عمومیکسب و کار ایرانیان

سنسور سطح اب دیزل ژنراتور

به دستگاه‌های پیشرفته‌ای که طراحی آنها با هدف تشخیص و پاسخ به سیگنال‌های الکتریکی یا نوری صورت گرفته است، سنسور گفته می‌شود. در این مطلب علاوه بر آشنایی با این قطعه، انواع سنسور در دیزل ژنراتور را معرفی کرده‌ایم. پس تا انتهای این مقاله مختصر و مفید با فروشگاه دیزل دشت نور همراه باشید.

سنسور دیزل ژنراتور ( فشار روغن ):

سنسور فشار روغن سنسوری است که برای اندازه گیری فشار روغن موتور استفاده می شود .خطاهای رایج در سیستم روغن کاری مجموعه دیزل ژنراتور عبارتند از فشار کم روغن ، فشار بالای روغن ، مصرف زیاد روغن ، افزایش سطح روغن و صدای پمپ روغن می باشد . سنسور دیزل ژنراتور ( روغن ) در واقع شامل دو عملکرد یعنی کلید و انتشار فشار روغن بر روی برد کنترل می باشد که در زمان های بوجود امدن مشکل در روغن خطا را به کلید فرمان ارسال کرده و سبب شات دان شدن دیزل ژنراتور و جلوگیری از صدمات بیشتر به دستگاه می شود.

یا به عبارت دیگر در موتورهای احتراقی یا به عبارت دیگر دیزل ژنراتور ها و ژنراتور های گاز سوز اطمینان از وجود آب و روغن در موتور وهمچنین دمای آب و روغن امری حیاتی می باشد در نتیجه باید مکانیزمی در موتور به صورت دایمی پارامتر های روغن و آب دیزل ژنراتور که شامل دما و فشار آب و روغن موتور می باشد را پایش نماید .برای این منظور برد های استارت دستی یا اتوماتیکی که روی موتور ها قرار میگیرند دارای ورودی های مخصوصی جهت اتصال به سنسور های آب و روعن می باشند که به صورت دایمی پارامتر های مورد نیاز را مورد پایش قرار دهند و در صورتی که دما یا فشار موتور از حد مشخص شده فراتر رفت فرمان خاموش شدن موتور را صادر نمایند .

سنسور تشخیص سطح آب و مایع

در موتورهایی که سنسور سطح آب رادیاتور ندارند جهت جلوگیری از آسیب دیدن موتور در مواقعی که آب رادیاتور تمام میشود یک سنسور طبق عکس بالا بر روی رادیاتور میبندیم تا در مواقعی که آب از حد سنسور سطح آب پایین تر است موتور خاموش گردد. سنسور مخزن آب به برد کنترلی دیزل ژنراتور (plc) میتواند متصل گردد و یک کنتاکت میدهد که برای برد تعریف میگردد.

و میتوان با فعال شدن آن آلارم را فعال نمود یا دیزل ژنراتور را خاموش کرد. جهت خرید سایر قطعات برقی|مکانیکی دیزل ژنراتور با ما تماس حاصل نمایید. شرکت ما تامین کننده لوازم یدکی دیزل ژنراتور ها می باشد.

ساختمان فشنگی دیزل ژنراتور  ( روغن )

سنسورهای فشار روغن در دو نوع موجود می باشند فشنگی و سنسور ,نوع فشنگی آن در مسیر روغن موتور قرار میگرد که با ورود روغن به داخل فشنگی دیافراگمی به سمت بالا حرکت کرده و باعث قطع و وصل کنتاکت خواهد شد .در نوع فشنگی این قطعه پایه منفی خود را از بدنه موتور گرفته و تنها یک پین در خروجی خواهد داشت که در حالت خاموش بودن موتور وصل ,پس از روشن شدن موتور و ایجاد فشار قطع می شود .

در نوع سنسور , دارای نوع دو پایه و سه پایه می باشد که نوع سه پایه آن ولتاژ ۱۲ یا ۲۴ ولت برای تغذیه نیاز دارد .قابل ذکر است که سنسور های VDO 10 که تا فشار ۱۰ بار را اندازه گیری میکند پایه فشنگی و سنسور در کنار یکدیگر می باشند که پین G برای وخواندن فشار روغن و پایه WG آن فشنگی بوده که در صورت پایین آمدن فشار روغن از ۱٫۳ بار عمل می کند .

دلایل احتمالی هشدار فشنگی سنسور دیزل ژنراتور (سنسور روغن )

اگر روغن موتور دیزل ژنراتور کم شود این دلیل واضح ترین چیزی است که در ابتدا باید بررسی شود. با توجه به عمر دیزل ژنراتور موتورسازان تبخیر روغن و یا نشتی در موتور ، مصرف روغن افزایش می یابد.

در این صورت پمپ روغن معیوب ممکن است روغن نشت کند  یا نتواند فشار کافی را ایجاد نماید و باید تعمیر یا تعویض گردد.

  • گرفتگی فیلتر روغن دیزل ژنراتور

فیلتر روغن را مورد بررسی قرار داده در صورت معیوب بودن آن را تعویض نمایید.

  • معیوب بودن فشنگی سنسور دیزل ژنراتور ( فشنگی روغن )

در صورتی که تمامی موارد بالا چک شد و باز هم فشار پایین بود باید سنسور روغن مورد تعویض قرار گیرد.

محل قرار گیری فشنگی دیزل ژنراتور ( روغن )

این سنسور ژنراتور جهت اندازه گیری فشار روغن در مسیر کارتل روغن و بر روی سیلندر نصب شده تا فشار 0 تا 10 بار روغن را اندازه گیری نماید و در صورت بالا و پایین آمدن فشار روغن سیگنالی را به برد کنترل دستگاه و از انجا به یا خاموش کن ارسال نماید تا از بروز خسارت های بیشتر به موتور جلوگیری به عمل آید.

مطرح ترین و پر فروش ترین سنسور روغن

در بین سنسور هایی که بر روی موتور های دیزلی و گاز سوز قرار میدهند سنسورهای VDO آلمان دارای مصرف و کاربرد بیشتری می باشند که سنسور فشار روغن با شماره VDO10 , و سنسور دمای آب آن با شماره VDO120 به فروش میرسند و به طور معمول در تمام برد های کنترل ژنراتور نیز پشتیبانی می شوند .

موارد زیر می‌توانند از دلایل هشدار فشنگی سنسور روغن ژنراتور باشند:

  1. پایین بودن سطح روغن

    هرچه طول عمر دیزل ژنراتور بیشتر باشد، میزان نشتی و یا تبخیر روغن موتور آن افزایش پیدا می‌کند. زمانی که سطح روغن به هر دلیلی کم شود، فشنگی روغن ژنراتور یا همان سنسور روغن هشدار می‌دهد.

  2. معیوب بودن پمپ روغن

    معیوب بودن پمپ روغن موتور از مواردی است که باعث نشتی روغن می‌شود و همچنین ممکن است نتواند فشار لازم را به وجود آورد که در این صورت سنسور روغن هشدار داده و باید نسبت به تعویض و یا تعمیر پمپ روغن اقدام نمود.

  3. گرفتگی فیلتر روغن

    معیوب بودن فیلتر روغن که می‌تواند منجر به گرفتگی آن شود از دیگر مواردی هستند که باعث می‌شوند سنسور روغن هشدار دهد.

  4. معیوب بودن فشنگی سنسور روغن

    در صورتی ‌که با وجود بررسی موارد فوق و بی ایراد بودن آنها، همچنان فشار روغن پایین باشد و فشنگی آن هشدار دهد، این امر می‌تواند نشان دهنده وجود ایراد در خود سنسور روغن باشد و بهتر است تعویض گردد.

سوالات متداول

انواع سنسورهای دیزل ژنراتور کدام‌اند؟

انواع این سنسورها شامل سنسور پیکاپ یا دورسنج، جریان هوا، دمای آب، سطح آب، فشار روغن و نمایشگر سطح روغن می‌باشند.

جایگاه سنسور روغن در دیزل ژنراتور کجاست؟

فشنگی سنسور روغن بر روی سیلندر و در مسیر کارتل روغن با هدف اندازه گیری فشار روغن، قرار می‌گیرد. این نوع سنسور وظیفه اندازه گیری فشار 0 تا 10 بار روغن را بر عهده دارد و زمانی که فشار آن بالا و یا پایین رود، برای پیشگیری از خراب شدن موتور و وارد شدن خسارت به آن، سیگنالی را به برد کنترل دستگاه و سپس به سلونوئید یا خاموش کن می‌فرستد.

منبع : pinterest.com

زهرا رضی

زهرا هستم، نویسنده ای که با جسارت به واکاوی مسائل پرداخته و از پرسیدن سوالات سخت نمی‌ترسم. در این سایت، با نگاهی موشکافانه به مسائل اجتماعی و اقتصادی، به دنبال یافتن پاسخ‌های واقعی و ارائه راه حل‌های خلاقانه هستم.
دکمه بازگشت به بالا