علمی و پزشکی

سیاره مریخ واقعا زنده است، اما چگونه؟

در سال 2018، ناسا از سیستم لرزه نگاری SEIS در سطح مریخ به عنوان بخشی از ماموریت InSight استفاده کرد و از آن زمان، زلزله شناسان و اخترفیزیکدانان موسسه تحقیقاتی ETH زوریخ بر روی آن تمرکز کردند. آنها در این مدت بیش از 1300 زمین لرزه کوچک و بزرگ مریخ را بررسی کردند تا به این نتیجه شگفت انگیز برسند که سیاره مریخ هنوز زنده است.

این تجزیه و تحلیل در مجاورت ناحیه شکاف دار به نام Cerberus Fossae انجام شد که نشان می دهد فعالیت های آتشفشانی هنوز نقش فعالی در شکل دادن به سطح مریخ ایفا می کند.

مریخ نشانه های حیات دارد

دانشمندان به رهبری ETH زوریخ، چاله های سربروس را از بیش از 20 زمین لرزه اخیر مریخ مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند. بر اساس داده‌های لرزه‌ای، محققان به این نتیجه رسیدند که زمین‌لرزه‌های با فرکانس پایین می‌تواند نشانه‌ای از وجود یک منبع زخم در اعماق مریخ باشد. چیزی شبیه به ماگما یا گدازه مذاب که نشان دهنده وجود فعالیت های آتشفشانی در این سیاره است.

آنها با اسکن تصاویر هوایی ثبت شده توسط مدارگرد مریخ، زلزله هایی را در نزدیکی ساختاری که به عنوان “شکاف آتشفشانی جوان” توصیف می شود، شناسایی کردند. همچنین در اطراف این شکاف، تجمعات گرد و غبار، نه تنها در جهت باد غالب، بلکه در تمامی جهات مشاهده شد.

سیاره مریخ واقعا زنده است، اما چگونه؟

سایمون استالر یکی از محققین این پروژه در این باره می گوید: وجود غبار تاریک نشان دهنده فعالیت آتشفشانی احتمالاً در 50 هزار سال اخیر است که از نظر زمین شناسی نسبتاً جوان محسوب می شود.

آخرین بقایای حیات ژئوفیزیکی مریخ؟

با نگاهی به مناظر خشک و خاکی مریخ، تصور اینکه سیاره ای 3.6 میلیارد سال پیش زندگی می کرده سخت است. دست‌كم از زيميني زيمينيكي! اما فوران مواد آتشفشانی در مریخ چنان ادامه یافت که فلات تارسیس (بزرگترین منظومه آتشفشانی منظومه شمسی) و کوه آلمپوس (آتشفشانی سه برابر بلندتر از اورست) از آن فوران کردند.

با این حال، لرزش های ناشی از گودال سربروس نشان می دهد که مریخ هنوز نمرده است. اما مناطق آتشفشانی مریخ به سطح سیاره فشار می آورند و شکاف های موازی در آن ایجاد می کنند. مانند ترک هایی که هنگام پخت کیک روی آن ایجاد می شود.

به کروگ‌ی استالر: «شاید آنچه می‌بینیم آخرین بقایای مریخ آتشفشانی فعال باشد. یا شاید جریان ماگما به سمت شرق حرکت می کند و محل فوران بعدی را پیدا می کند.

اهمیت مطالعه سیاره مریخ

بررسی سایر سیارات منظومه شمسی کار آسانی نیست. به غیر از زمین، مریخ تنها سیاره ای است که دانشمندان دارای کاوشگرهای روباتیک، فرودگرها و حتی پهپادها برای ارتباط هستند. بدون آنها، تمام اکتشافات سیاره ای تنها به تصاویر مداری متکی است. اما داده‌های لرزه‌ای در ترکیب با تصاویر مداری رضایت بیشتری را به نتایج علمی می‌دهد.

به گفته دومنیکو جیاردینی، ژئوفیزیکدان ETH زوریخ: «SEIS حساس ترین لرزه نگاری است که روی سیاره دیگری نصب شده است. این سیستم داده هایی را در اختیار ژئوفیزیکدانان و زلزله شناسان قرار می دهد که نشان می دهد در حال حاضر چه اتفاقی در مریخ می افتد. هم در سطح و هم در عمق”

مریخ برای درک بهتر فرآیند زمین شناسی مشابه سیاره ما مهم است. تا آنجا که می دانیم، مریخ تنها سیاره ای است که هسته ای از آهن، نیکل و گوگرد دارد و احتمالاً در یک زمان از میدان مغناطیسی پشتیبانی می کرد.

همچنین شواهد توپوگرافی نشان می دهد که زمانی این سیاره دارای حجم زیادی آب و احتمالاً جوی غلیظ بوده است. حتی دانشمندان بر این باورند که آب یخ زده و یخ خشک در قطب های مریخ یافت می شود.

شاید هنوز چیزهای زیادی در مورد سیاره سرخ یاد بگیریم. اما شواهدی مبنی بر وجود ماگما در مریخ، محققان را به خود جلب کرده است.

5858

دکمه بازگشت به بالا