شکم بند بارداری خوبه؟

در میان دوران‌ مختلفی که یک زن در زندگی خود پشت سر می‌گذارد، بارداری یکی از هیجان‌انگیزترین روزهایی است که می‌توان به آن اشاره کرد. تغییرات جسمی قابل توجهی که در این دوران اتفاق می‌افتد، گاهی فرصت لذت‌بردن از این روزها را از مادران گرفته و ایام سختی را برای آن‌ها رقم می‌زند. در این مقاله قصد داریم شما را با شکم‌بند بارداری که نقش بسیار مهمی در دوران بارداری دارد آشنا کنیم و همه‌چیز را در رابطه با مزایا و نحوه‌ی استفاده‌ی صحیح از آن توضیح دهیم. مطالعه‌ی این مقاله به تمامی سوالات شما در رابطه با شکم‌بند، کمربند و گن بارداری پاسخ داده و اطلاعات لازم را برای خرید بهترین شکم‌بند مناسب در اختیارتان قرار می‌دهد.

شکم بند بارداری چیست؟

انتظار به ‌دنیا آمدن فرزند، شیرین‌ترین انتظاری است که یک زن در طول زندگی خود تجربه می‌کند. باوجود تمام سختی‌ها و دردسرهای احتمالی در بارداری، این دوران بدون شک یکی از منحصربه‌فردترین ایام زندگی هر مادری خواهد بود. شکم‌بند در میان آن دسته از لوازمی قرار دارد که استفاده از آن در این دوران، فواید بسیار زیادی را نصیب مادر و جنین می‌کند و لذت یک حاملگی به‌یادماندنی را در اختیار مادران قرار می‌دهد.

شکم‌بند، یک محصول اختصاصی برای بانوان باردار است و تاثیر بسیار زیادی در حمایت از قسمت کمر و شکم آنان در این دوران ایفا می‌کند. این شکم‌بندها با گن ارتان زنانه متفاوت هستند و درکنار فواید بسیار زیادی که برای مادر و جنین دارند، محصولاتی با کاربری بسیار آسان به ‌شمار می‌روند. روش بستن آن‌ها بسیار ساده است و مطابق با نوع محصول و دستور‌العملی که در دفترچه‌ی راهنمای آن درج شده است، انجام می‌شود.

فواید استفاده از شکم بند بارداری

به‌صورت کلی در رابطه با کاربرد این محصول می‌توان گفت که برای محافظت از مادر و جنین طراحی شده است؛ اما اگر بخواهیم به‌صورت جزئی‌تر به این مساله بپردازیم، فواید استفاده از شکم‌بندها به شرح زیر است:

کاهش درد

یکی از شایع‌ترین مشکلاتی که زنان باردار با آن مواجه هستند، احساس درد در قسمت کمر و لگن است. این محصول کمک بارداری تاثیر مستقیمی در حل این مشکل داشته و با حمایت از قسمت کمر، احساس بهتری را به مادران هدیه می‌کند. علاوه بر کمر، درد در قسمت پشتی سینه که از درد مفصل ساکرویلیک نشات می‌گیرد نیز از دیگر مواردی است که بیشتر زنان باردار از آن شکایت دارند. با استفاده از آن، اندام‌های درگیر بدن در بهترین وضعیت ممکن قرار می‌گیرند و کمک بسیار زیادی به کاهش درد می‌کند.

درد رباط گرد (رباط سر استخوان ران) که بیشتر در سه ماهه‌ی دوم بارداری رخ می‌دهد، یکی دیگر از دردهای مزمنی است که بیشتر خانم‌های باردار با آن مواجه می‌شوند. این درد که به‌دلیل فشار اعمال‌ شده روی رباط‌ها اتفاق می‌افتد، در قسمت جلوی ران و زیر شکم ظاهر می‌شود و بهترین کاری که برای از بین‌بردن آن می‌توان انجام داد، استفاده از محصولات کمک بارداری و کم‌کردن فشار از روی این ناحیه است.

انجام فعالیت‌های روزانه در راحت‌ترین وضعیت ممکن

ورزش و فعالیت بدنی یکی از اساسی‌ترین کارهایی است که برای داشتن یک زندگی سالم می‌توان انجام داد. با استفاده از شکم‌بندها می‌توانید بدون احساس ناراحتی و مشکل، ورزش‌های مناسب و فعالیت‌های بدنی مورد تایید پزشک خود را انجام دهید و دوران بارداری سالم و بدون مشکلی را تجربه کنید. همانطور که آقایان نیز با استفاده از گن آرتان مردانه میتوانند فعالیت های روزانه خود را آسان تر انجام دهند.

کمک به قرار‌گرفتن بدن در وضعیت مناسب

این محصول بدن را در بهترین وضعیت ممکن قرار می‌دهد و با پشتیبانی از قسمت‌های مختلف، از بروز مشکلاتی مانند لرزش حاملگی و تنگی نفس جلوگیری می‌کند.

پایین‌ بودن جنین

یکی دیگر از کاربردهای شکم‌بند در دوران بارداری، استفاده از آن در مواقعی است که جنین نسبت به حالت عادی در موقعیت پایین‌تری قرار دارد. در چنین مواردی، استفاده‌ی آن مانع از بروز خطرات احتمالی شده و جنین را در وضعیت بهتری قرار می‌دهد.

آسان‌تر کردن ورزش بارداری

استفاده از گن یا شکم بند بارداری با بالا نگه داشتن شکم و کاهش فشار روی ستون فقرات، می‌تواند امکان انجام را آسانتر کند. درنتیجه استفاده از شکم بند در دوران بارداری می‌تواند به صورت غیر مستقیم به کنترل ، و کمک کند.

کاهش درد مفاصل

هورمون‌های بارداری رباط‌ها را شل می‌کنند و درنتیجه درد زیادی در ناحیه‌ی مفاصل احساس خواهید کرد. استفاده از شکم بند طبی بارداری می‌تواند به رفع این مشکل کمک کند. این دردها به طور ویژه در سه ماهه‌ی دوم بارداری بیشتر می‌شود. بنابراین بسیاری از زنان در این دوران به دنبال استفاده از شکم بند و کمربند بارداری هستند. در واقع شکم بند، وزن جنین را در پشت و شکم توزیع می‌کند و در نتیجه فشار روی نقطه‌ی خاصی وارد نمی‌شود.

شکم بند بارداری موقع خواب

هنگام غلت خوردن یا داخل و خارج شدن از رختخواب، برای کاهش کشیدگی و درد مفصل، یک شکم بند حاملگی برای پشتیبانی از لگن می‌تواند بسیار مناسب باشد و آن را در موقعیت مناسب قرار دهد. استفاده از شکم بند در زمان می‌تواند به کاهش درد باسن نیز کمک کند.

آیا استفاده از شکم بند بارداری ضرر دارد؟

حرف‌ و حدیث‌هایی در رابطه با  انواع  وجود دارد، که ممکن است با آن‌ها مواجه شده باشید. برخی بر این باور هستند که آن‌ها برای سلامت مادر و جنین خطرناک است و نباید در دوران بارداری از آن‌ها استفاده کرد. در پاسخ به این ادعا باید بگوییم که طبق گفته‌ی پزشکان و متخصصان، استفاده از این محصول نه‌تنها خطرناک نیست، بلکه یکی از ضروری‌ترین کارهای ممکن در دوران بارداری به‌شمار می‌رود؛ اما نکات مهمی در رابطه با استفاده از این محصول وجود دارد که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم:

گن بارداری بهتر است یا شکم بند؟

ممکن است شما هم مانند بسیاری از افراد فکر کنید که شکم‌بندها و گن‌های بارداری از نظر عملکرد تفاوتی با یکدیگر ندارند و جایگزین‌ کردن این محصولات به‌جای هم بلامانع است؛ اما بد نیست بدانید که پزشکان به هیچ‌ عنوان چنین نظری ندارند! به گفته‌ی متخصصان، گن‌های بارداری، فشار زیادی روی جنین می‌آورند، به همین دلیل استفاده‌ از آن‌ها سلامت مادر و جنین را با خطرات متعددی روبرو می‌سازد؛ بنابراین برای حفظ سلامت خود و جنین‌، استفاده از گن‌های بارداری را متوقف کرده و پس از مشورت با پزشک، شکم‌بند مناسب را جایگزین کنید.

زمان استفاده از شکم بند در بارداری

استفاده از شکم بند بارداری هم در این دوران و هم بعد از آن مناسب است. بسیاری از خانم ها از سه ماهه‌ی دوم شروع به بستن آن می‌کنند با این حال، می‌توان از شکم بند بارداری بعد از زایمان نیز استفاده کرد. بارداری بدن شما را تغییر می‌دهد و بهبودی آن ممکن است زمان‌بر باشد. بعضی از خانمها برای کمک به عضلات خود پس از زایمان از کمربند و شکم بند بارداری استفاده می‌کنند. مطالعات نشان می‌دهد که شکم بند می‌تواند به درد و بهبودی بعد از سزارین کمک کند.

شکم بند بارداری ضد امواج چیست؟

این شکم بند نوعی از شکم بندهای بارداری است که نه تنها مزایای بالا را دارد بلکه می‌تواند مانع از رسیدن اشعه‌های خطرناک و امواج الکترومغناطیسی به نوزاد شود. این شکم بند از الیافی ساخته شده است که مانع از عبور امواج و رسیدن آنها به جنین می‌شوند.

عوارض شکم بند بارداری

با این حال همانند هر وسیله‌ی طبی دیگری، اگر شکم بند بارداری نیز به شیوه‌ی نادرست بسته شود یا به صورت خودسرانه توسط مادر استفاده شود می‌تواند مشکلاتی برای او و جنین داشته باشد. بعضی از این شکم بندها فشار زیادی به ناحیه‌ی شکم وارد می‌کنند که می‌تواند مشکلاتی مانند و مشکلات گوارشی را تشدید کند. بهتر است در طی دوران بارداری از گن لاغری کل بدن زنانه استفاده نکنید. بعلاوه اگر به شیوه‌ی نادرست بسته شود نه تنها کمردرد را بهتر نمی‌کند، بلکه شرایط را برای مادر بدتر نیز می‌کند.

طریقه بستن شکم بند بارداری

در درجه‌ی اول باید بدانید که پوشیدن شکم بند بارداری باید با توصیه‌ی پزشک انجام شود و نباید به صورت خودسرانه آن را استفاده کنید زیرا ممکن است جنین شما شرایط خاصی داشته باشد که به او آسیب برساند. درنتیجه حتماً با توصیه‌ی پزشک متخصص باشد. در مورد نحوه‌ی بستن شکم بند بارداری نیز مدل آن تاثیر زیادی دارد. مدل‌های شکم بند بارداری هر کدام شیوه‌ی استفاده‌ی خاصی دارند و بیشتر آنها حاوی یک شیوه‌ی استفاده هستند که روی بسته بندیشان نقاشی شده است.

توصیه می‌شود که حتماً یک بار آن را پیش پزشک خود ببندید تا از نحوه‌ی استفاده‌ی صحیح آن مطلع شوید. با این حال، ممکن است بهترین شکل بستن آن در محکم‌ترین قسمت لباس یا زیر دست انداز شکم و بالای استخوان شرمگاه و خط لگن باشد. فرق کمربند و شکم بند بارداری در همین شیوه‌ی استفاده است. بعلاوه شکم بند چند بند بیشتر نسبت به کمربند دارد که روی شکم قرار می‌گیرند.

شکم بند بارداری دوقلو

شکم مادر حتی بزرگتر از بارداری‌های تک قلویی است و از این رو به نظر می‌رسد که در این شرایط حتی استفاده از شکم بند بارداری می‌تواند مفیدتر هم باشد. و فشارهای ناشی از وزن جنین را تا حدی تعدیل نموده و تاثیر بسزایی بر بهبود شرایط فیزیکی مادر به منظور انجام فعالیت‌های روزمره داشته باشد.

دوخت شکم بند بارداری

روش‌های زیادی برای دوخت آنها در خانه وجود دارد و حتی می‌توانید از پارچه‌های نواری بزرگ نیز برای این کار استفاده کنید. برای این کار به پارچه‌های کشسان و استرچ و البته مقاوم نیاز دارید که گرم هم نباشند. می‌توانید پارچه را به صورت نواری درآورده و دو سر آن را بهم بدوزید. با این کار می‌توانید یک شکم بند در خانه بسازید. اگر تاکنون فکر می‌کردید که شکم‌بند یک محصول غیرضروری است، حتما با خواندن این مقاله متوجه اهمیت استفاده از آن شده‌اید. همان‌طور که در این مطلب نیز به‌طور کامل شرح دادیم، این محصول به رفع بسیاری از مشکلات جسمی شما در دوران بارداری کمک کرده و دوران به‌یادماندنی و شیرینی را برایتان رقم می‌زند.

خروج از نسخه موبایل