اقتصادی

صدور ۳۰۰ مجوز سرمایه‌گذاری در استان مرکزی/تحقق ۹۰ درصدی اشتغال پیش‌بینی شده

روابط عمومی/مرکزی مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی از صدور ۳۰۰ مجوز سرمایه گذاری طی ۱۱ ماهه سال جاری در این استان خبر داد و گفت: میزان بالای سرمایه گذاری در قطب صنعت کشور نشان از علاقه مردم به کار، تولید، سرمایه گذاری مولد و اشتغال دارد.

علی جودکی در گفت‌وگو با روابط عمومی، اظهار کرد: در ۱۱ ماهه سال جاری حدود ۳۰۰ پروانه جواز تاسیس سرمایه‌گذاری، ۲۲۴ پروانه بهره‌برداری ۶ ماهه صنایع و  ۱۰ هزار و ۵۰۰ پروانه صنفی برای اصناف استان صادر شده است.

وی در ادامه گفت: با اعطای این میزان جواز تاسیس، ایجاد اشتغال برای پنج هزار و ۵۰ نفر پیش‌بینی و هدفگذاری شده و با قطعی شدن پروانه های بهره برداری ۶ ماهه، برای هزار و ۶۵۰ نفر فرصت شغلی محقق شده است.

او با اشاره به بروز مشکل فنی در سامانه ثبت نام سازمان صمت اظهار کرد: به دلیل اشکال بوجود آمده فرآیند صدور جواز تاسیس و پروانه بهره‌برداری در قالب مکاتبه انجام شده است.

تسهیلات ۱۱۵۰ میلیاردی برای شرکت های دانش بنیان استان

جودکی با اشاره به اینکه با پیگیری‌های صورت گرفته هزار و ۱۵۰ میلیارد ریال تسهیلات برای شرکت های دانش بنیان استان در نظر گرفته شده است، افزود: از این میزان ۳۸۵ میلیارد ریال از محل کمک‌های فنی و اعتباری تامین شده که از سوی دولت اختصاص یافته است و در قالب تفاهمنامه با بانک‌های عامل فرآیند پرداخت تسهیلات برای واحدهای دانش بنیان فناور که درخواست آنها از طریق کمیته پژوهش مورد تائید قرار گرفته است در حال اجرایی شدن است.

وی افزود: به منظور برطرف کردن مشکلات شرکت‌های دانش‌بنیان جلسات متعددی در ستاد تسهیل و سایر کارگروه‌ها مطرح و حمایت لازم به منظور مانع‌زدایی و تسهیل در روند فعالیت این واحدهای تولیدی دانش بنیان فناور صورت گرفته است.

تحقق ۹۰ درصدی اشتغال پیش بینی شده

این مقام مسئول در اداره کل صمت استان مرکزی در ادامه گفت: در حوزه تقاضای اشتغال براساس آمار پروانه‌های صادره در حوزه‌های مختلف برای افزون بر ۶ هزار نفر در سال جاری در سطح استان فرصت شغلی مستقیم هدفگذاری شده بود که تقریبا در تمامی حوزه‌ها اشتغال هدفگذاری شده تا ۹۰ درصد محقق شده است کما اینکه این احتمال وجود دارد در اهداف توسعه‌ای و نیز در بخش حمل و نقل و … اشتغال غیرمستقیم نیز ایجاد شده باشد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه ۳۸۳ طرح صنعتی بالای ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی امسال در این استان شناسایی شده و تکمیل آن‌ها در دستور کار قرار دارد، افزود: مجموع سرمایه‌گذاری طرح‌های صنعتی نیمه تمام استان مرکزی ۱۶۵ هزار میلیارد ریال برآورد می‌شود که در صورت تکمیل، ۱۴ هزار و ۱۴۳ فرصت شغلی در این استان ایجاد می‌شود.

وی ادامه داد: شهرستان اراک با ۱۱۴ طرح و میزان سرمایه‌گذاری ۱۹ هزار و ۹۹۸ میلیارد ریال بیشترین و شهرستان فراهان با سه طرح و سرمایه‌گذاری ۱۹۹ میلیارد ریال کمترین طرح‌های نیمه تمام صنعتی استان مرکزی را به خود اختصاص داده‌ است.

وصول ۴۲۷۵ میلیارد ریال حقوق دولتی معادن

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی همچنین  گفت: چهار هزار و ۲۷۵ میلیارد ریال حقوق دولتی معادن این استان در سال جاری وصول شد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۳۶ درصد رشد داشته است.

سرمایه گذاری ۲۱۷ میلیاردی بخش خصوصی در معادن استان مرکزی

وی با بیان اینکه امسال ۱۵ پروانه بهره‌برداری با ذخیره قطعی پنج میلیون و ۴۵۷ هزار تن و ۳۷۲ هزار تن ظرفیت استخراج در استان مرکزی صادر شد، ادامه داد: امسال ۲۱۷ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری از سوی بخش خصوصی در معادن استان مرکزی صورت گرفته که در این فرآیند بیش از ۱۱۲ فرصت شغلی جدید ایجاد شده است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی با بیان اینکه چهار پروانه اکتشاف و پنج گواهی کشف نیز امسال در نقاط مختلف این استان صادر شده است، اظهار کرد: بهره‌گیری هر چه بیشتر از ظرفیت معادن همراه با نظارت گسترده این سازمان در دستور کار قرار دارد.

استخراج ۳۶ نوع ماده معدنی در استان مرکزی

وی بیان کرد: ۳۶ نوع ماده معدنی از ذخایر قطعی استان در حال استخراج است که بیشترین آن مربوط به معادن تراورتن با ۱۰۰ فقره و سنگ لاشه ۹۸ فقره است و اغلب این معادن در شهرستان‌های محلات، ساوه و زرندیه مستقر هستند.

تشکیل ۲۳۴۴ پرونده تخلف در سال جاری

وی در ادامه با اشاره به اینکه امسال ۲۲ هزار و ۱۵۷ مورد بازرسی واحدهای صنفی، تولیدی و خدماتی این استان با هدف مقابله با احتکار و گرانفروشی انجام شد، افزود: دو هزار و ۳۴۴ پرونده در جریان این بازرسی ها تشکیل و به مراجع قضایی تحویل شد.

وی درصد تخلف‌یابی در بازرسی‌ از واحدهای صنفی استان مرکزی را حدود ۱۱ درصد عنوان کرد و ادامه داد: صیانت از حقوق مصرف کننده یکی از سرفصل‌های مهم برنامه‌های اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی، ارزش ریالی تخلفات صورت گرفته را حدود چهار هزار میلیارد ریال عنوان کرد و ادامه داد: گرانفروشی، درج نشدن قیمت، کم فروشی، تعطیلی خودسرانه و صادر نشدن فاکتور مهمترین تخلفات ثبت شده مربوط به اصناف استان مرکزی در سال جاری است.

جودکی همچنین گفت: ۵۵۵ مورد گشت مشترک با اداره کل تعزیرات، ۳۸۵ مورد بازرسی با دانشگاه‌های علوم پزشکی، ۲۶۲ مورد با اماکن عمومی و سه هزار و ۴۵۵ مورد نیز با سایر نهادهای نظارتی از سوی این سازمان انجام شده است.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا