علمی و پزشکیکسب و کار ایرانیان

علائم، علل و عوارض کمبود ویتامین B1

ویتامین ب1 یا تیامین، بدن را قادر می‌سازد تا از کربوهیدرات‌ها به عنوان انرژی استفاده کند. این ویتامین برای متابولیسم گلوکز ضروری است و نقش کلیدی در عملکرد عصب، ماهیچه و قلب دارد. ویتامین‌ها بر اساس موادی که در آن‌ها حل می‌شوند طبقه‌بندی می‌شوند. برخی در آب و برخی دیگر در چربی حل می‌شوند. ویتامین‌های محلول در آب از طریق جریان خون منتقل می‌شوند، و هر چیزی که بدن استفاده نمی‌کند از طریق ادرار دفع می‌شود. پس در ادامه همراه مشاوره آنلاین پزشکی مدیست باشید.

ویتامین ب1 چیست؟

ویتأمین B۱ که تیامین نیز نامیده می‌شود، یکی از ۸ ویتامین گروه B است. تمام ویتامین‌های B به بدن کمک می‌کنند تا غذا (کربوهیدرات‌ها) را به سوخت (گلوکز) تبدیل کند که بدن از آن برای تولید انرژی استفاده می‌کند. ویتامین‌های B که اغلب به عنوان ویتامین‌های B کمپلکس شناخته می‌شوند، به سوخت و ساز چربی‌ها و پروتئین‌ها نیز کمک می‌کنند. ویتامین‌های B کمپلکس برای سلامت کبد، پوست، مو و چشم سالم مورد نیاز هستند. همچنین به عملکرد صحیح سیستم عصبی کمک می‌کنند و برای عملکرد خوب مغز مورد نیاز هستند. همه ویتامین‌های B محلول در آب هستند، به این معنی که بدن آن‌ها را ذخیره نمی‌کند.

مانند سایر ویتامین‌های B کمپلکس، ویتامین ب1 هم گاهی اوقات یک ویتامین “ضد استرس” نامیده می‌شود. دلیل این امر این می‌باشد که زیرا ممکن است سیستم ایمنی را تقویت کند و توانایی بدن را برای مقاومت در برابر شرایط استرس‌زا بهبود بخشد. این ویتامین به این خاطر ب1 نامگذاری شده است، زیرا اولین ویتامین B کشف شده بود. ویتامین ب1 هم در گیاهان و هم در حیوانات یافت می‌شود و نقش مهمی در برخی واکنش‌های متابولیک ایفا می‌کند. بدن شما برای تشکیل آدنوزین‌تری فسفات (ATP) به آن نیاز دارد، که هر سلول بدن از آن برای انرژی خود استفاده می‌کند.

متاسفانه بسیاری از افراد متوجه کمبود این ویتامین نمی شوند. در این مقاله، به بررسی علائم و نشانه های  کمبود ویتامین B1 (تیامین) می پردازیم: کم شدن اشتها، یکی از اولین علائم کمبود ویتامین ب 1 300 می باشد.  تیامین نقش مهمی در تنظیم سیری دارد. با کمبود ویتامین B1، عملکرد طبیعی مرکز سیری (هیپوتالاموس) بر هم می خورد و بدن احساس پر بودن و سیری خواهد داشت، حتی زمانی که فرد نیازبه غذا دارد . اشتهای این افراد با مصرف مکمل های تیامین بهبود می یابد.

کمبود ویتامین ب1 به ندرت اتفاق می‌افتد، با این حال در افراد الکلی، افراد مبتلا به بیماری کرون، افراد مبتلا به بی‌اشتهایی و کسانی که تحت دیالیز کلیه قرار می‌گیرند ممکن است کمبود آن مشاهده شود. کمبود ویتامین ب1 می‌تواند باعث زوال عقل در سندرم Wernicke-Korsakoff شود. محققان حدس می‌زنند که ویتامین ب1 ممکن است به بیماری آلزایمر کمک کند. تحقیقات نشان داده که ویتامین B1 خوراکی، عملکرد شناختی بیماران مبتلا به آلزایمر را بهبود می‌بخشد. با این حال، جذب ویتامین ب1 در افراد مسن ضعیف است. قبل از اینکه ویتامین ب 1 به عنوان درمانی برای بیماری آلزایمر پیشنهاد شود، تحقیقات بیشتری باید انجام شود.

ویتامین ب1 ممکن است با نارسایی قلبی مرتبط باشد، زیرا بسیاری از افراد مبتلا به نارسایی قلبی از دیورتیک‌ها (قرص‌های آب) استفاده می‌کنند که به دفع مایعات اضافی بدن کمک می‌کند. اما دیورتیک‌ها ممکن است باعث شوند بدن بیش از حد تیامین دفع کند. چند مطالعه کوچک نشان می‌دهد که مصرف مکمل‌های ویتامین ب1 ممکن است به این مشکل کمک کنند. مصرف روزانه مولتی ویتامین، تیامین لازم برای بدن را تامین می‌کند. کمبود تیامین (ویتامین ب1) با افسردگی مرتبط است. در یک مطالعه که بر روی گروهی از بزرگسالان چینی مسن انجام شد، کمبود ویتامین ب1 با خطر بالا ابتلا به افسردگی مرتبط بود.

کمبود ویتامین B1

ویتامین B1 یا تیامین، یکی از ویتامین های گروه B است که برای عملکرد سیستم بدن ضروری می باشد. این ویتامین توسط سلول های بدن مورد استفاده قرار می گیرد و مسئول تبدیل غذا به انرژی می باشد. از آن جایی که بدن قادر به تولید این ویتامین نمی باشد، بهتر است مواد سرشار از ویتامین B1 مانند گوشت، آجیل و حبوبات را در رژیم غذایی خود داشته باشید. البته برخی عوامل احتمال کمبود این ویتامین را افزایش می دهند.

احساس خستگی ممکن است به صورت تدریجی و یا ناگهانی در فرد ایجاد شود. شدت خستگی و ناتوانی به عواملی مانند میزان و شدت کمبود ویتامین بستگی دارد. اما از آن جایی که بسیاری از مواقع ممکن است افراد احساس خستگی را داشته باشند، این علامت نمی تواند شاخص مناسبی در تشخیص کمبود ویتامین B1 باشد و اغلب نادیده گرفته می شود. به دلیل اهمیت ویتامین B1 در تبدیل غذا به سوخت و انرژی، جای تعجب ندارد فردی که کمبود این ویتامین را دارد، با خستگی و بی حالی مواجه شود.

بیماری بری بری نوعی اختلال است که در صورت کمبود وجود تیامین یا ویتامین B1 در بدن ممکن است بروز کند. کمبود شدید این ماده مغذی می‌تواند منجر به آسیب‌های ماندگار در سیستم عصبی و قلب شود. کلمه بری بری از یک کلمه در زبان سینهالی گرفته‌شده و به معنای ضعف شدید است زیرا می‌تواند علائمی شدید و حتی تهدیدکننده حیات ایجاد کند. تیامین در شکاندن مولکول‌های قند مانند گلوکز به‌منظور تولید انرژی نقش مهمی دارد. علاوه بر این، در ساختار غشای سلولی نورون‌ها نیز وجود دارد. کمبود این ویتامین موجب ابتلا به بری‌بری و پیدایش علائمی چون خستگی مفرط و اختلال در کارکرد قلب، دستگاه عصبی، ماهیچه‌ها و دستگاه گوارش می‌شود.

بخشی که بری بری را خطرناک می‌کند این است که تیامین در مدت‌زمان کمی در بدن به‌طور کامل تخلیه می‌شود. تنها دو تا سه هفته طول می‌کشد که ذخایر تیامین در بدن به‌طور کامل تخلیه شوند. کمبود شدید تیامین ممکن است بدن را از انجام صحیح این عملکردها بازدارد. بخشی که بری بری را خطرناک می‌کند این است که تیامین در مدت‌زمان کمی در بدن به‌طور کامل تخلیه می‌شود. تنها دو تا سه هفته طول می‌کشد که ذخایر تیامین در بدن به‌طور کامل تخلیه شوند. تیامین به‌طور طبیعی در غلات و  غذاهای تازه، به‌خصوص آرد کامل، گوشت تازه، حبوبات، سبزی‌ها، میوه‌ها  و شیر وجود دارد؛

بنابراین، بری‌بری در افرادی بروز می‌کند که این غذاها را به دلایل مختلف، چون فقر و قحطی، از غذای رژیمی خود حذف کرده یا میزان آن‌ها را از مقدار مورد نیز بدنشان کم کرده‌اند. بری‌بری می‌تواند همچنین در افرادی که از برنج سفید که حاوی تیامین است، استفاده می‌کنند دیده شود. این بیماری در قرن نوزدهم و قبل از آن، در کشورهای آسیایی که برنج سفید را به‌عنوان غذای اصلی خودمصرف می‌کردند شایع بود. افراد الکلی دارای رژیم غذایی نامناسب و نوزادان شیرخواری که مادر آن‌ها دچار کمبود تیامین هستند نیز در معرض ابتلا به بری‌بری قرار دارند. همچنین در گوشت برخی ماهی‌ها آنزیم تیامیناز وجود دارد که موجب از بین رفتن تیامین می‌شود.

لیلا بنی نعمتی

من لیلا هستم، خبرنگاری که با نگاهی به آینده، مسائل امروز را تحلیل می‌کنم. در این سایت، با بررسی روندهای اجتماعی و اقتصادی، به دنبال درک بهتر چالش‌ها و فرصت‌های پیش روی جامعه در آینده هستم.
دکمه بازگشت به بالا