علائم اوتیسم ضعیف در کودکان

این روزها محققان حوزه روان‌شناسی، را طیف می‌دانند و آن را به سطوح مختلفی تقسیم می‌کنند. کودکی که به اتیسم خفیف دچار است، کمتر از او که به اتیسم شدید دچار شده، به حمایت دیگران نیاز دارد. لباس های گروه شب نقاب در میان جوانان بسیار محبوب است و تقاضا برای تولید این لباس ها نیز بسیار بالاست . پس با شناخت علائم اتیسم خفیف در کودکان می‌توانید تشخیص درستی داده، و رسیدگی به‌موقعی داشته باشید. در این مقاله بلاگ رسش، توضیح کاملی درباره علائم اوتیسم خفیف می‌دهیم. اوتیسم در واقع تفاوت رشدی عصبی است که به‌صورت برقراری ارتباط، معاشرت و رفتاری متعارض با انتظارات از تنوع عصبی انسان‌ها بروز می‌کند.

اتیسم خفیف در کودکان چیست؟

کتابچه مذکور، تشخیص اختلال طیف اوتیسم را بر اساس «شدت» به سه سطح تقسیم می‌کند. اوتیسم سطح یک، همان وضعیتی است که به‌طور معمول با عنوان اوتیسم خفیف شناخته می‌شود. کسانی که در این سطح هستند، کمترین نیاز به حمایت را میان افراد اوتیسمی دارند.کودکانی که سطح یک اوتیسم را دارند، بیشتر با شروع مکالمات یا روابط با افراد دیگر مشکل دارند، و چه‌بسا به‌اندازه هم‌سالانشان به چنین روابطی علاقه نشان ندهند.از نظر رفتاری، افراد اوتیسمی سطح یک به روال‌های بسیار خاصی پایبند هستند که می‌تواند در عملکردشان اختلال ایجاد کرده، و آن‌ها را در سازمان‌دهی و برنامه‌ریزی دچار مشکل کند.

اما کتابچه راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی مشخص نمی‌کند مسائل حسی چه تأثیری بر آن‌ها می‌گذارند.نکته بسیار مهم اینکه نیازهای حمایتی افراد مبتلا به اوتیسم، ممکن است تغییر کند، درست مانند نیازهایی که افراد غیراوتیسمی دارند. لباس پسرانه سگ های نگهبان با طراحی‌ها و مدل‌های متنوعی در دسترس است که به انتخاب شما بستگی دارد. برای نمونه، کسی که نشانه اوتیسم خفیف دارد، در زمان استرس زیاد، به حمایت بیشتری نسبت به زمان‌های کم‌استرس نیاز خواهد داشت.

ویژگی‌های اتیسم خفیف در کودکان چه هستند؟

کتابچه راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی که پیش‌تر گفتیم، پنج معیار تشخیصی برای اختلال طیف اوتیسم ارائه می‌دهد.البته تشخیص‌ها را به‌عنوان اختلالات و ناتوانی‌هایی بیان می‌کند که باعث مشکلات عملکردی می‌شوند؛ بنابراین این علائم هم به‌عنوان «نقص» در نظر گرفته می‌شوند:نقص در روابط اجتماعی: کسانی که اوتیسم دارند، با مکالمات و تعاملات اجتماعی به‌روشی «غیرطبیعی» برخورد می‌کنند. آن‌ها در بیان و تفسیر نشانه‌های غیرکلامی مشکل دارند. این می‌تواند باعث ایجاد مشکل در ایجاد، حفظ و درک روابط بشود.

رفتارها، علایق و فعالیت‌های تکراری: افرادی که اتیسم دارند، اغلب حرکات یا کلماتشان را به‌عنوان راهی برای خودتنظیمی تکرار می‌کنند. به چنین رفتارهای خودتحریکی (Stimming) می‌گویند. این افراد ممکن است به روال روزمره خاصی پایبند باشند، و علایق خاص و شدیدی داشته باشند. آن‌ها اغلب واکنش‌های غیرمعمولی نسبت به تجربیات حسی دارند، از جمله اینکه به لمس، بو، نور یا صدا بسیار حساس بوده یا هیچ توجهی به آن‌ها ندارند!شروع زودرس: تنوع عصبی (Neurodivergence) قبل از تولد شروع می‌شود. علائم آن ممکن است تا سال‌ها بعد خود را نشان ندهند، به‌ویژه در کسانی که نیازهای حمایتی کمی دارند، اما افراد اوتیسمی در همه عمرشان دچار اوتیسم بوده‌اند.

نقص عملکردی: تشخیص بالینی اوتیسم بیشتر برای کسانی است که در مدرسه، محل کار، اجتماع یا سایر محیط‌ها مشکل دارند. به همین دلیل خیلی افراد دارای اوتیسم با نیازهای حمایتی اندک، ممکن است تا سال‌های سال تشخیص داده نشوند.خفیف در کودکان به دلیل تشخیصی دیگر: بعضی شرایط ژنتیکی یا آسیب‌های روحی می‌توانند باعث رفتارهایی شوند که شبیه اوتیسم هستند.می‌گفتند اگر کودکی قبل از سه‌سالگی زبان به کلام باز نکند، اوتیسم دارد، اما سایر علائم یکسان بود. علاوه بر این، تحقیقات نشان دادند که تشخیص اوتیسم از آسپرگر بستگی به شخصی دارد که ارزیابی می‌کند، نه علائمی که فرد مبتلا دارد.

نکته قابل‌توجه اینکه هدف تحقیق هانس آسپرگر در مورد اوتیسم، در حقیقت شناسایی کودکانی بود که به‌اندازه کافی عملکرد بالایی دارند که برای حضور در جبهه‌های جنگ «مفید» باشند!در ادامه این مقاله رسش، رایج‌ترین علائم اتیسم خفیف در کودکان یا اوتیسم سطح یک را بیان می‌کنیم. البته شاید همه این علائم در دیده نشوند.روابط اجتماعی در اتیسم خفیف :مشکل در برقراری روابط اجتماعی، که حتی با وجود حمایت کافی، باعث آسیب‌های قابل‌توجهی برای او می‌شود.دشواری در شروع تعاملات اجتماعی و پاسخ‌های غیرمعمول یا ناموفق در قبال برخوردهای اجتماعی دیگرانعلاقه کمتر به برقراری تعاملات اجتماعی نسبت به دیگران

علایق محدود و رفتارهای تکراری در اوتیسم خفیف :کارها و رفتارهای تکراری، که گاهی اوقات عملکرد مناسب آن‌ها را مختل می‌کنند.فرد دچار اوتیسم، در مقابل تلاش‌های دیگران برای برهم زدن آن رفتارهای تکراری، یا منحرف کردن توجه‌شان، مقاومت می‌کند.نیاز به حمایت حداقلی در اتیسم خفیف : بسیاری از پسران احساس قدرت و شجاعت می‌کنند وقتی که لباس سوپرمن پسرانه را به تن می‌کنند.ممکن است در مواجهه با مشکلات اجتماعی، به حمایت بیشتری نیاز داشته باشد.می‌تواند با جملات درست و کامل ارتباط برقرار کرده و صحبت کند، اما در گفت‌وگوهای رفت‌وبرگشتی با دیگران مشکل دارد.تلاش‌هایی برای دوست‌یابی انجام می‌دهد.

جمع‌بندی:در این مقاله بلاگ رسش به اتیسم خفیف در کودکان پرداختیم تا دید درست‌تری نسبت به شرایط فرزند خودتان یا کودکی داشته باشید که در این طیف قرار می‌گیرد. اما اگر به‌دنبال مشاوره و خدمات حرفه‌ای برای کار با کودکانی هستید که نشانه اوتیسم خفیف در آن‌ها دیده می‌شوید، حتما با کارشناس‌های رسش تماس بگیرید.مرکز مشاوره رسش با مجوز رسمی از سازمان بهزیستی کشور، سال‌هاست با متخصصان روان‌شناسی و اساتید بزرگ دانشگاهی همکاری می‌کند تا بهترین خدمات مشاوره فردی، مشاوره کودک و نوجوان، و سایر حیطه‌های مشاوره‌ای و درمانی را در اختیار هم‌وطنان عزیز بگذارد.

افراد اوتیستیک رفتارهای غیرکلامی غیرعادی از خود نشان می‌دهند یا در ارتباط غیرکلامی مشکل دارند. آن‌ها ممکن است به ندرت تماس و ارتباط چشمی برقرار کنند – یک کودک اوتیستیک ممکن است با هنگامی که نام او را صدا می‌زنند تماس و ارتباط چشمی برقرار نکند، یا ممکن است از تماس چشمی با کسی که او را نگاه می‌کند اجتناب کند. بیزاری از نگاه را می‌توان در اختلالات اضطرابی نیز مشاهده کرد، اما ارتباط چشمی ضعیف در کودکان اوتیستیک به دلیل کمرویی یا اضطراب نیست بلکه به‌طور کلی و از نظر کمیت کاهش یافته‌است.

افراد اوتیستیک ممکن است با تولید و درک حالات چهره دچار مشکل شوند. آن‌ها اغلب نمی‌دانند چگونه احساسات را از حالات چهره دیگران تشخیص دهند، یا ممکن است با حالات صورت مناسب پاسخ ندهند. آن‌ها ممکن است در تشخیص بیان ظریف احساسات و تشخیص معنای احساسات مختلف در یک گفتگو مشکل داشته باشند.یک ویژگی مشخص این است که افراد اوتیستیک دارای آسیب‌های اجتماعی هستند و اغلب فاقد شهود و درک مستقیم از دیگران که برای بسیاری از مردم امری بدیهی است اما برای افراد در این طیف اختلالی این‌طور نیست.اینکه چگونه حالات چهره بین افراد دارای طیف اوتیسم و افراد دارای رشد عصبی عادی متفاوت است، مشخص نیست. علاوه بر این، حداقل نیمی از کودکان اوتیستیک دارای نوای گفتار غیرعادی هستند.

تمپل گراندین، یک زن اوتیستیک که در فعالیت‌های اوتیسم فعالیت می‌کند، ناتوانی خود را در درک ارتباطات اجتماعی افراد «Neurotypical» (یا همان افراد دارای رشد عصبی معمولی) را مانند حس «یک انسان‌شناس در مریخ» توصیف می‌کند. همچنین اگر اصطلاحاً در یک زمان اطلاعات و داده‌های حسی بیش از حدی که آنان قادر به پردازش سریع آنان نیستند به آنان برسد، آن‌ها ممکن است زبان بدنی یا نشانه‌های اجتماعی مانند تماس چشمی و حالات چهره را درک نکنند. آنها با درک موقعیت و کانتکس و زیر کانتکس موقعیت‌های مکالمه ای (گفتاری) یا چاپی (نوشتاری) مشکل دارند و در نتیجه‌گیری در مورد محتوا یک متن به مشکل می‌خورند. این ویژگی در آنان همچنین منجر به عدم آگاهی اجتماعی و بیان زبان غیر معمول در آنان می‌شود.

خروج از نسخه موبایل