علت خاموش و روشن شدن کولر دوتیکه

دلایل رایج روشن و خاموش شدن کولر گازی

وقتی افراد در شرایطی قرار می گیرند که  کولر گازی 30000 گری آن ها دچار مشکل می شود، بسیار کلافه می شوند. به وضعیتی که در آن دستگاه تهویه مطبوع بطور مکرر روشن و خاموش می شود، اصطلاحا می گوییم کوار گازی اتصالی کرده است.

بهنقل از genuineairfilters.com چه واحد داخلی کولر گازی و چه واحد خارجی آن مدام در حال روشن و خاموش شدن باشد، عوامل مختلفی می تواند باعث به وجود آمدن این مشکل در سیستم خنک کننده شده باشد. در این مقاله 10 مورد از متداول ترین دلایل روشن و خاموش شدن دستگاه های کولر گازی و نحوه رفع آن ها را برای شما آورده ایم.

  1. محل قرارگیری ترموستات دستگاه تهویه هوا

ترموستات کولر گازی دمای اتاق را اندازه گیری می کند. اما نصب آن در مکان های مختلف خانه می تواند مقدار دمای متفاوتی را نشان دهد. زیرا یک نقطه از خانه ممکن است گرم تر یا خنک تر از نقاط دیگر خانه باشد. در حقیقت ممکن است، روشن و خاموش شدن مدام کولر گازی به این دلیل باشد که عدم تعادل دما در ترموستات را جبران کند. پس به احتمال زیاد، مشکل این نیست که دستگاه خنک کننده توانایی روشن ماندن را ندارد، بلکه دلیل آن این است که کولر گازی سعی می کند دمای ترموستات را کنترل کند.

ترموستات کولر گازی دمای اتاق را اندازه گیری می کند و روی مانیتور دستگاه به نمایش می گذارد.

  1. مبرد کولر گازی مشکل نشتی دارد

مبرد مایع خنک کننده ای در کولر گازی است که گرمای هوا را جذب می کند و هوای خنک را برای اتاق فراهم می کند. روشن و خاموش شدن مکرر کولر گازی، ممکن است به دلیل نشت این مایع باشد، زیرا سطح پایین مبرد باعث می شود کمپرسور نتواند بخوبی کار کند. هنگامی که دستگاه خاموش است، فشار مبرد دوباره افزایش می یابد، در نتیجه کمپرسور روشن و این چرخه تکرار می شود.

برخلاف تصور رایج، مبرد کولر گازی تبخیر و مصرف نمی گردد، اما در صورت وجود شکاف یا سوراخ ممکن است نشت کند. بنابراین اگر مرتبا سطح مبرد کولر گازی پایین می آید، از یک سرویس کار حرفه ای بخواهید که دستگاه را از جهت وجود ترک یا سوراخ بررسی کند.

نشت مبرد یکی از دلایل روشن و خاموش شدن مکرر کولر گازی، می باشد.

  1. اندازه خیلی بزرگ سیستم خنک کننده

اگر کولر گازیتان را به تازگی نصب کرده اید ولی باز هم خودبخود خاموش و روشن می شود، احتمالا مشکل از دستگاه نیست. بلکه ممکن است مشکل، اندازه بزرگ سیستم خنک کننده نسبت به فضای اتاق باشد. در این صورت قدرت بالای کولر گازی می تواند فضای اتاق را خیلی سریع خنک کند. اگر اندازه سیستم خنک کننده شما بزرگ باشد و متناسب با فضای اتاقی که در آن قرار گرفته نباشد، باعث خاموش و روشن شدن مداوم تهویه مطبوع می شود. زیرا در این حالت کولر گازی، می تواند به سرعت هوای اتاق را خنک کند و پس از رسیدن به دمای مورد نظر خاموش شود.

در این صورت می بایست دستگاه را به یک اتاق بزرگتر منتقل کنید یا آن را با یک کولر گازی کوچک تر جایگزین کنید. برای ارزیابی اندازه مناسب کولر گازی که متناسب با فضای شما باشد، می توانید با شرکت های فروش و خدماتی مربوطه تماس بگیرید.

  1. مشکل در جریان هوای کولر گازی

وقتی در مسیر جریان هوای کولر گازی محدودیتی به وجود آید، تهویه مطبوع، نمی تواند هوای گرم و سرد را جهت خنک سازی فضا، به اندازه کافی به گردش دربیاورد. در این حالت اجزای کولر گازی دچار مشکل می شوند و نمی توانند آنطور که انتظار می رود عمل کنند. در نتیجه دستگاه اصطلاحا اتصالی می کند.

گرفتگی جریان هوا ممکن است به دلیل انسداد لوله های تخلیه، کویل های یخ زده کمپرسور، فیلترهای کثیف هوا و موارد دیگر باشد. با یک شرکت تعمیرات کولر گازی صحبت کنید تا منبع مشکل و راه حل رفع آن را پیدا کند. همچنین وجود دارد که در صورت انجام آن ها می توان از این اتفاق پیشگیری کرد.

  1. خرابی ترموستات دستگاه تهویه هوا

سالم بودن ترموستات کولر گازی را بررسی کنید. زیرا ترموستات جزء اصلی دستگاه تهویه هوا می باشد که دما و فن را کنترل می کند. اگر ترموستات معیوب باشد، دمای نادرستی را نشان می دهد که این می تواند سیستم خنک کننده را خراب کند. باتری ترموستات یا ریموت کنترل آن را بررسی کنید که تمام نشده باشد. راه حل بعضی مشکلات پیش آمده، ممکن است چیزی به سادگی یک تعویض باتری باشد.

گاهی راه حل مشکل کولر گازی به سادگی تعویض باتری های کنترل آن است.

  1. کثیفی کویل های کندانسور کولر گازی

کثیفی یا زنگ زدگی کویل های کندانسور می تواند جریان هوا را محدود کند و باعث ایجاد مشکلاتی در خنک شدن هوا شود. اگر کولر گازی شما به طور مکرر روشن و خاموش می شود، ممکن است به دلیل یخ زدگی کویل های کندانسور باشد. هنگامی که اطراف کویل ها یخ می بندد، کولر گازی خاموش می شود و وقتی این یخ ذوب شود، دستگاه دوباره روشن می شود. برای تمیز کردن کویل های کندانسور، باید بصورت حرفه ای آن ها را نظافت کنید تا کویل ها به حالت اولیه خود بازگردنند.

  1. وجود مشکلات الکتریکی در سیستم خنک کننده

در کولرهای گازی که تمیز و عاری از هر گونه آلودگی هستند، ممکن است مشکل مربوط به سیم کشی دستگاه باشد که باعث ایجاد “چرخه کوتاه” در کولر گازی شده است. ممکن است بردهای مدار داخلی خراب شده باشند، یا در سیم کشی و ترموستات دستگاه اشکالاتی پیش آمده باشد.

  1. خازن کولر گازی مشکل پیدا کرده است

در نتیجه ی وجود مشکلات الکتریکی، ممکن است خازن بیش از حد بارگذاری شده باشد. خازن معیوب نمی تواند برق اولیه مورد نیاز کولر گازی را برای عملکرد صحیح تامین کند. اگر کولر گازی شما بلافاصله بعد از چند ثانیه مکررا روشن و خاموش می شود، ممکن است نیاز به تعویض خازن داشته باشید.

در صورت وجود مشکل در خازن کولر گازی می بایست آن را تعویض کنید.

  1. کثیف بودن فیلترهای هوای کولر گازی

فیلترهای کثیف هوای کولر گازی، جریان هوا را محدود می کنند و باعث می شوند هوای خنک درون دستگاه تبدیل به یخ شود. فیلتر هوای کثیف مشابه کویل های کثیف کندانسور، باعث یخ زدگی سیستم خنک کننده و خاموش شدن دستگاه می شوند. بعد از خاموش شدن دستگاه، یخ آن دوباره آب می شود و دستگاه مجددا روشن می شود. در صورت عدم رفع این مشکل این چرخه بار ها تکرار می شود. در نتیجه فیلتر ها را حداقل دو بار در هفته با کمی آب و صابون تمیز کنید تا مشکلی برای کولر گازی پیش نیاید.

  1. از کار افتادن کمپرسور کولر گازی

خرابی کمپرسور گاهی اوقات می تواند ناشی از نشت مبرد باشد. در این حالت کمپرسور کولر گازی بیش از حد گرم می شود که این باعث خرابی آن و در نتیجه باعث خاموش و روشن شدن مکرر دستگاه می شود. کمپرسورهای کولر گازی ممکن است در اثر فرسودگی و ساییدگی، خراب شوند، در این صورت می بایست برای تعویض کمپرسور یا با ما تماس بگیرید.

اقدامات لازم در صورت عدم رفع مشکل روشن و خاموش شدن خودبخودی کولر گازی

اگر سعی بر حل مشکل خاموش و روشن شدن خود بخودی کولر گازی کردید ولی موفق نشدید، وقت آن است که با متخصصان در این زمینه تماس بگیرید. نظافت حرفه ای کولر گازی نه تنها در نگهداری دستگاه تهویه مطبوع ضروری است، بلکه می تواند شما را از آسیب های بیشتر که ممکن است پرهزینه باشد، نجات دهد. برای مشکلات جدی تر، یک متخصص می تواند مشکل را به درستی تشخیص داده و تعمیر کند و همچنین باعث افزایش طول عمر دستگاه شما شود.

مراجعه به تعمیرکار در صورت عدم رفع مشکل خاموش و روشن شدن خودبخودی کولر گازی

داره چاره متشکل از متخصصان با تجربه است که از نصب و تمیز کردن تا تعمیر کولر گازی، همراه شما خواهند بود. ما به عنوان یک شرکت خدمات تهویه مطبوع مورد اعتماد، خدمات مربوط به انواع سیستم های تهویه مطبوع در برندهای مختلف را ارائه می دهیم. علاوه بر این داره چاره دیگر لوازم خانگی را نیز ارائه می دهد

 

 

خروج از نسخه موبایل