عمومیکسب و کار ایرانیان

علت خراب شدن گیربکس لیفتراک برقی و بنزینی

جهت تعمیر  گیربکس لیفتراک  خود بصورت آسان و سریع و با هزینه مناسب و واقعی   کنید.

جهت ارتباط  مستقیم و درخواست تعمیرات    کلیک کنید.

شرکت همیار بالابر در راستای پاسخگویی به تماس مشتریان گرامی اقدام به اعزام کارشناس ماهر در زمینه هیدرولیک و الکترونیک و گیربکس در سایت مشتری مینماید در ادامه پس از بررسی در صورت رفع شدن ایراد در محل با انتقال ابزارآلات و قطعات مورد نیاز حتما اقدام به رفع ایراد مینماید حتی اگر مجبور به چندین بار تردد بشویم. سیاست همیار بالابر همیشه پایین آورن هزینه مشتریان عزیز بوده است.

1- گارانتی معتبر همیار بالابر پشتوانه تعمیرات میباشد. 3- پشتیبانی قطعات با قطعات فابریک و اصلی. 5- انجام سرویس گیربکس لیفتراک ها 7- انجام کارشناسی گیربکس لیفتراک ها 
2- 15 سال تجربه در ضمینه تعمیر گیربگس لیفتراک های گوناگون 4- قطعا هزینه تعمیرات لیفتراک شما بسیار مناسب  واقعی میباشد. 6- اعزام تعمیرکار گیربکس به سایت مشتریان عزیز 8- رفع ایرادات برقی و شیر های کنترل گیربکس لیفتراک ها

تعمیر گیربکس لیفتراک به صورت تخصصی با قطعات اصلی در شرکت همیار بالابر::

شامل تعمیر گیربکس لیفتراک کوماتسو دیزلی –  تعمیر گیربکس لیفتراک کوماتسو دوگانه سوز و بنزینی

تعمیر گیربکس لیفتراک تویوتا دیزلی – تعمیر لیفتراک تویوتا دوگانه سوز و بنزینی – تعمیر گیربکس لیفتراک سپاهان دیزلی وگیربکس لیفتراک سپاهان دوگانه سوز – تعمیر گیربکس لیفتراک هلی – تعمیر گیربکس لیفتراک سهند پذیرفته میشود.

تعریف عمومی گیربکس: گیربکس شامل یک باکس است که در درون آن جهت انتقال نیرو سرعت و گشتاور از یک سمت به سمت دیگر توسط چرخ دنده ها و لوازم دیگر استفاده میگردد در خوردروهای سواری و خوردروهای سنگین و نظامی و نیز جهت راه اندازی خطوط و نقاله های صنعتی و .. از گیربکس به نام تخصصی آن در صنعت استفاده میگردد.

تعریف تخصصی گیربکس لیفتراک:: گیربکس لیفتراک باکسی ازچرخ دندها و کلاچ های هیدرولیکی و توربین و شیرکنترل و پمپ هیدرولیک و صفحات فلزی گرافیتی یا مسی و لوازم تخصصی دیگر میباشد جهت انتقال نیروی موتور به دیفرانسیل و چرخها به صورتی که اپراتور کنترل کامل نیرو و سرعت و گشتاور را در دست داشته باشد.

شرکت تولید کننده لیفتراک سپاهان و قطعات لیفتراک سپاهان به عنوان یکی از شرکت های پیشگام در صنعت تولید لیفتراک می باشد که مسئولیت کلیه تجهیزات حمل و نقل کشور را به عهده دارد. از ویژگی های منحصر به فرد لیفتراک سپاهان و قطعات لیفتراک سپاهان سیستم انتقال قدرت و نیرو، سیستم هیدرولیک قوی، اتاق راننده ایمن، صندلی راحت با تنظیمات ارگونومیک و سنسور حرکت، سیستم محافظت موتور و گیربکس و غیره می باشد.

 قطعات هیدرولیک لیفتراک  در انواع مختلف عرضه می شود و هر یک از آنها دارای کاربرد و مشخصه خاصی است. در جهان صنعتی امروز لیفتراک ها ابزار مهمی در کارخانجات کوچک  وبزرگ به حساب می آیند. لیفتراک وسیله ای برای انتقال مناسب و سریع و بدون خطر کالاها محسوب می شوند. شاخکی که جلوی این ماشین وجود دارد که باعث می شود تا مثل چنگال بار بوسیله آن برداشته و حمل شود. لیفتراک ها با توجه به نوعشان تا وزن مشخصی را می توانند حمل کنند. شرکت تویوتا با تولید با کیفیت لیفتراک و امنیت بالا متقاضیان زیادی در جهان دارد و دارای پشتیبانی و خدمات پس از فروش می باشد. تامین لوازم یدکی لیفتراک تویوتا و خدمات پس از فروش، بخشی از کار شرکت تویوتا می باشد که در چندین سال متوالی موفق به کسب مقام اول در این زمینه شده است.

انواع مدل گیربکس لیفتراک:

پمپ حرکت گیربکس لیفتراک |رگلاتور لیفتراک

1- گیربکس کلاچ خودرویی.

2- گیربکس توربینی هیدرولیکی  یا گیرباکس اتوماتیک.

3- گیربکس کامل هیدرولیکی

توضیحات در خصوص 3 نوع گیربکس لیفتراک ::

1- گیربکس دنده کلاچ خودرویی :: این گیربکس مانند گیربکس های قدیمی خوردرو ها میباشد که نیروی موتور توسط سیستم کلاچ به دندها و نهایتا به دیفرنسیل انتقال میابد و کنترل آن توسط کلاچ پایی و دسته دنده ها انجام میگردد.

2-گیربکس اتوماتیک لیفتراک:: پر استفاده ترین گیربکس جهت انتقال نیرو در لیفتراکها گیربکس اتوماتیک میباشد که نیروی چرخشی موتور توسط توربین هیدرولیکی که از طریق پمپ هیدرولیک تغذیه میگردد به باکس دنده ها انتقال میابد و توسط کلاچهای هیدرولیکی و انتخاب مسیر شیرکنترل مخصوص به چرخ دنده مقصود چرخش موتور اعمال میگردد و لیفتراک توان حرکت به جلو به عقب و یا سرعت کند و تند را به دست میاورد در گیربکس اتوماتیک اپراتور از طریق 2 عدد پدال که پدال ترمز و پدال ترمز کلاچ (ترمز اینچی) و دسته جلو عقب دستی یا مکانیکی کنترل حرکت گیربکس را به دست دارد.

3- گیربکس هیدرولیکی لیفتراک:: در گیربکس هیدرولیکی تمام نیروی موتور به پمپ های هیدرولیکی اعمال میگردد و فشار تولید شده روغن هیدرولیک توسط شیر تناسبی کنترل به هیدروموتورهای تعبیه شده در اکسل جلو لیفتراک فرستاده میشود و اینگونه حرکت لیفتراک ممکن میگردد این سیستم نسبت به 2 مورد فوق بهینه تر عمل میکند و با نیروی کمتر بار بیشتری جابجا میگردد لیفتراکهای آلمانی از جمله مارک معروف لینده از بنیانگزاران نخست گیربکس های هیدرولیکی میباشد.

انواع ایرادات گیربکسهای کلاچ دندهای لیفتراک ها::

1-ضعیف شدن کلاچ بعلت اتمام صفحه کلاچ بر اثر کارکرد زیاد در این مورد جهت تعمیر لیفتراک باید صفحه کلاچ را تعویض یا دوباره کوبید و دیسک فلزی را نیز از طریق تراشکاری استاندارد نمود.

2-خوردگی دندها بر اثر انجام نشدن سرویس روغن خشک کار کردن گیربکس و نیز فشار کاری غیر متعارف در این مورد حتما چرخ دنده ها تعویض گردند.

3-خرابی لوازم پمپ کلاچ و سیلندر کلاچ که با تعویض لوازم که تعدادی پکینگ و اورینگ و پیستون و فنر میباشند لیفتراک رفع عیب میگردد.

4-جا نرفتن دنده علت میتواند خرابی ماهک ها خرابی و خوردگی چرخ دندهای برنجی و نیز سیستم کلاچ میباشد که از طریق تست های استاندارد عامل خرابی را میتوان شناسایی نمود.

انواع ایرادات گیربکس اتوماتیک لیفتراک:

در کل هر گیربکسی که عامل چرخیدن توربین و پمپ گیربکس حاضر و سالم باشد ولی حرکت نداشته باشد دوچار ایراد و خرابی گردیده و  شامل موارد زیر میبالشد.

1- خرابی توربین لیفتراک: شامل خرابی لوازم داخلی توربین شامل صفحه زیر و بالا میباشد و نیز خنک کن و قفل کن یک طرفه و نیز خردگی سرهای ورودی و خروجی روغن توربینه و خوردگی رینگهای فلزی و پلاستیکی و خوردگی محل های آبندی آنها میباشد. در خصوص خرابیهای مربوط به توربین تنها از طریق تکنسین تخصصی توربین رفع ایراد میگردد.

2- خرابی پمپ حرکت لیفتراک:تجربه نشان داده این نوع از پمپها در صورت تشخیص خرابی تنها با تعویض پمپ حرکت  گیربکس رفع عیب میگردد .

3- خوردگی صفحات کلاچ هیدرولیکی :از آنجا که گرافیت مخصوص صفحات هیدرولیکی در روغن هیدرولیک دارای عمری محدود میباشند پس از خرابی این صفحات رینگی گرافیتی و فلزی باید تعویض گردند.

4-خرابی شیر کنترل حرکت:: شامل خرابی منیفیلد روغن خرابی شیرهای برقی و ازبین رفتن مواد آبندی و مرزبندی فشار هیدرولیک که به صفحه کلاچ ها اعمال میگردد و توسط متخصص میتوان به صورت عینی عیب یابی و در نهایت رفع ایراد گردد.

5- عمل نکردن شیر برقی لیفتراک : شیر برقی گیربکس لیفتراک به دلایل زیر عمل نمی کند

1- خرابی دسته حرکت جلو عقب لیفتراک به علت خوردگی کنتاکت ها.

2- قطعی سیم تغذیه از باطری به دسته حرکت و از دسته حرکت به شیرهای برقی.

3- گیر کردن سوزن و اسپول شیرهای برقی.

4- سوختن سیم پیچ شیر های برقی

نکته:: سرویس روغن و فیلتر استاندارد بسیار بر روی عمر مفید کارکرد  گیربکس لیفتراکها تاثیرگعلت حرکت نکردن لیفتراک ، آیا از استفاده می کنید؟ در مقاله های قبلی درباره ی انواع لیفتراک برقی و لیفتراک دستی و تعمیرات آن صحبت کردیم. در این مقاله نیز می خواهیم به عوملی که باعث حرکت نکردن لیفتراک می شود، بپردازیم.

علت حرکت نکردن لیفتراک:

علت حرکت نکردن لیفتراک، دلایل زیادی وجود دارد که باعث حرکت نکردن لیفتراک می شود. یکی از مهم ترین دلایل حرکت نکردن لیفتراک باتری خراب آن است.نشانه های باتری معیوب لیفتراک:

۱- امکان دارد باتری لیفتراک شکسته باشد و دلیل اصلی حرکت نکردن آن نیز شکستگی باتری باشد.
۲- توجه داشته باشید اگر چراغ های جلوی لیفتراک خاموش باشد، ممکن است فیوز اصلی دستگاه سوخته باشد.
۳- یکی دیگر از دلایل حرکت نکردن لیفتراک عدم برقراری اتصال الکتریکی ان در اثر خوردگی می باشد.
۴- اگر اتصالات را بررسی کرده اید و مشکلی نداشته اند، چراغ ها را روشن کنید، اگر چراغ ها کم نور بود احتمالا شارژ باتری لیفتراک رو به اتمام می باشد. دستگاه را به شارژ متصل کنید، اگر بعد از شارژ نیز لیفتراک روشن نشد احتمالا باید باتری آن را تعمیر یا تعویض کنید.
حتما توجه داشته باشید در صورتی که از باتری دود خارج می شود باید سریع محل را ترک کنید. امکان انفجار و آتش سوزی باتری لیفتراک وجود دارد.

اگر مشکل لیفتراک خود را پیدا نمی کنید می توانید این کار را به تعمیرکار تخصصی لیفتراک بسپارید. تعمیر کار لیفتراک بعد از عیب یابی و پیدا کردن دلیل روشن نشدن لیفتراک دستگاه را به تعمیرگاه تخصصی لیفتراک منتقل کرده و تعمیر لیفتراک را انجام می دهد.


عوامل زیادی در حرکت نکردن لیفتراک تاثیر دارد. در ادامه چند نمونه از این عوامل ذکر می شود:

۱کمپرس پایین:
کمپرس کم می تواند باعث کافی نبودن حرارت برای ایجاد احتراق باشد، زمانی که فشرده سازی و کمپرس پایین باشد موتور روشن نمی شود و لیفتراک حرکت نمی کند.

۲فشار پایین سوخت:
فشار پایین سوخت یکی از مهم ترین مشکلات سوخت رسانی می باشد. دو دلیل اصلی فشار پایین سوخت: تامین ضعیف سوخت از منبع سوخت یا مشکل انژکتور و ریل سوختی می باشد.

۳دور کم موتور:
اگر موتور لیفتراک با دور کند کار کند پمپ دیزل نمی تواند فشار سوخت را در حد لازم تولید کند. با کمبود فشار، تزریق سوخت به خوبی انجام نمی شود.

۴گرمکن خراب:
گرم کردن موتور سرد به وسیله ی گرمکن ها بسیار مهم می باشد. المنتهایی که در گرمکن ها وجود دارد، موتور را قبل از استارت گرم می کند. موتور لیفتراک های دیزل بدون گرمکن روشن نمی شوند.

۵مشکل در سوخت رسانی:
یکی از دلایلی که باعث مشکل در سوخت رسانی می شود و بسیار شایع است، ترک خوردگی یا خم شدگی لوله ها می باشد.

۶کیفیت پایین سوخت:
وجود آلودگی هایی مثل لجن در سوخت های گازوئیل، بنزین و… کیفیت سوخت را کاهش می دهد و باعث روشن نشدن لیفتراک و عدم حرکت آن می شود.

۷وجود هوا در مسیر سوخت:
فیلترهای سوخت در تزریق سوخت به موتور بسیار مهم هستند. فیلتر سوخت آلودگی ها و آلاینده ها را قبل از رسیدن سوخت به موتور حذف کرده و مانع رسیدن آلودگی و هوا به موتور می شود. اگر فیلتر لیفتراک شما مناسب نباشد هوا وارد مسیر سوخت و موتور شده و باعث حرکت نکردن لیفتراک می شود.

۸مسدود بودن مسیر سوخت:
مسدود بودن مسیر رسیدن سوخت به موتور توسط آلاینده های مختلف می تواند باعث عدم حرکت لیفتراک شود.

۹خرابی سوزن انژکتور:
یکی از بیشترین مشکلات انژکتورها خرابی سوزن آن و برگشت سوخت به جریان سوخت رسانی می باشد.

۱۰خرابی پمپ پر فشار:
اگر پمپ پر فشار لیفتراک مشکل داشته باشد، سوخت کافی به موتور نمی رسد و قطعات داخلی پمپ آسیب می بینند و منجر به آلودگی سوخت می شود.

۱۱خرابی رگلاتور:
خرابی رگلاتور می تواند باعث سخت روشن شدن، دیر روشن شدن و روشن نشدن لیفتراک شود.

۱۲خرابی پمپ کم فشار:
اگر مسیر لوله ها به تانک و مسیر تانک به پمپ کم فشار مسدود باشد یا دچار شکستگی شده باشد لیفتراک حرکت نمی کند.

۱۳مشکل سنسور میلنگ

۱۴مشکلات داخلی موتور
همه ی مشکلاتی که در قسمت بالا نام برده شد دلایلی برای عدم حرکت و روشن نشدن موتور لیفتراک می باشد. رفع همه ی مشکلات از جمله حرکت نکردن لیفتراک توسط تعمیرکار لیفتراک انجام می شود. برای پیدا کردن علت حرکت نکردن لیفتراک و تعمیرات لیفتراک می توانید به تعمیرگاه تخصصیهر لیفتراکی برای حرکت نیاز به یک عامل تولید کننده‌ نیرو و یک عامل انتقال دهنده‌ آن دارد. تولید کننده نیرو در آن موتور یا پیشرانه است. انتقال دهنده هم سیستمی متشکل از بخش‌های مختلف است که عمل انتقال نیرو را در کنار هم و به صورت پیوسته انجام می‌دهند. در حقیقت نیروی تولید شده توسط پیشرانه، باید توسط یک سیستم انتقال دهنده، به چرخ‌ها منتقل شود. سه بخش اصلی این سیستم انتقال دهنده شامل کلاچ، جعبه دنده و دیفرانسیل هستند که در میان آنها جعبه دنده از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. جعبه‌دنده را اصطلاحا گیربکس هم می‌گویند.

اهمیت این بخش از لیفتراک می‌تواند در حد موتور یا مولد نیرو محسوب شود. تعمیرات آن نیاز به تخصص بالایی دارد و توجه به حفظ سلامت آن نیز در اولویت‌های نگهداری اصولی از دستگاه است. می خواهیم این بخش پیچیده و مهم را با جزئیات بررسی کنیم و نحوه‌ کار و انواع آن را ذکر نماییم. با ما در این مقاله از همراه باشید.

گیربکس چیست و چه وظایفی دارد؟

گشتاور تولیدی توسط موتور باید متناسب با نیاز خودرو به چرخ ها منتقل شود. وظیفه‌ کنترل و تنظیم این قدرت با گیربکس یا جعبه دنده‌ خودرو است. درواقع گیربکس به راننده اجازه می دهد تا خودرو را با سرعت‌های مختلف در شرایط متفاوت کنترل کند. اهمیت این بخش از این جهت است که هر موتوری قادر به تولید میزان مشخصی از توان و گشتاور است. اما از طریق گیربکس می‌توان بدون بالا بردن دور موتور و گشتاور، به سرعت دلخواه رسید. گیربکس در کنار این وظیفه‌ مهم کارهای دیگری با درجه اهمیت متفاوت نیز انجام می‌دهد. مانند:

پیشگیری از سرعت‌های ناخواسته: به کمک گیربکس می‌توان لیفتراک را در سراشیبی‌ها و شرایط مختلف که احتمال خروج سرعت از کنترل وجود دارد، دستگاه را به صورت کامل در اختیار راننده قرار داد.

تنظیم جهت حرکت: به کمک گیربکس می‌توان جهت حرکت لیفتراک را به جلو و عقب کنترل کرد و به خودرو قدرت حرکت معکوس داد.

کار کردن موتور بدون حرکت: گاهی لازم است که موتور خودرو فعال باشد اما حرکتی صورت نگیرد. به کمک گیربکس می‌توان انتقال نیروی موتور به چرخ‌ها را متوقف و این امکان را فراهم کرد.

اجزا و قطعات گیربکس و چگونگی عملکرد آن

گیربکس‌ها به همان اندازه که مهم هستند از قطعات متعددی نیز تشکیل می‌شوند. مهم‌ترین بخش یک گیربکس چرخ‌دنده‌های آن هستند که بسته به نوع گیربکس در اشکال و جنس‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند. در ساختمان گیربکس تعداد زیادی چرخ دنده روی هم سوار می‌شوند و بسته به فعالیت هر یک، میزان قدرت و گشتاور انتقالی از موتور به چرخ‌ها مشخص می‌شود. هریک از چرخ دنده‌ها نشانگر یکی از دنده‌های روی دسته دنده‌ (سرعت دنده‌) داخل کابین هستند.

وجود این چرخ دنده‌ها در تمام انواع گیربکس ثابت است اما نوع و تعداد آنها تغییر می‌کند. اگر می‌خواهید تصوری از چرخ‌دنده‌های داخل یک گیربکس داشته باشید، چرخ‌دنده‌های مختلف یک دوچرخه دنده‌ای را تصور کنید که احتمالا آن را زیاد دیده‌اید. اجزای دیگر سیستم گیربکس خودرو که در درجه‌ کمتر اهمیت قرار دارند عبارتند از:

پوسته گیربکس

جنس این بخش از چدن ریخته‌گری است و چرخ دنده‌ها، یاتاقان‌های گیربکس و محورها را در خود جای می‌دهد.

شافت ورودی یا محور کلاچ

این محور که به شافت کلاچ نیز معروف است محور محرک گیربکس محسوب می‌شود. این محور به صورت یک ‌پارچه به چرخ‌ دنده‌ای در بخش ورودی پوسته‌ گیربکس متصل است و از طریق کلاچ با موتور خودرو در ارتباط است.

شافت واسط یا محور زیر

این محور وظیفه‌ انتقال گشتاور از محور محرک به محور متحرک را بر عهده دارد. روی آن تعدادی چرخ ‌دنده تعبیه شده است که با محور یک‌ پارچه هستند. چرخ دنده‌ ابتدایی این محور با چرخ‌دنده‌ی محور محرک درگیر است و سرعت ورودی را که توسط موتور تولید شده است، به همان صورت و بدون تغییر در میزان آن به سمت شاف خروجی هدایت می‌کند. چرخ دنده‌های روی این شافت اندازه‌های متفاوتی دارند.

شافت خروجی یا محور اصلی

این محور که به واسطه‌ چرخ‌دنده‌ها و یاتاقان‌ها با محور واسط در ارتباط است، نیروی تبدیل شده در جعبه دنده را به سمت میل گاردان یا دیفرانسیل هدایت می‌کند. روی این محور نیز چرخ‌ دنده‌های مختلفی تعبیه شده است اما نه به صورت یک‌پارچه. در واقع چرخ دنده‌های روی این محور که قطرهای متفاوتی هم دارند، به کمک یاتاقان‌ها روی آن حرکت دورانی دارند. حرکت این چرخ‌ دنده‌ها به واسطه‌ درگیر شدن آن‌ها با چرخ‌دنده‌های شافت واسط امکان‌پذیر می‌شود.

یاتاقان یا بیرینگ گیربکس

این قطعه که چرخ دنده‌ هماهنگ کننده نیز نامیده می‌شود در لایه‌ داخلی دندانه‌دار ساخته شده و با حرکت کشویی به سمت چرخ دنده‌ مورد نظر رفته با آن چفت شده و موجب فعالیتش می‌شود.

دسته دنده

این بخش، بیرونی‌ترین جزء سیستم گیربکس است. دسته دنده که در برخی از خودروهای با گیربکس اتوماتیک به طور کامل حذف شده است، عموما مسیری H شکل را برای تغییر دنده‌ها مختلف در جعبه دنده طی می‌کند. کنترل این دسته‌ اهرمی شکل ممکن است به صورت خودکار صورت بگیرد یا در دست راننده باشد.

میل ماهک

میل ماهک رابط بین دسته دنده و ماهک است و راننده با حرکت دسته دنده در واقع میل ماهک را حرکت می‌دهد. عملکرد این میله‌ فلزی براساس نوع گیربکس متفاوت است. مکانیزم آن می‌تواند دستی، الکترونیکی، خلائی و هیدرولیکی باشد. امروزه بیشتر شاهد مکانیزم دستی و الکترونیکی آن هستیم. در حالت دستی، با حرکت دست راننده حرکت می‌کند. در این حالت همچنین تعداد میل ماهک با تعداد دنده‌ها تغییر می‌کند. برای مثال در یک جعبه دنده‌ ۴سرعته ۳ میل ماهک داریم. در مکانیزم الکترومغناطیسی حرکت میل ماهک بر پایه‌ روابط الکترو مغناطیسی و ارتباط مگنت‌های متصل به آن‌ها با هسته‌های آهنی و سیم‌پیچ‌های موجود در جعبه دنده موجب حرکت آن‌ها می‌شود.

ماهک

قطعه‌ای خمیده و فلزی است متصل به انتهای میل ماهک. نیروی وارده بر میل ماهک توسط دسته دنده به آن منتقل شده و موجب حرکتش می‌شود. حرکت ماهک نیز کشویی دنده را درگیر کرده و در نتیجه چرخ دنده‌ مورد نظر فعال شده و سرعت لیفتراک تنظیم می‌شود. به تعداد هر میل ماهک یک ماهک در گیربکس وجود دارد.

کشویی دنده

قطعه‌ای است که از دو جهت شیار دارد و از یک سمت ماهک در یکی از این شیارها قرار گرفته و موجب حرکت آن می‌شود و از جهت دیگر در جعبه دنده برنجی و یاتاقان در شیار دیگر آن قرار می‌گیرد و دنده انتخاب شده وارد مدار می‌شود. کشویی روی قطعه‌ای با نام توپی حرکت رفت و برگشت را انجام می‌دهد.

دنده برنجی

برای درگیر شدن دنده‌های کشویی و یاتاقان‌های گیربکس و انجام هرچه سریعتر و دقیق‌تر این درگیری، از دنده برنجی که بین این دو قطعه قرار می‌گیرد استفاده می‌شود. دنده برنجی که جسمی فلزی و حلقه‌ای است در اطراف خود فرم دندانه‌دار دارد و به دلیل اصطکاک بیشتر با یاتاقان با سرعت بیشتری با این قطعه چفت می‌شود. همچنین در کنار یاتاقان‌ها، نیروهای دورانی و طولی وارد آمده به آن‌ها را کاهش می‌دهد.

کاسه نمد یا عایق نشت

از یاتاقان‌ها و روغن درون آن‌ها در برابر نفوذ ذرات گرد و غبار محافظت می‌کنند.

چرخ دنده‌های گیربکس

چرخ دنده‌ها مهم‌ترین و اصلی‌ترین قطعه در گیربکس یک لیفتراک هستند و بدون آن‌ها جعبه دنده معنا و کاربرد خود را کامل از دست می‌دهد. چرخ‌دنده‌ها که اساسی‌ترین قطعات مکانیکی موجود در پوسته‌ جعبه دنده به شمار می‌روند هر یک نماینده یکی از دنده‌های لیفتراک هستند.

در واقع اگر لیفتراک جعبه دنده‌ ۶ سرعته داشته باشد، ۶ جفت چرخ دنده مربوط به این سرعت‌ها در گیربکس تعبیه می‌شود. چرخ دنده‌ها، حلقه‌هایی فلزی با دیواره‌ بیرونی دندانه‌دار و در قطرهای متفاوت هستند که روی محورهای خود سوار می‌شوند. ارتباط بین محورها از طریق درگیری دندانه‌های این چرخ دنده‌ها برقرار می‌شود.

همچنین چرخ‌دنده‌ها، انتقال گشتاور را با حرکت خلاف جهت آن کنترل می‌کنند. با تفاوت در قطر چرخ‌ دنده‌ها و در نتیجه ایجاد تفاوت در سرعت حرکت آن‌ها روی محور نیز تغییر در گشتاور منتقل شده از موتور به چرخ‌ها ایجاد می‌شود. به این ترتیب که چرخ دنده‌ قطورتر به دلیل وزن بیشتر سرعت کمتری دارد و بالعکس. این چرخ دنده‌ها عامل تفاوت بین دنده‌ سنگین و سبک هستند. به این ترتیب که نحوه‌ چرخش و انتقال گشتاور توسط آن‌ها منجر به سرعت و قدرت بالاتر در دنده‌ها‌ی سنگین (چرخ دنده‌ها‌ی قطورتر) و سرعت بیشتر و قدرت کمتر در دنده‌ها‌ی سبک (چرخ دنده‌‌های نازک‌تر) می‌شود. بنابراین چرخ‌دنده‌های قطورتر مربوط به دنده‌های ابتدایی و برای شروع حرکت هستند و چرخ‌دنده‌های باریک‌تر مربوط به دنده‌های بالاتر هستند که در سرعت‌های بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند.

اما برای درگیر شدن چرخ‌دنده‌ها با هم باید حتما اندازه‌ دنده‌های آن‌ها دو به دو برابر باشد. البته نیازی نیست که قطر این چرخ دنده‌ها یکی باشد. چرخ دنده‌ها دارای دو نوع فرم دندانه‌ ساده و مارپیچ هستند. همچنین این قطعات مهم براساس جهت انتقال قدرت به سه دسته‌ عمود محور، موازی محور و افقی محور تقسیم می‌شوند.

آشنایی با انواع گیربکس

گیربکس از ساده‌ترین شکل در اولین لیفتراک مدرن جهان، تولید تویوتا، تنها به صورت دو سرعته مورد استفاده قرار گرفت و با پیشرفت علم مکانیک این سیستم نیز پیشرفت‌های فراوانی کرد و به مرور به انواع آن اضافه شد. اکنون سه دسته بزرگ جعبه دنده وجود دارد:

گیربکس‌های دستی
گیربکس‌های اتوماتیک یا خودکار
گیربکس‌ها نیمه خودکار

امروزه به طور کلی مردم با دو نوع اتوماتیک و دستی گیربکس آشنایی دارند و تنها به ذکر دستی یا خودکار بودند جعبه دنده‌ها در بیان خصوصیات فنی یک لیفتراک اکتفا می‌کنند. همچنین اطلاعات در این زمینه در این کلیات خلاصه می‌شود که درگیر کردن دنده‌ها برای حرکت و تغییر آن‌ها در مدل‌های گیربکس دستی نیاز به دخالت راننده و حرکت دسته دنده توسط او دارد، ولی در مدل‌های اتوماتیک تغییر دنده‌ها به صورت خودکار، توسط خودرو و بدون نیاز به دخالت نیرویی بیرونی انجام می‌شود. حال اینکه این سه دسته‌ بزرگ، خود انواع مختلفی دارند که عملکرد و راندمان و نتیجه‌ متفاوتی ارائه می‌دهند.

آمادگی خود را در جهت تامین تمامی قطعات گیربکس لیفتراک های موجود در بازار جهانی اعلام میدارد. همین الان با کارشناسان فروش ما تماس بگیرید و از مشاوره رایگان تخصصی بهره مند شوید.

لیفتراک مراجعه کنید.

نکته :: اپراتور در صورت نداشتن آموزش کافی میتواند صدمات جدی به گیربکس لیفتراک وارد نماید.

 

دکمه بازگشت به بالا