علت روشن نشدن خودرو در زمستان چیست؟
علت روشن نشدن ماشین در فصل زمستان چیست؟ شما باید در راه رسیدن به یک جلسه حیاتی باشید، اما با تماس با یک تعمیر کار خودرو، سفارش تاکسی و برقراری تماس های تلفنی سخت برای عذرخواهی و تلاش برای تنظیم مجدد همه قرار های مهم خود مواجه هستید. روشن نشدن خودرو در روز های سرد سال یک اتفاق رایج است. دلایل روشن نشدن ماشین در فصل زمستان عبارتند از:
- خرابی باتری
- معیوب بودن دینام
- ایراد داشتن موتور استارت
- ورود آب به سیستم سوخت خودرو
- استفاده از روغن موتور نا مناسب
- غلیظ شدن مایعات خودرو
- یخ زدن کاربراتور
- سنسورهای موتور معیوب
- فرسودگی شمع خودرو
- یخ زدن درب ماشین
در درجه حرارت های پایین کم شدن ولتاژ تولیدی باتری خودرو شما امری طبیعی است؛ این امر باعث روشن نشدن ماشین در هوای سرد یا به سختی روشن شدن آن در فصول سرد سال می شود. سردی هوا همچنین باعث به راحتی جاری نشدن روغن موتور خودرو می شود که این پدیده نیز با وارد کردن فشار مضاعف به باتری منجر به روشن نشدن خودرو می شود. به طور کلی می توان گفت خودروها با سرما میانه خوبی ندارند.
دلایل اصلی روشن نشدن ماشین در فصل سرما
برای جلوگیری از اتفاق ناخواسته روشن نشدن ماشین در هوای سرد دانستن دلایل این که چرا خودرو با افت درجه حرارت روشن نمی شود بسیار کمک کننده خواهد بود. در صورتی که نتوانستید کفی خودروبر پیدا کنید می توانید از خدمات جرثقیل همدان استفاده نمایید.
در ادامه به چهار دلیل اصلی روشن نشدن خودرو در فصل سرما می پردازیم:
-باتری ماشین ها به علت کاهش واکنش های شیمیایی در روزهای سرد نسبت به روزهای گرم ولتاژ الکتریکی کم تری تولید می کنند. به عبارت دیگر یک باتری سرد نسبت به یک باتری گرم قدرت کم تری تولید می کند که این خود باعث به وجود آمدن مشکل استارت زدن ماشین می شود.
-با سرد شدن هوا روغن موتور ماشین سفت می شود و به راحتی در پیشرانه جریان پیدا نمی کند. این به معنی آن است که به سختی در بلوک موتور پمپاژ می شود و فشار مضاعفی به باتری وارد می سازد. اگر شارژ باتری نیز از قبل کم شده باشد منجر به روشن نشدن ماشین می شود.
-در برخی موارد نادر ممکن است لوله های انتقال سوخت رطوبت گرفته باشند که می توانند منجمد شده و موجب انسداد آن ها شده باشند که باعث روشن نشدن ماشین خواهد شد. این امر بیش تر برای لوله های انتقال سوخت باریک که به آسانی با یخ دچار گرفتگی می شوند روی می دهد.
برای ماشین های دیزل این امر حاد تر می شود چرا که گازوئیل در هوای سرد حالت ژله ای پیدا می کند و درنتیجه روشن شدن خودرو زمان بیش تری می طلبد.
-چهارمین مشکل برای همه دارندگان ماشین اتفاق نمی افتد و فقط برای خودروهای قدیمی تر که دارای سیستم سوخت رسانی کاربراتوری هستند اتفاق می افتد. کاربراتور ها عموماً نسبت به هوای سرد حساسیت بیش تری دارند. به خاطر وجود نازل های تنگ و باریک (ژیگلور) در کاربراتور ها رطوبت نمی تواند بخار شود که باعث تشکیل یخ در آن ها می شود و این مجاری را مسدود می کند.
بیش تر خودروهای امروزی انژکتوری هستند، بنابراین اگر دارای ماشینی با عمر کم تر از ۲۰ سال هستید چیزی برای نگران شدن وجود ندارد.
اگر دارای خودرویی کلاسیک هستید احتمالاً کاربراتور مسئول اصلی روشن نشدن ماشین (و یا به سختی روشن شدن) شما است.
همه چیز را خاموش کنید
همه دستگاه ها و مصرف کننده های الکتریکی مثل چراغ ها، بخاری، رادیو و غیره نیروی خود را از باتری ماشین تامین می کنند. بنابراین قبل از اقدام به روشن کردن ماشین همه این دستگاه ها را خاموش کنید تا باتری شانس بیش تری برای روشن کردن ماشین پیدا کند. اگر پیشرانه (موتور) خودرو روشن شد جهت جلوگیری از خالی شدن شارژ باتری (خوابیدن باتری) و روشن نشدن ماشین اجازه دهید موتور کمی درجا کار کند.
تجهیزات الکتریکی ماشین مثل چراغ ها، بخاری، رادیو و غیره نیروی خود را از باتری خودرو تامین می کنند. بنابراین قبل از اقدام به روشن کردن ماشین همه این دستگاه ها را خاموش کنید
هنگام استارت زدن پدال کلاچ را نگه دارید
یک ترفند کوچک دیگر که برخی اوقات جواب می دهد این است که هنگام استارت زدن پدال کلاچ را نگه دارید. این عمل کمی از بار اعمال شده بر روی باتری می کاهد و با وجود سرد بودن، به موتور شانس بیش تری برای روشن شدن می دهد.
قطب های باتری را از لحاظ نظافت و محکم بودن بررسی کنید
باتری ماشین خود را در زیر درب کاپوت پیدا کنید و کابل های اتصال آن را بررسی کنید. اگر نشانه ای از خوردگی، سولفاته شدن و زنگ زدگی مشاهده کردید برای کارکرد صحیح باتری نیاز به نطافت باتری خودرو دارید. در قدم نخست از عینک محافظ و دستکش مخصوص کار استفاده نمائید. سپس کابل های باتری را از جای خود جدا کنید (نخست قطب منفی) و با یک مسواک و مخلوط غلیظ آب و جوش شیرین محل قطب ها (سر باتری) را نظافت کنید. جهت جلوگیری از وارد شدن شوک الکتریکی همیشه کابل منفی را آخر از همه دوباره متصل کنید.
اگر کابل ها و قطب های باتری هیچ مشکلی ندارند، چک کردن کابل ها از لحاظ محکم بودن ایده خوبی است. چرا که کابلی که خوب متصل نشده، جریان الکتریکی را به خوبی عبور نمی دهد. اگر گیره ها شل شده اند قبل از استارت دوباره ماشین آن ها را با آچار (معمولاً شماره ۱۰) محکم کنید.
آیا در هنگام استارت زدن صدای پیشرانه (موتور) خودرو به گونه ای است که انگار در حال تلاش مضاعف است؟ احتمالاً دلیل این امر کمبود روغن در موتور خودرو است. کمبود روغن موتور باعث وارد شدن بار اضافه بر روی باتری ماشین می شود. بنابراین اگر باتری سرد باشد و یا در بهترین حالت خود نباشد این کمبود باعث روشن نشدن ماشین خواهد شد.
با استفاده از گیج (درجه) روغن موتور ماشین میزان روغن موجود را بررسی کنید. کمبود احتمالی روغن را قبل از استارت دوباره برطرف کنید.
کمبود روغن موتور باعث وارد شدن بار اضافه بر روی باتری خودرو می شود. توصیه می شود کمبود احتمالی روغن را قبل از استارت دوباره برطرف کنید.
از محصولات مرتبط موجود در بازار استفاده کنید
اگر ماشین شما به زحمت روشن می شود احتمالاً نیاز به کمی کمک دارد؛ اینجا است که محصولات مخصوص استارت زدن ماشین در هوای سرد کاربرد خود را به خوبی نشان می دهند. برخی از این محصولات با افزایش قدرت انفجار مخلوط سوخت و هوا باعث راحت تر روشن شدن پیشرانه (موتور) می شوند. به راحتی کمی از آن ها را برای چند ثانیه داخل هواکش ماشین اسپری کنید و خودرو را استارت کنید.
این یکی از آسان ترین راه های استارت ماشین در فصول سرد و کشورهای سردسیر دنیا است.
استفاده از محصولات مخصوص استارت ماشین در فصول سرد سال یکی از آسان ترین راه های استارت خودرو در کشورهای سردسیر در سراسر دنیا است.
از روش باتری به باتری استفاده کنید
این روش آخرین راه حل بعد از انجام تمامی روش ها بالا و روشن نشدن خودرو است. البته اگر کابل مخصوص باتری به باتری همراه دارید اگر این کار را به روش صحیح انجام ندهید ممکن است به خود یا ماشین آسیب وارد کنید. اگر در انجام این عمل باتجربه هستید و خودرویی با باتری سالم برای کمک در دسترس دارید حتماً این کار را امتحان کنید.
خرابی باتری
حتی یک باتری در شرایط خوب، نیمی از توان بالقوه خود را در دمای ۰ درجه فارنهایت از دست می دهد. در همان زمان، روغن موتور و سایر مایعات غلیظ می شوند و برای روشن شدن وسیله نقلیه شما نسبت به روز های گرم به نیروی باتری بیشتری نیاز دارند. به همین دلیل است که خرابی باتری یکی از رایج ترین دلایلی است که ماشین در سرما روشن نمی شود.
هرگز سعی نکنید یک باتری یخ زده را شارژ کنید زیرا ممکن است منفجر شود. باتری خودرو حاوی اسید سولفوریک است که می تواند باعث سوختگی جدی شود. همیشه هنگام کار با باتری یا پرش در هنگام استارت زدن ماشین از دستکش و محافظ چشم استفاده کنید. اگر با اسید باتری تماس پیدا کردید، آن را با آب بشویید و فورا تحت مراقبت های پزشکی قرار بگیرید.
به منظور آشنایی با روش های حل کردن مشکل روشن نشدن ماشین در فصول سرد سال و دیگر مشکلات مربوط به انواع خودرو می توانید در دوره مجتمع آموزش برق شرکت کنید.
یکی از برترین آموزشگاه در زمینه برگزاری دوره های آموزشی مکانیکی و تعمیراتی خودرو می باشد
معیوب بودن دینام
اگر باتری جدیدی دارید و همچنان خالی می ماند، می تواند دینام ماشین موجب روشن نشدن خودرو در فصل زمستان باشد. دینام معیوب به درستی شارژ نمی شود و شما را با باتری ضعیفی مواجه می کند. معیوب بودن دینام یکی از دلایل رایج روشن نشدن خودرو در روز های سرد و به خصوص صبح ها می باشد. دینام ضعیف یا فرسوده یا تسمه درایو در حال لغزش، باتری را تخلیه می کند. به خصوص اگر از چراغ های جلو یا سایر لوازم جانبی با جریان بالا استفاده می کنید. در یک روز سرد فصل زمستان، برسهای موتور استارت فرسوده نمی توانند نیروی کافی را از باتری ضعیف شده برای چرخاندن موتور عبور دهند، بنابراین خودرو روشن نمیشود.
ایراد داشتن موتور استارت
موتور استارت از الکتریسیته باتری استفاده می کند تا موتور ماشین را راه اندازی کند. بسیاری از خودرو های مدرن اکنون دارای سیستم های استاپ – استارت با موتور های استارت قوی تر هستند تا با نیاز های چرخه های روشن/خاموش مکرر موتور در ترافیک مقابله کنند. اغلب اوقات، یک ماشین به دلیل استارت موتور بد روشن نمی شود. هنگامی که یک رله استارت معیوب وجود دارد، صدای کلیک هنگام چرخاندن سوئیچ استارت شنیده شده و به دنبال آن موتور از چرخاندن و استارت خودداری می کند.
ورود آب به سیستم سوخت خودرو
ورود آب به سیستم سوخت خودرو یکی از اصلی ترین دلایل عدم کارکرد خودرو در روز های سرد است. سیستم سوخت شامل یک انژکتور سوخت، یک پمپ سوخت، یک رله پمپ سوخت و چندین خط سوخت است که مقادیر ثابتی سوخت را از یک نقطه به نقطه دیگر منتقل می کند. سوخت موجود در مخزن قبل از این که بسوزد ابتدا باید تبخیر شود. هنگامی که سطح گاز در مخزن سوخت شما کاهش می یابد، فضای بیشتری برای تراکم ایجاد می شود. این تراکم از مخزن گاز به خط سوخت حرکت می کند. هنگامی که دما کاهش می یابد، یخ می زند و از رسیدن گاز به موتور خودروی شما جلوگیری می کند.
استفاده از روغن موتور نامناسب
استفاده از روغن موتور نا مناسب می تواند کارکرد موتور ماشین شما را در شرایط دمای پایین سخت کند. در روز های سرد فصل زمستان که روغن موتور زود تر یخ می زند لازم است از روغن موتور های با ویسکوزیته کمتر استفاده نمایید تا از روند یخ زدن آن جلوگیری شود.
یخ زدن کاربراتور
دمای پایین تر، بخار شدن بنزین را سخت تر می کند و با نوسان دما، میعان آب می تواند در مخزن گاز ایجاد شود. از آن جایی که آب سنگین تر از بنزین است، در کف باک جمع می شود و در نهایت به خطوط سوخت راه می یابد. هنگامی که دما به زیر ۳۲ درجه فارنهایت می رسد، آب می تواند یخ بزند و خطوط سوخت یا پمپ بنزین را مسدود کند.
از دیگر علل روشن نشدن ماشین در روز های سرد می توان به یخ زدن کاربراتور اشاره کرد. کاربراتور سوخت باک بنزین را با هوا مخلوط می کند تا در بلوک موتور قابل احتراق باشد. نازل های کوچک روی کاربراتورها به شدت در برابر افت دما حساس هستند و به راحتی می توانند با یخ مسدود شوند و از روشن شدن موتور جلوگیری کنند.
این مورد بیشتر در خودرو های قدیمی رخ می دهد. خودرو های کاربراتوری قدیمی با دو مشکل روبرو هستند. یکی یخ زدن کاربراتور به دلیل یخ زدن بخار آب روی دریچه گاز است که مانع از تبخیر بنزین می شود. دیگری یک شیر پروانه ای بسته منجمد است که از ورود هوا به محفظه احتراق جلوگیری می کند.