علمی و پزشکیکسب و کار ایرانیان

علت چروک دور چشم چیست

بهترین راهکارهای درمانی برای چروک دور چشم در جوانی

زمان خواندن تقریبی مقاله : 10 دقیقه

علت چروک دور چشم در سن کم چیست ؟- مجله داروخانه آنلاین مثبت سبز

افزایش سن مهم‌ترین علت بروز چین و چروک در اطراف چشم است. اما در برخی موارد پیش از آنکه سن خیلی بالا برود، زمانی که فرد هنوز در سنین نوجوانی و جوانی به سر می‌برد، خطوط ریزی در اطراف چشم مشاهده می‌شود. چرا؟ علت چروک دور چشم در سن کم موضوعی است که در این مقاله به آن می‌پردازیم. آیا لازم است افراد جوان هم از کرم دور چشم استفاده کنند؟ با ما همراه باشید.برای اطلاع از قیمت کرم دور چشم لاکچری کوین لطفا کلیک کنید .

 درمان چروک دور چشم در سن کم

زدن از سنین کودکی پیشنهاد می‌شود. اما داشتن یک روتین پوستی بهتر است از دوران نوجوانی آغاز شود. اگر در جوانی متوجه چین و چروک‌های دائمی در اطراف چشم خود شده‌اید، راهکارهای زیر را امتحان کند:

استفاده از مرطوب کننده و ضد آفتاب

ابتدا نوع پوست خود را کشف کنید. به طور کلی نوع پوست، چرب، خشک، معمولی و مختلط می‌تواند باشد. سپس با توجه به نوع پوست خود یک انتخاب کنید و هر روز (روزانه ۲ بار) از آن استفاده نمایید. همچنین پیش از قرار گرفتن در معرض نور آفتاب حتما از  کرم پودر لاکچری کوین استفاده کنید تا از پوست شما در برابر اشعه ماورا بنفش (UV) محافظت به عمل آورد. امروزه در داروخانه‌ها مرطوب‌کننده‌های حاوی SPF وجود دارند که همزمان نقش ضد آفتاب را نیز می‌توانند ایفا کنند. از آنها نیز می‌توانید استفاده کنید.

 مصرف کرم دور چشم حاوی رتینوئید

استفاده از  کرم روز و شب لاکچری کوین روزانه ۲ بار توصیه می‌شود. اگر به هر دلیل صبح‌ها این کرم را نمی‌زنید، حتما شب قبل از خواب از آن استفاده کنید. بهتر است کرم دور چشمی را انتخاب کنید که حاوی رتینوئیدها باشد. رتینوئیدها گردش خون سلولی را افزایش داده و در جلوگیری از بروز چین و چروک موثر هستند. پلک زدن، چشمک زدن، لبخند زدن و حرکات صورت همه و همه در ایجاد چین و چروک اثر دارند. با استفاده از یک کرم دور چشم مناسب می‌توان آسیب ناشی از این عوامل طبیعی را خنثی کرد. در کرم دور چشمی که مورد مصرف قرار می‌دهید، بهتر است هیالورونیک اسید نیز وجود داشته باشد زیرا خاصیت آبرسانی فوق‌العاده‌ای دارد.

اولین چروک های دور چشم چه زمانی ظاهر می شوند ؟

به طور معمول اکثریت افراد در دهه سوم زندگی (حدود ۳۰ سالگی) متوجه نخستین چین و چروک‌های اطراف چشم خود می‌شوند. این چین و چروک‌ها به خطوط پنجه کلاغی معروف هستند. با افزایش سن کلاژن‌سازی در پوست کمتر شده و پوست خاصیت ارتجاعی کمتری خواهد داشت. بنابراین در این حالت کم‌کم خطوطی در زیر چشم آشکار می‌شود. پوست اطراف چشم نخستین ناحیه در صورت است که نشانه‌های پیری در آن مشاهده می‌شوند. چرا؟ زیرا پوست این منطقه ۱۰ برابر نازک‌تر، ظریف‌تر و حساس‌تر از پوست دیگر نواحی صورت است. به همین دلیل بیشتر مستعد ایجاد چین و چروک است.

گاهی اوقات چین و چروک دور چشم خیلی زودتر از آنچه که باید یعنی مثلا در دهه ۲۰ زندگی یا حتی قبل از آن مشاهده می‌شود. در بعضی موارد این چین و چروک‌ها موقتی بوده و با کمی استراحت از بین می‌روند. اما گاهی هم این خطوط ریز کاملا ماندگار هستند و به آسانی برطرف نمی‌شوند. موارد زیر از علل ایجاد چین و چروک در جوانی می‌توانند باشند:

نقش عامل ژنتیک در بروز چین و چروک اطراف چشم

یک مولفه ژنتیکی وجود دارد که باعث می‌شود افراد با پوست، مو و چشم روشن بیش از سایر افراد مستعد بروز چین و چروک باشند. بنابراین نخستین خطوط اطراف چشم در سنین کمتری معمولا به سراغ این افراد می‌آید. اما این تنها عامل نیست.

قرار گرفتن زیر نور خورشید بدون محافظ

چروک دور چشم در سن کم ممکن است به این علت باشد که شما در دوران کودکی تا جوانی خود مدت زمان زیادی را بدون استفاده از ضد آفتاب، کلاه و عینک آفتابی زیر نور خورشید گذرانده‌اید. متخصصان پوست اغلب توصیه می‌کنند که افراد بهتر است از همان دوران کودکی زدن ضد آفتاب و محافظت از پوست خود را آغاز کنند.

سیگار کشیدن

وقتی حجم صورت کاهش پیدا کند، چین و چروک‌ها ظاهر می‌شوند. سیگار عامل از بین بردن کلاژن بوده و باعث می‌شود پوست صورت شما نازک‌تر شده و مستعد چروک باشد. اگر از سنین نوجوانی کشیدن سیگار را آغاز کرده‌اید، اصلا بعید نیست که در سن خیلی کم در اطراف چشمتان خطوط پنجه کلاغی ظاهر شوند.

از دیگر علل چروک دور چشم در سن کم می‌توان به پلک زدن مداوم، داشتن آلرژی، بد خوابیدن و داشتن استرس و اضطراب اشاره کرد.

بوتاکس برای درمان چروک دور چشم

چروک دور چشم در سن کم را با استفاده از بوتاکس به راحتی می‌توان برطرف کرد. اگر سنتان خیلی پایین است توصیه می‌شود که از بوتاکس استفاده نکنید و مصرف آن را به سال‌های آتی که چین و چروک‌های بیشتری خواهید داشت بسپارید. بوتاکس به طور موقت با سمی به نام بوتولینوم بخشی از عضلات صورت را فلج و تضعیف می‌کند و به این ترتیب چین و چروک‌ها محو می‌شوند. بهترین بوتاکس‌ها حدود ۴ ماه اثر خواهند داشت.

استفاده از لایه بردار شیمیایی

تجمع سلول‌های مرده سطح پوست در زیر چشم‌ها باعث می‌شوند تا محصولات مراقبت از پوست به راحتی جذب نشوند. از لایه‌بردارهای ملایم شیمیایی استفاده کنید تا هم چین و چروک‌های اطراف چشمتان کمتر شود و هم به پوست نازک اطراف چشمتان آسیبی نرسد. بعد از استفاده از لایه‌بردار حتما باید آبرسانی لازم را به پوست اطراف چشم انجام دهید تا دچار خشکی نشود.

تزریق فیلر زیر چشم

این روش درمانی اکثرا برای افرادی توصیه می‌شود که چین و چروک‌های عمیق در اطراف چشم خود داشته باشند. فیلر باعث می‌شود پوست نرم‌تر و پرتر شده و چین و چروک کمتر به نظر برسد. فیلر معمولا تا چندین ماه اثرگذاری مطلوبی دارد. اما برای درمان چروک دور چشم در سن کم معمولا پیشنهاد نمی‌شود.

بهترین روش درمان چروک دور چشم |درمان قطعی چروک دور چشم خانگی

درمان های خانگی برای چروک دور چشم در جوانی

بهتر است در دوران جوانی برای رفع خطوط اطراف چشم از درمان‌های خانگی استفاده کنید. در اینجا چند مورد از آنها را برایتان شرح خواهیم داد:

قهوه یخ زده برای کاهش چین و چروک دور چشم

در قالب‌های مکعبی یخ قهوه بریزید و در فریزر قرار دهید تا منجمد شود. سپس دو قالب از آن را برداشته و زیر چشم خود قرار دهید. تحقیقات نشان داده است که کافئین گردش خون را تحریک کرده و با داشتن خاصیت آنتی اکسیدانی و مبارزه با رایکال‎‌های آزاد به کاهش چین و چروک کمک می‌کند.

کپسول ویتامین E ضد چروک دور چشم

یک راهکار طبیعی و بسیار موثر برای رفع چین و چروک اطراف چشم استفاده از است. برای این کار به روغن ویتامین ای نیاز دارید. بنابراین باید با استفاده از یک سوزن کپسول ویتامین E را سوراخ کرده و محتویات آن را خارج کنید. سپس آن را به زیر چشم مالیده و ماساژ دهید. اجازه دهید حداقل ۲۰ دقیقه (یا شب تا صبح) بماند و بعد با آب ولرم شستشو دهید.

روغن نارگیل

به عنوان یک درمان خانگی برای مبارزه با چین و چروک اطراف چشم می‌توانید از روغن نارگیل استفاده کنید. این روغن حاوی غلظت بالایی از اسیدهای چرب بوده و علاوه بر کاهش التهاب به رفع خشکی و خطوط ریز اطراف چشم نیز کمک می‌کند.

آلوئه ورا برای دور چشم

ژل آلوئه ورا را از برگ آن خارج کنید. تحقیقات نشان داده است که این گیاه سرشار از ویتامین‌ها، مواد معدنی، آنزیم‌ها و اسیدهای چرب بوده و خاصیت ضد التهابی فوق‌العاده‌ای دارد. این گیاه خاصیت رطوبت‌رسانی نیز دارد و هم برای رفع پف زیر چشم موثر است و هم رفع خشکی و مبارزه با چین و چروک.

کلام پایانی

زودتر از هر بخش دیگری در سطح پوست، چین و چروک به سراغ پوست اطراف چشم می‌رود. زیرا این منطقه بسیار نازک و حساس است. معمولا در دهه ۳۰ است که افراد متوجه چروک‌های اطراف چشم خود می‌شوند. اما گاهی نیز چروک دور چشم در سن کم دیده می‌شود که علل آن را در این مقاله بررسی کردیم. برای درمان خطوط پنجه کلاغی می‌توانید از راهکارهایی که در این مطلب ارائه کردیم، استفاده کنید.

لطفا به این مقاله امتیاز بدهید

دکمه بازگشت به بالا