عوارض ارتوپدی همسترکوین! – روابط عمومی

به گزارش روابط عمومی البرز؛ دکتر آروین نجفی در گفت و گو درباره عوارضی جسمانی کار طولانی مدت با تپ گیم‌ها و بازی‌های کریپتویی گفت: به طور کلی کارهای تکراری به عنوان یکی از مشکلات شایع در جوامع صنعتی امروز تاثیرات زیادی بر سلامتی افراد از نظر ارتوپدی دارد که باعث مشکلات متعددی از جمله در ستون فقرات گردنی، کمری و همچنین مچ و انگشتان دست می‌شود.

وی افزود: به طور اختصاصی کار طولانی مدت با تلفن همراه و برنامه و گیم‌هایی که همراه با حرکات تکراری انگشتان هستند، اثرات سویی بر عملکرد تاندون‌ها و عصب‌ها در انگشتان و دست دارند. افرادی که به صورت طولانی مدت با گوشی تلفن همراه کار کرده و از تپ گیم‌ها استفاده می‌کنند، این حرکات تکراری باعث حرکات متعدد خم شدن و صاف شدن انگشتان دست می‌شود که با ایجاد التهاب در محل اتصال تاندون‌ها می‌تواند عوارضی را بر جای بگذارد.

دکتر نجفی ادامه داد: التهاب طولانی مدت تاندون‌ها باعث ایجاد چسبندگی در محل اتصال تاندون‌ها و محدودیت حرکت در انگشتان می‌شود که باعث قفل شدن انگشتان و یا اصطلاحا ایجاد انگشت ماشه‌ای می‌شود. انگشت ماشه‌ای به عنوان یکی از مشکلات شایع ارتوپدی در ناحیه دست که محدودیت حرکت، محدودیت در باز شدن انگشتان را در پی دارد، باعث ناتوانی فرد و ایجاد مشکل و از عوامل غیبت در محیط کار و ناتوانی از انجام فعالیت‌های روزمره است.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی البرز اظهار کرد: در مورد انگشت ماشه‌ای به عنوان خط اول درمان توصیه ما از بین بردن عامل زمینه‌ای و به وجود آورنده آن یعنی همان حرکات تکراری و فشردن متوالی و متعدد صفحه لمسی تلفن همراه یا تبلت یا لپ تاپ است که می‌تواند باعث این بیماری شود. بنابراین در مرحله اول به بیماران توصیه می‌کنیم که از این فعالیت به صورت طولانی مدت اجتناب کنند.

این متخصص ارتوپدی یادآور شد: اما در صورتی که تمایل به انجام این کار دارند و می‌خواهند به اینگونه فعالیت‌ها ادامه دهند، حداقل به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه بین فواصل کار یا بازی به بدنشان استراحت بدهند. مدت استفاده از بازی باید حداقل ۱۰ تا ۱۵ دقیقه در هر نوبت بوده و هر چه این فواصل بیشتر و مدت کار با این بازی‌ها کمتر باشد، کمک می‌کند که این مشکل زمینه‌ای رفع شود و عملکرد طبیعی انگشت به دست بیاید.

وی ادامه داد: در مورد مشکلات بعدی که انگشت ماشه‌ای می‌تواند ایجاد کند توصیه ما در مرحله بعد استفاده از داروها و تزریق در محل قفل شدن انگشتان است. در صورت عدم بهبود با دارو و تزریق داروهای ضد التهاب موضعی توصیه ما به عمل جراحی است.این پزشک تاکید کرد: بنابراین می‌بینیم که چقدر استفاده نادرست از یک وسیله می‌تواند عوارض زیادی را برجای بگذارد و حتی بیمار را به عمل جراحی برساند بنابراین توصیه این است که حتما بهداشت حرفه‌ای را در مورد کار با این برنامه‌ها در بستر تلفن همراه رعایت کنیم.

دکتر نجفی در ادامه بیان کرد: مشکل دومی که در استفاده طولانی مدت این بازی‌ها و تلفن همراه می‌تواند پیش بیاید، سندرم تونل مچ دست است. بسیاری از بیماران به دنبال کار طولانی مدت به ما مراجعه می‌کنند و احساس سوزن سوزن شدن و گز گز در محدوده انگشتان دست غالب که معمولا دست راست است را دارند و این حالت معمولا همراه با شکایت احساس خواب رفتن در انگشتان است که با حرکت دادن انگشتان این احساس بیشتر می‌شود و حتی ممکن است منجر به افتادن اشیاء از دست فرد شود.

وی در ادامه گفت: در مرحله اول بر اساس شرح حال و معاینه بالینی ما باز هم توصیه اولمان حذف عامل زمینه‌ای به وجود آورنده که همان استفاده مکرر و طولانی مدت از این بازی‌هاست خواهد بود. در مرحله بعد با استفاده از داروها و تزریق داروهای موضعی می‌توانیم به بهبود عامل زمینه‌ای بیمار کمک کنیم. اما بازهم در صورتی که بیمار به فعالیت خود به صورت مکرر و مداوم ادامه دهد و بهبودی حاصل نشود، توصیه به انجام عمل جراحی است.

دکتر نجفی در مورد مشکلات دیگری که این فعالیت‌ها می‌تواند به دنبال داشته باشد، اظهار کرد: از عوارض استفاده مستمر، طولانی مدت و نادرست از تلفن همراه و تپ گیم‌ها، مشکلات مرتبط با ستون فقرات به ویژه ستون فقرات گردنی است که فرد با احساس درد شدید گردن، سردرد و حالت بی حسی انگشتان به ما مراجعه می‌کند.

وی ادامه داد: در این حالت هم بر اساس شرح حال به تشخیص می‌رسیم که فرد مستعد ابتلا به تنگی کانال نخاع گردنی، بیرون زدگی دیسک ستون فقرات گردنی و بروز علایم مرتبط است یا خیر و توصیه ما باز هم حذف عامل زمینه‌ای، رعایت بهداشت و اصول حرفه‌ای و ایجاد وقفه‌های استراحتی در فواصل استفاده از این نوع بازی‌ها و برنامه‌هاست.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی البرز افزود: در صورتی که بیمار این موارد را رعایت نکند، ممکن است در مرحله اول با دارو و فیزیوتراپی و در موارد پیشرفته نهایتا مجبور به عمل جراحی برای آزاد کردن ستون فقرات و نخاع گردنی شویم. بنابراین پیشگیری همواره بهتر از درمان است و استفاده از این نرم‌افزارها و برنامه‌ها در تلفن همراه به صورت متوالی و مستمر می‌تواند باعث عوارض جبران ناپذیری بر سلامتی افراد باشد.

خروج از نسخه موبایل