علمی و پزشکی

عوارض مصرف بیش از حد کافئین چیست؟

طبق آمار سازمان غذا و داروی جهانی (FDA) ، یک قاشق غذاخوری پودر کافئین معادل 28 فنجان قهوه است ، بنابراین فروش مکمل های کافئین در بسیاری از کشورهای جهان ممنوع است. این ممنوعیت مربوط به کشته شدن چندین نفر در سالهای اخیر است.

عوارض مصرف بیش از حد کافئین!

یک گزارش جدید به سرپرستی دکتر ربکا هورستن نشان می دهد که هنگام مصرف مقادیر زیادی کافئین چه اتفاقی می افتد. این گزارش در مورد یک بیمار 26 ساله است که دو قاشق چای خوری (حدود 20 گرم) پودر کافئین نوشید. طبق گفته های Harvesten و همکارانش ، این معادل 50 تا 60 فنجان قهوه است.

به گفته محققان ، مصرف 1 تا 2 گرم تأثیر سمی قابل توجهی در بدن دارد. اثرات کشنده هنگامی رخ می دهد که بیش از 5 گرم کافئین یا غلظت خون از 80 میلی گرم در لیتر باشد. بیمار مقدار کافئین 147 میلی گرم در لیتر و دوز کشنده داشت. قبل از درمان ، بیمار علائمی از قبیل تنگی نفس ، تعریق ، اضطراب و تنگی نفس ، افزایش ضربان قلب و فشار خون بالا ، فشار خون پایین را داشت که توسط پزشکان معاینه شد. ECG وی نشان داد كه در قلب دارای آریتمی غیرطبیعی به نام تاكیكاردی بطنی متعدد است و آزمایشات نشان داده است كه او دارای بیماری اسیدی به نام آلكالوز تنفسی (عدم تعادل دی اکسید كربن و اکسیژن موجود در خون) به نام اسیدوز متابولیك است. تعداد گلبول های سفید افزایش یافته است.

این بیمار پس از مراجعه به بیمارستان برای از بین بردن مسمومیت با کافئین تحت مراقبت شدید قرار گرفت.

اگرچه دستورالعمل رسمی برای مصرف بیش از حد کافئین وجود ندارد ، اما محققان می گویند مصرف کافئین بسیار خطرناک است.

sciencealert.com

2121

دکمه بازگشت به بالا