اقتصادی

فاصله ۳ میلیارد دلاری آمار تجارت خارجی «همتی» با گمرک!

به گزارش شفاف ، رئیس بانک مرکزی شب گذشته در مصاحبه با خبرگزاری مرکزی ، رئیس بانک مرکزی با استناد به آمار تجارت خارجی گفت: صادرات غیرنفتی کشور 26.5 میلیارد دلار و واردات 25 میلیارد دلار بوده است. وی گفت: تراز تجاری این کشور 1.5 میلیارد دلار مثبت است.

همتی تأکید کرد که این آمار با آماری که اخیراً توسط گمرک ایران به عنوان منبع اصلی آمار تجارت در تجارت خارجی در هشت ماه نخست سال جاری منتشر شده مطابقت ندارد ؛ تراز تجاری ایران در این مدت نه تنها مثبت بلکه منفی بود و بالغ بر 1.6 میلیارد دلار بود.

این موضوع البته با واکنش سخنگوی گمرک ایران لطیفی همراه بود ، وی گفت تجارت هشت ماهه ایران 21.448 میلیارد دلار صادرات و 23.132 میلیارد دلار واردات دارد که به نظر وی در این سطح مثبت است. این یک میلیارد و 684 میلیون دلار نیست ، بلکه منفی است.

به گفته وی ، تراز ماهانه ماه های اکتبر و نوامبر (مقایسه هزینه واردات و هزینه صادرات در هر یک از این دو ماه) مثبت بود ، اما متاسفانه تراز تجاری کشور در هشت ماه گذشته هنوز منفی است.

در این حالت ، رقم اعلام شده توسط رئیس بانک مرکزی در تراز تجاری خارجی سه میلیارد دلاری با سطح اعلام شده گمرک فاصله دارد ، در بخش صادرات حدود پنج میلیارد دلار بیشتر از آمار رسمی گمرک ایران است و حدود 1.5 میلیارد دلار واردات دارد.

این در حالی است که بر اساس آمار گمرک ایران ، وضعیت تجارت خارجی ایران نشان می دهد که در هشت ماه نخست سال جاری ، کل صادرات کشور بالغ بر 75 میلیون و 821 هزار تن کالا به ارزش 21 میلیارد و 448 میلیون دلار بوده است که پنج کشور 57 میلیون مورد صادر شده است. 297 هزار تن و به ارزش 16 میلیارد و 565 میلیون دلار ، 75.5٪ وزنی و 77٪ ارزش کل صادرات کشور.

دکمه بازگشت به بالا