عمومیکسب و کار ایرانیان

فنجان نعلبکی بخریم یا سرویس چای خوری؟

همیشه در یک مهمانی و دورهمی نوشیدنی ها نقش بزرگی را ایفا میکنند. مخصوصا در مورد ما ایرانی ها که چای یکی از نوشیدنی های اصلی برایمان محسوب میشود و در یک مهمانی چندین مرتبه چای سرو میکنیم.فنجان نعلبکی بخریم یا سرویس چای خوری؟

به همین دلیل داشتن یک فنجان نعلبکی شیک و زیبا میتواند لذت نوشیدن یک لیوان چای و قهوه برای مهمان های شما را دل نشین تر کند. نوع فنجانی که قرار است چای در آن سرو شود میتواند در رنگ چای تاثیر گذار باشد. به دلیل این که فنجان و نعلبکی ها یکی از اجزای مهم مهمانی ها و پذیرایی از مهمان ها محسوب میشود انتخاب یک فنجان و نعلبکی مناسب بسیار مهم است.

عکس فنجان قهوه و نعلبکی چینی

سرویس چای خوری شامل چه اقلامی است؟

اگر به‌دنبال یک سرویس چای‌خوری برای لذت‌بردن از نوشیدنی مورد علاقه خود هستید، ممکن است از خود بپرسید که این سرویس شامل چه اقلامی است. ست چای‌خوری مجموعه‌ای از اقلامی است که برای تهیه و سرو چای استفاده می‌شود. به‌طور معمول، یک سرویس چای ۱ قوری، ۱ خامه‌‌گیر، ۱ قندان و چندین فنجان و نعلبکی را شامل می‌شود. همچنین برخی از آن‌ها ممکن است دارای سینی، صافی چای، چند عدد قاشق چای‌خوری نیز باشند. تعداد و سبک اقلام ممکن است بسته به نوع و منشاء ست چای متفاوت باشد. به‌عنوان مثال، یک ست چای‌خوری ایرانی ممکن است چند عدد فنجان و نعلبکی، یک قوری و یک قندان را شامل شود. از طرف دیگر یک ست چای چینی معمولا شامل یک گیوان (gaiwan)، یک کاسه درب‌دار کوچک برای دم‌کردن و نوشیدن چای و چندین فنجان کوچک بدون دسته است. یک ست چای ژاپنی نیز به‌طور معمول از کیوسو، قوری با دسته، یک خامه‌گیر، یک قندان، یک قاشق و چندین فنجان و نعلبکی با طرح‌های مشابه تشکیل می‌شود. برای خرید لیوان و خرید جدیدترین مدل های فنجان، به بخش مربوطه در سایت فنجون استور مراجعه کنید.

انواع مدل‌های سرویس چای خوری

انتخاب بهترین ست چای، ممکن است چالش‌‌برانگیز باشد، زیرا مدل‌های مختلفی از آن در بازار موجود است که هرکدام سبک و طراحی منحصربه‌فرد خود را دارند و ممکن است شما را سردرگم کند. برای همین در این بخش شما را با انواع مدل‌های سرویس چای‌خوری آشنا خواهیم کرد تا در هنگام خرید لیوان یا سرویس چای‌خوری بتوانید بهترین مدل را برای خود انتخاب کنید.

سرویس چای سرامیکی

این سرویس، مجموعه‌ای از ظروف چای‌خوری ساخته‌شده از مواد سرامیکی هستند. ست‌های چای‌خوری سرامیکی معمولا شامل قوری، فنجان و گاهی اوقات لوازم جانبی اضافی مانند قندان، خامه‌گیر و سینی هستند. این ست‌ها به‌دلیل جذابیت، زیبایی، تطبیق‌پذیری و توانایی در حفظ گرما محبوب هستند و برای دم‌کردن و سرو چای، یک گزینه ایده‌آل به‌شمار می‌آیند. آن‌ها در طیف گسترده‌ای از طرح‌ها، رنگ‌ها و سبک‌ها عرضه می‌شوند و به علاقه‌مندان چای اجازه می‌دهند تا سرویسی را انتخاب کنند که مطابق با سلیقه و نیازهای شخصی آن‌ها باشد.

ست چای‌خوری کریستال

این نوع سرویس چای‌خوری از شیشه ساخته می‌شوند. آن‌ها ممکن است شامل اجزای مختلفی مانند قوری، فنجان، نعلبکی، قندان و سینی باشند. ست چای‌خوری کریستال یک گزینه محبوب است، زیرا رنگ و شفافیت چای در آن پیداست و درخشندگی خاصی دارد. ست‌های چای‌خوری کریستالی، به‌راحتی تمیز می‌شود و نگهداری از آن‌ها آسان است. همچنین بو یا طعم چای را جذب نمی‌کنند. با این حال، آن‌ها ممکن است معایبی نیز داشته باشند، مانند شکننده‌بودن، مستعد شوک حرارتی و حفظ حرارت کمتر نسبت به مواد دیگر.

سرویس چای‌خوری چینی

این سرویس چای‌خوری از چینی ساخته می‌شود و یکی از پرطرفدارترین ست‌های چای‌خوری است. ست‌های چای چینی معمولا شامل قوری، فنجان، نعلبکی و گاهی اوقات لوازم جانبی دیگر مانند قندان، خامه‌گیر یا سینی است. آن‌ها به‌دلیل زیبایی، ماندگاری و ظرافت، ارزشمند هستند و در سبک‌ها، رنگ‌ها، الگوها و شکل‌های مختلفی تولید می‌شود. سرویس‌های چای چینی فرهنگ‌ها و سنت‌های مختلف را منعکس می‌کنند و برای همین بسیاری از افراد، دوست دارند نمونه‌ای از آن را در خانه خود داشته باشند.

ست چای‌خوری مسافرتی

این سرویس چای‌خوری، مجموعه قابل حملی از تجهیزات چای‌‌خوری هستند که به شما امکان می‌دهند نوشیدنی مورد علاقه خود را در هر کجا که هستید، بنوشید. آن‌ها معمولا از یک قوری، فنجان، یک صافی و یک کیف برای حمل آن‌ها تشکیل می‌شوند. ست‌های چای‌خوری مسافرتی ممکن است از مواد مختلفی مانند سرامیک، شیشه یا استیل ساخته شوند. برخی از آن‌ها به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که جمع‌وجور و سبک‌وزن باشند، در حالی‌که برخی دیگر تزئینی‌تر هستند. ست‌های چای‌خوری مسافرتی برای عاشقان چای که می‌خواهند نوشیدنی مورد علاقه خود را با لذت در سفر بنوشند، یک گزینه مناسب هستند.

پیشنهاد مطالعه » (youtube.com) و (pinterest.com)

اندازه های مختلف فنجان قهوه خوری

فنجان استاندارد

اندازه فنجان قهوه استاندارد حدود ۸ تا ۱۰ اونس است. فنجان های این سایزی برای قهوه سازهای مدل قطره چکانی کاملا مناسب اند. از لحاظ گنجایش هم آن قدری کوچک نیستند که تا کِیف تان کوک نشده تمام شوند. اندازه فنجان های قهوه خوری را معمولا با اونس بیان می کنند. هر اونس حدود ۳۰ میلی لیتر است.

فنجان اسپرسو

اندازه فنجان اسپرسو، یا بهتر بگوییم شات اسپرسو، معمولا حدود ۲ تا ۳ اونس است. البته در برخی مدل ها حتی شاید به ۳٫۵ تا ۴ اونس هم برسد (60 تا 90 میلی لیتر حجم). اما درکل اسپرسوخوری ها خیلی نقلی اند و اصولاً دارای جنس سرامیکی و شیشه ای می باشد. از لحاظ شکل و شمایل هم در اکثر مدل ها قطر دهانه شات از قطر پایه آن پهن تر است به دلیل اینکه پهن تربودن دهانه موجب پخش بهتر رایحه قهوه در کام و مشام می شود.

در ضمن خوب است که بدانید به شات اسپرسو دمیتاس هم می گویند. دِمیتاس علاوه بر اسپرسو برای سِرو قهوه ترک هم استفاده می شود.

فنجان کاپوچینو

اندازه فنجان کاپوچینو حدود ۵ تا ۶ اونس است (بین 150 تا 180 میلی لیتر). کاپوچینو که می دانید از ترکیب اسپرسو با شیر بخارداده شده درست می شود. بنابراین کاپوچینو خوری قاعدتا باید بزرگ تر باشد. یعنی تقریبا دو برابر اندازه فنجان اسپرسو. این اندازه برای سِرو کاپوچینوی کف دار کاملا مناسب است. از لحاظ شکل ظاهری هم باید بگوییم که فنجان های کاپوچینو مانند اسپرسوخوری ها دهانه پهن تری دارند. در ضمن فنجان کاپوچینو معمولا همراه با نعلبکی است.

فنجان لاته

فنجان های مخصوص لاته معمولا کاسه ای شکل اند و دهانه نسبتا گشادی دارند و برای چای هم قابل استفاده اند. سایز فنجان لاته از کاپوچینو بزرگ تر است. فنجان لاته را برای سِرو تا لبه پر می کنند. اصلش هم همین است که لبالب باشد. تازه به دلیل دهنه گشادشان برای لاته آرت یا همان طراحی روی قهوه مناسب ترند.

ماگ های اُوِرسایز

برای بعضی ها فنجان های معمولی کفایت نمی کند. پس اگر قصد دارید که خودتان را به قهوه ببندید، بهتر است دنبال ماگ های اُوِرسایز باشید که حسابی جادارند (معمولا ۲۰ تا ۲۵ اونس). اینها حتی به عنوان سوپ خوری هم قابل استفاده اند.

راهنمای خرید فنجان نعلبکی

در رابطه با خرید هر چیزی اگر قبل از خرید نکات مهم و قابل توجه در رابطه با آن را بدانید میتوانیم بهترین خرید را انجام دهیم اما بارها برای خیلی از ما پیش آمده است که بدون اطلاعات قبلی برای خرید یک وسیله اقدام کرده ایم و پس از آن از خرید خود راضی نیستیم.

برای این که این اتفاق رخ ندهد پیشنهاد میکنیم ادامه مطلب را مطالعه کنید تا بتوانید بهترین نوع آن را چه برای استفاده دم دستی و روزانه و چه برای پذیرایی از مهمان ها خریداری کنید.

دسته فنجان

یکی از مهم ترین نکاتی که در هنگام خرید این وسیله باید رعایت کنید توجه به دسته فنجان است. در قدم اول که پیشنهاد میشود حتما از انواع دسته دار فنجان ها خریداری کنید زیرا انواع بی دسته آن ها پس از ریخته شدن چای در آن داغ شده و چون جایی برای گرفتن فنجان وجود ندارد موجیب سوختن انگشتانتان میشود.

موضوع بعدی که باید به آن دقت کنید این است که بیشتر فنجان ها دسته آن ها مطابق با جنس خود فنجان است و چیزی جدا از آن نیست که خوب محکم و ایمن است اما برخی دیگر ممکن است برای زیباتر جلوه دادن و ایجاد تنوع از انواع دسته چوبی یا فلزی استفاده کنند. حتما دقت کنید که این دسته ها محک شده باشند تا هنگام نوشیدن چای تحمل وزن فنجان و چای درون فنجان را داشته باشد و دسته از خود فنجان جدا نشود.

جنس فنجان نعلبکی

از دیگر نکاتی که هنگام خرید فنجان نعلبکی باید به آن توجه کنید جنس آن است. همانطور که در معرفی انواع آن برایتان گفتیم فنجان های کریستالی زیبا و شکیل اند و همچنین در برابر ضربه و تغیرات دمایی مقاوم اند اما گرانند.

فنجان های سرامیکی هم ممکن است در برابر تغیرات ناگهانی دمایی لایه سرامیکی رویی آن آسیب دیده و ترک بردارد اما تنوع رنگی و مدل های بسیار زیادی دارد و قیمت آن ها خوب است و همینطور باقی جنس ها معایب و مزایایی دارند باید ببینید برای چه منظوری میخواهید فنجان خریداری کنید مثلا برای استفاده روزمره اعضای خانواده است و یا پذیرایی از مهمان و پس از آن جنس مناسب را انتخاب کنید.

تعداد پارچه

یکی دیگر از نکاتی که هنگام خرید نعلبکی و فنجان باید به آن دقت کنید تعداد پارچه آن هاست. برخی سرویس ها فقط شمال 6 یا 12 عدد فنجان و 6 یا 12 عدد نعلبکی است که خوب اگر قصد دارید برای پذیرایی از مهمان ها به تعداد نسبتا زیادی فنجان داشته باشید خرید آن ها منطقی است اما سرویس های چایخوری معمولا 6 نفره هستند و علاوه بر فنجان شامل ، ، شکر پاش و موارد دیگر است.

اگر قرار باشد برای تعداد نفرات زیادی از این سرویس ها خریداری کنید اصلا به صرفه نیست چون مثلا 4 عدد قوری یک سایز و یک رنگ و مدل اصلا به کار نمی آید در این مواقع پیشنهاد میشود از انواعی خریداری کنید که قوری و قندان آن به صورت جدا هم فروخته میشود.

شکل ظاهری فنجان نعلبکی

در اینجا سلیقه خریدار به عنوان عامل مهمی در تصمیم گیری موقع خرید مطرح می شود. در ابتدا بررسی نمایید که چه شکل ظاهری از فنجان متناسب با سلیقه شما است. در بازار فرم و شکل های متفاوتی از فنجان های مختص قهوه بر اساس اندازه، پایه دار یا بدون پایه، دایره ای یا چند ضلعی بودن و … موجود است. بر اساس علاقه خودتان تصمیم بگیرید که چه مدل فنجان قهوه ای برای شما مناسب است.

فنجان و نعلبکی بخریم یا سرویس چای خوری؟

سرویس های چایخوری معمولا شامل فنجان، نعلبکی، قندان، قوری و برخی موارد دیگر است که معمولا انواع سرامیکی و چینی آن ها به صورت سرویسی فروخته میشود. وجود چندین دست فنجان و نعلبکی کمی ساده تر در هر خانه ای نیاز است تا با انواع سرویس پذیرایی ست شوند.

پیشنهاد میشود اگر هم به سرویس چایخوری علاقه دارید یک یا دو مدل از آن را برای خود خریداری کنید اما حتما از انواع بلور و کریستال که ساده ترن و به راحتی با انواع سرویس های پذیرایی ست میشوند هم برای پذیرایی از مهمان های خود داشته باشید.

نکات استفاده از سرویس قهوه و چایخوری

در رابطه با استفاده از سرویس چایخوری یا فنجان نعلبکی خود نکاتی وجود دارد که در زیر به آن ها اشاره خواهیم کرد. این نکات عبارتند از:

  • اگر فنجان های شما از نوع کریستالی و بلور است سعی کنید به کمک یک ابر نرم و مایع ظرفشویی آن را شست و شو دهید و اصلا از اسکاچ زبر و سیم ظرفشویی استفاده نکنید زیرا باعث ایجاد خط و خش میشود و ترجیحا از قرار دادن آن در جلوگیری کنید.
  • برخی از انواع فنجان نعلبکی ها بر روی خود طرح یا خطوط طلایی و نقره ای دارند به هیچ عنوان این مدل ها را درون مایکروفر نگذارید چون خطوط طلایی و نقره ای آن از بین میرود.
  • سعی کنید بلافاصله پس از سرو چای در فنجان های سرامیکی سفید آن را شست و شو دهید و به روز بعد موکول نکنید زیرا پس از مدتی لکه چای و قهوه بر روی آن میماند.
  • حتما در فصل سرما به این نکته توجه داشته باشید که اگر فنجان های شما در جایی است که سرما به آن نفوذ میکند پیش از ریختن چای در آن کمی استکان را گرم کنید تا از شکستن و ترک خوردن آن جلوگیری شود.

روش نگهداری از محصول

لک ایجاد شده بر روی فنجان یکی از مواردی است که همیشه حس ناخوشایندی را برای افراد به وجود می آورد برای اینکه از محصول خریداری شده خود به طور مناسبی مراقبت کنید، توجه شما را به مواردی از روش های نگهداری از آن جلب می نماییم:

  • مقداری از جوش شیرین را همراه آب درون فنجان بریزید.
  • بعد از گذشت مدت زمانی، با دست داخل فنجان را تمیز نمایید.
دکمه بازگشت به بالا