قرابت و خویشاوندی در قانون مدنی

در این مقاله انواع و اقسام قرابت اعم از قرابت نسبی ، قرابت سببی و قرابت رضاعی را مورد بررسی قرار می دهیم . برای گرفتن وقت مشاوره در رابطه با انواع قرابت مطابق قانون مدنی از طریق سایت تهران وکیل اقدام کنید .

یکی از موضوعات مهم در فقه اسلامی ، احکام مربوط به قرابت و خویشاوندی است . به تَبَع فقه ، در قانون مدنی موادی به بحث مربوط به خویشاوندی و انواع آن اختصاص یافته است . از آن رو که در قانون مدنی ، تکالیفی در ارتباط با برخی خویشاوندان مقرر شده است ، شناختن رابطه خویشاوندی و انواع آن موضوعی مهم است . همچنین ، آثار قرابت سبب می شود که اطلاع از انواع قرابت که در قانون مشخص شده اند ضروری شود . مطابق قانون مدنی انواع قرابت را می توان به قرابت نسبی ، سببی و رضاعی تقسیم کرد . به همین دلیل ، در این مقاله به پیروی از قانون مدنی انواع و اقسام قرابت اعم از قرابت نسبی ، قرابت سببی و قرابت رضاعی را مورد بررسی قرار می دهیم . در قانون مدنی انواع قرابت اعم است از قرابت نسبی ، قرابت سببی و قرابت رضاعی “

قرابت نَسَبی

یکی از اقسام قرابت ، مطابق قانون مدنی قرابت نسبی است . همانطور که از نام آن پیداست ، قرابت نسبی نوعی از قرابت یا خویشاوندی است که به موجب رابطه خونی و نَسَبی میان دو شخص ایجاد می شود . قانون مدنی در ماده 1032 قانون مدنی قرابت نسبی و طبقات آن را با تفصیل بیان کرده است . به عنوان مثال ، رابطه پدر فرزندی از مصادیق مهم قرابت نسبی است . یا رابطه میان مادر و فرزند ، خواهر و برادر ، عمو و عمه و خاله و دایی . به هر حال ، در خصوص شناسایی مصادیق خویشاوندان نسبی ملاک قرار می گیرد ، رابطه ای است که به واسطه تولد یا منتهی شدن دو نفر به یک نسل واحد بوجود می آید . برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره قرابت نسبی و طبقات آن کلیک کنید .

قرابت سَببی

یکی دیگر از انواع قرابت که در کنار قرابت نسبی از اهمیت فراوانی برخوردار است ، قرابت سببی است . نوعی از خویشاوندی است که به موجب ازدواج میان اشخاص پدید می آید . یکی از مصادیق بارز قرابت سببی رابطه زن و شوهری است . به موجب ماده 1033 قانون مدنی هرکس که با دیگری ازدواج کند ، با تمام اقربای نسبی او قرابت سببی خواهد داشت . بعنوان مثال ، پدر و مادر زن یک مرد اقربای سببی آن مرد نیز محسوب می شوند . برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد قرابت سببی و طبقات آن کلیک کنید .

قرابت رضاعی

بر اساس قانون مدنی یکی دیگر از اقسام قرابت ، قرابت رضاعی است . خویشاوندی رضاعی در صورتی بوجود می آید که یک طفل با شرایط معینی که در ماده 1046 قانون مدنی مشخص شده اند از زنی به غیر مادر خود شیر بخورد که در این صورت قرابتی میان طفل و آن زن بوجود می آید که به آن قرابت رضاعی گفته می شود . لذا یکسری از محدودیت هایی برای ازدواج ایجاد می شود که مطابق محدودیت های قرابت نسبی برای ازدواج است . یعنی همانطور که شخص نمی تواند با خواهر یا مادر خودش ازدواج کند ، با خواهر و مادر رضاعی اش نیز نمی تواند ازدواج کند . برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد و کلیک کنید .  برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص انواع قرابت در قانون مدنی ، به  مراجعه نمایید . کارشناسان مرکز  نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه  دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون انواع قرابت پاسخ دهند .

 قرابت نسبی

از قرابت نسبی تعاریف متعددی بیان شده است اما عنصر اساسی مجموعه آن تعاریف، تولد یکی از دیگری یا منتهی شدن دو نفر به منشا واحد از نسل واحد است. خویشاوندانی که از نسل یکدیگرند را خویشاوندان در «خط مستقیم» گویند، مانند قرابت پدر و مادر با فرزندان خود. به قرابتی که به اعتبار داشتن نسب مشترک ایجاد شده است، «قرابت در خط اطراف» گفته می‌شود و شخصی که این گونه خویشان از نسل او هستند، در اصطلاح «جامع نسب» نام دارد. بنابراین نسبت دو برادر یا خواهر و برادر «قرابت در خط اطراف» و جامع بین آن دو، پدر و مادرشان هستند و قرابت دو پسرعمو نیز به همین ترتیب در خط اطراف و جامع نسب آنان پدربزرگ آنها است. ماده 1032 قانون مدنی، قرابت نسبی و طبقات آن را به تفصیل در سه طبقه تعریف کرده است. بر اساس این ماده، «قرابت نسبی به ترتیب طبقات ذیل است:

طبقه اول – پدر و مادر و اولاد و اولاد اولاد.

طبقه دوم ـ اجداد و برادر و خواهر و اولاد آنها.

طبقه سوم ـ اعمام و عمات (عموها و عمه‌ها) و اخوال و خالات (دایی‌ها و خاله‌ها) و اولاد آنها.

در هر طبقه، درجات قرب (نزدیکی) و بعد (دوری) قرابت نسبی به عده‌ نسل‌ها در آن طبقه معین می‌شود. به عنوان مثال، در طبقه‌ اول، قرابت پدر و مادر با اولاد در درجه‌ اول و نسبت با اولاد اولاد در درجه‌ دوم خواهد بود. در طبقه‌ دوم، قرابت برادر و خواهر و جد و جده در درجه‌ اول از طبقه‌ دوم و اولاد برادر و خواهر و جد پدر در درجه‌ دوم از طبقه‌ دوم خواهد بود همچنین در طبقه‌ سوم، قرابت عمو و دایی و نیز عمه و خاله در درجه‌ اول از طبقه‌ سوم و درجه‌ اولاد آنها در درجه‌ دوم از آن طبقه است.»

قرابت نسبی به طور مطلق مانع نکاح نیست. قانون مدنی ایران در ماده 1045 به تبعیت از آیه 23 سوره نساء به موجب قرابت نسبی، ازدواج هفت دسته از زنان با مردان را بر یکدیگر حرام دانسته است. به موجب این حکم کلی از مجموعه اقارب نسبی (مادر، دختر، خواهر، عمه، خاله، دختر برادر و دختر خواهر) ازدواج فرزندان عمو، عمه، خاله و دایی با یکدیگر بلامانع شناخته شده است. بر اساس این ماده، «نکاح با اقارب نسبی ذیل ممنوع است؛ اگر چه قرابت، حاصل از شبهه یا زنا باشد:

1- نکاح با پدر و اجداد و با مادر و جدات هر قدر که بالا برود.

2- نکاح با اولاد هر قدر که پایین برود.

3- نکاح با برادر و خواهر و اولاد آنها تا هر قدر که پایین برود.

4- نکاح با عمات و خالات خود و عمات و خالات پدر و مادر و اجداد و جدات.»

  قرابت رضاعی

قرابت رضاعی نوعی از خویشاوندی است که میان زنی (به جز مادر) که به طفلی شیر داده است با فرد و خویشان و اقربای او حاصل می‌شود. قرابت رضاعی مانند قرابت نسبی به خطوط عمودی و اطراف تقسیم می‌شود. شرایط به وجود آمدن قرابت رضاعی در ماده 1046 قانون مدنی معین شده است. به اساس این ماده، قرابت رضاعی از حیث حرمت نکاح در حکم قرابت نسبی است، مشروط بر آن که:

1- شیر زن از حمل مشروع حاصل شده باشد. بنابراین از این شرط بر می‌آید که اولا زن باید به صورت شرعی ازدواج کرده باشد و ثانیا، به واسطه حمل و زاییدن فرزند مشروع، دارای شیر شده باشد.

2- شیر مستقیما از پستان مکیده شده باشد. اغلب فقها بر این نکته اجماع دارند که اگر نوزاد از طریقی غیرمستقیم و غیر از مکیدن مانند استفاده از شیشه، شیر خورده باشد، این حالت موجب ایجاد قرابت رضاعی نمی‌شود.

3- طفل لااقل یک شبانه‌روز یا 15 روز متوالی شیر کامل خورده باشد، بدون اینکه در بین غذای دیگر یا شیر زن دیگر را بخورد. بر این اساس مطلق شیر خوردن موجب ایجاد قرابت رضاعی و در پی آن موجب حرمت نیست بلکه شیر خوردن باید به ترتیب فوق به مدت یک شبانه‌روز یا 15 روز به صورت متوالی انجام شود.

باید توجه داشت که از نظر فقها، اولا میزان شیر باید کامل باشد. بدین معنا که طفل را از شیر مادر سیراب کند؛ به نحوی که طفل خود سینه مادر را رها کند. بنابراین جمع دفعات ناقص حتی اگر به 15 مرتبه برسد، نیز صحیح نیست و ثانیا اینکه دفعات شیر خوردن باید پیوسته و متوالی باشد و در بین دفعات شیر، غذای دیگر و شیر زن دیگری به طفل داده نشود. اجماع بر آن است که تنها نوشیدن شیر زن دیگر باعث اختلال در توالی است و تغذیه ماکولات (خوردنی‌ها) و مشروبات دیگر اشکالی ندارد.

4- شیر خوردن طفل قبل از تمام شدن دو سال از تولد او باشد.

5- مقدار شیری که طفل خورده است، از یک زن و یک شوهر باشد. به موجب این شرط اولا طفل باید تمام 15 دفعه را از یک زن شیر بخورد و ثانیا 15 دفعه شیر یا یک شبانه‌روز متعلق به شوهر واحدی باشد.

قرابت رضاعی از حیث ایجاد حرمت در نکاح، در حکم قرابت نسبی قرابت رضاعی تنها از نظر ایجاد حرمت در نکاح، در حکم قرابت نسبی است لذا دیگر قوانین مربوط به خویشاوندی مانند توارث و الزام به دادن نفقه در آن راه ندارد و تنها اثر آن، ممنوع ساختن ازدواج میان طفل و مادر رضاعی و کسان او (اقربای رضاعی) و همچنین میان مرضعه (زن شیردهنده) و خویشان طفل (مرتضع) است. بنابراین ازدواج میان طفل و هر کسی که نسبش به شوهر مرضعه برسد، نیز حرام است همچنین ازدواج میان دو طفل که با شرایط فوق‌الذکر از یک زن شیر بنوشند ( خواهر و برادر رضاعی) نیز حرام شناخته شده است.

 قرابت سببی

قرابت سببی که از آن به «قرابت بالمصاهره» نیز نام برده‌اند، طبق نظر برخی از فقها به خویشاوندی که در اثر نکاح بین زن و شوهر و خویشاوندان هر یک با دیگری ایجاد می‌شود، تعریف شده است. پس از عقد، خویشان شوهر به درجه همان قرابتی که با وی دارند، بستگان زن نیز تلقی شده و خویشان زن نیز متقابلا از اقربای شوهر می‌شوند. البته خویشان زن با اقوام شوهر هیچ گونه قرابتی ندارند. ماده 1033 قانون مدنی، به بیان نحوه ایجاد و شکل‌گیری این نوع از قرابت میان زوج یا زوجه و بستگان نسبی طرف مقابل پرداخته است.

خروج از نسخه موبایل