قطار ملی مترو با انجام آزمون‌های سرعت آماده مسافرگیری می‌شود

فرماندهی جهاددانشگاهی و مدیر کارگروه پروژه طراحی و راهاندازی قطار ملی مترو با حضور در شرکت واگن سازی تهران از قطار ملی مترو بازدید و در جریان آخرین وضعیت انجام آزمون های سرعت و ارزیابی ارزیابی فنی و استانداردهای بین المللی این قطار در قرار گرفتن.

به گزارش روابط عمومی، دکتر حمیدرضا طیبی، رئیس جهاددانشگاهی و مشاور معاونان و مدیران ارشد این نهاد با همراهی مهندس سیدکاظم طاهرزاده مدیر کارگروه طراحی و راهاندازی قطار ملی، امروز یکشنبه (22 اسفندماه) با حضور در شرکت واگن سازی تهران از آخرین وضعیت پروژه تولید قطار ملی بازدید کرد. و زمون سرعت این قطار با حضور آنها انجام شد.

دکتر طیبی در این بازدید با بیان اینکه بهعنوان مهندسان و تولیدکنندگان ایرانی بر این باوریم که اقتصاد ما باید متکی بر ملی باشد ادامه داد: تولید ملی هم باید متکی بر علم و فناوری پیشرفته داخلی باشد تا رقابت پذیری خود را از جنبه فناوری و روزآمدی انجام دهد. حفظ و در کنار تامین نیازهای داخل کشور وارد بازارهای جهانی و منطقه‌ای شده است.

وی در ادامه با اشاره به سابقه تولید قطار ملی و اقدامات جهاددانشگاهی در این رابطه گفت: از انتهای دهه 70 BA twjh BH twạnạy̰y̰hạ دکتر ḥwzhhạy̰ BRQ qdrt W mḵạny̰ḵ، DW ḥwzh tkẖṣṣy̰ ḥmlwnql ry̰ly̰ W sy̰stm rạnsẖ W ساخت dḵlhạy̰ ḥfạry̰ RA KH ساعت DW trḵy̰b تصمیم گرفتم از برق، مهمات و مهمات به عنوان راهنما استفاده کنم.

فرمانده جهاددانشگاهی در این زمینه به مشکلاتی برای انتقال تکنولوژی اشاره کرد و گفت: در زمینه سیستم رانش با کمک معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری پروژهای تعریف شد که به دلیل گرانیها از حد پایلوت فراتر نرفت.

وی با بیان اینکه در سال 1395 به این نتیجه رسیدیم کل ساخت یک رام قطار مترو را آغاز کنیم افزود: در همین رابطه با پیشنهاد جهاددانشگاهی در برنامه ششم توسعه در دو ماده 54 w 36 تولید قطار ملی با 85 درصد تولید داخل و آبشیرینکنها با 75 درصد درصد داخلی سازی به تصویب رسید.

دکتر طیبی ادامه داد: با استناد به همین مصوبه و پیگیری ما، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری وارد میدان شد و با همکاری و حمایت شهرداری تهران، شرکت مترو و واگن سازی تهران قرار شد یک رام کامل قطار ملی بومی سازی و در نتیجه انجام شود. قرارداد تولید یک رام قطار ملی مترو در شهریور ۱۳۹۸ به امضا رسید.

رهبر جهاددانشگاهی با بیان اینکه خیلی ها باور نمی کنند که این پروژه در نهایت می رسد گفت: استعداد در تمام افراد و جوامع وجود دارد، مهم باور و حمایت درست است که در این پروژه به نحو احسن انجام می شود و همه افراد باید به خوبی پایه پروژه ها را اثبات کنند. کار شدنی است.

وی با اشاره به اینکه امیدوارم عقد قرارداد ساخت 113 قطاری که شهرداری تهران نیازمند آن است و 105 دستگاهی است که معاونت علم و فناوری و همه ما به دنبال آن هستیم زودتر بسته شود تا این تابو به طور کامل از بین رود و نشان دهد می توانم کار خوبی انجام دهم. ایرانی را به طور کامل و با تکنولوژی روز و کیفیت بالا در نهایت برسانیم گفت: همان که در مورد ساخت دکلهای حفاری به موفقیت دستیابیم امیدواریم این قطار در آینده نزدیک، پس از کسب استانداردهای لازم به ریل حرکت و مسافرگیری کند.

قطار ملی مترو در حال حاضر استانداردهای بین‌المللی
مدیر کارگروه پروژه طراحی و راهاندازی قطار ملی نیز در این بازدید با بیان اینکه چه چیزهایی بر این باور بودند که پروژه قطار ملی به سرانجام نمی رسد گفت: اما نهتنها قطار ملی حرکت کرد، بلکه بسیار هم موفق بود.

وی با بیان اینکه این پروژه برای اولین بار در کشور انجام شد و به مرحله عملیاتی رسید ادامه داد: در حال حاضر آزمونهای حرکتی و اخذ تصمیم فنی و استانداردهای بین المللی این قطار در مرحله اجرا شده است.

مهندس طاهرزاده با بیان اینکه امیدواریم تا خردادماه مجوزهای لازم صادر شود تا بتوانیم مسافرگیری قطار را انجام دهیم گفت: از رئیس و تیم جهاددانشگاهی در تولید قطار ملی مترو کمال تشکر می کنم، زیرا هر جا در این پروژه با مشکلی مواجه شود و حتی خارج از کشور باشد. هدف از زندگی چیست؟هدف از زندگی چیست؟هدف از زندگی چیست؟هدف از زندگی چیست؟هدف از زندگی چیست؟هدف از زندگی چیست؟

ما مشتاقانه منتظر دیدار شما هستیم.
مهندس کمالی نژاد معاون تولید واگن سازی تهران نیز با بیان اینکه، کاری که در پروژه قطار ملی انجام شد بسیار بزرگ بود گفت: کسی که کوچکترین اطلاعات و دانش فنی در این زمینه داشته باشد کار بزرگی را بهخوبی می کند.

وی از پروژه های علمی را گره زدن کارهای علمی به کارهای سیاسی دانست و افزود: برخی از انتظارات یک کار علمی هستند که برای اولین بار در کشور انجام می شود در یک بازه زمانی کوچک به بالاترین حد فناوری خود دست پیدا می کند و در نتیجه می رسد که این کار را انجام دهد. تفاوت بین دو گروه هفت است.

معاون تولید واگن سازی نیز از تمام فعالان پروژه قطار تهران ملی قدردانی کرد و گفت: امیدوارم در آینده نزدیک قطار ملی را بر روی سکو و در حال مسافرگیری ببینیم.

مراحل انجام آزمونهای سرعت قطار متروی ملی
در این بازدید مهندس حمید آب روشن رئیس واحد علم و صنعت جهاددانشگاهی به تشریح فعالیت ها در این پروژه پرداخت و مهندس محمد فرضی مدیر پروژه طراحی سیستم رانش نیز گفت: در پروژه قطار ملی تمام تجهیزات توسط جهاددانشگاهی علم و صنعت تحویل و نصب شده است.

وی با بیان این آزمایش های خارجی به قطارهای پایانی رسیده است گفت: پروژه ملی بیش از 90 درصد در نهایت به پایان رسیده است و در حال حاضر توسط شرکت آزمون های حرکت و دینامیک در حال انجام است که آزمون ها به صورت مرحله به مرحله انجام می شود و معمولاً انجام می شود. برای اینکه مطمئن شوید در مکان نامناسبی قرار نخواهید گرفت، زمان و تلاش زیادی لازم است.

مهندس فرضی با بیان اینکه آزمون سرعت در چند مرحله انجام می شود گفت: آزمون سرعت 80 کیلومتری در ساعتی که حداکثر سرعت مجاز قطار مترو انجام می شود، انجام می شود که ابتدا به جای مسافر از کیسه استفاده می شود و امیدوارم بااراده فعلی که وجود دارد تا خردادماه این قطار آماده شود. مسافر خوشحال شد.

به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی، اولین قطار متروی ملی بهعنوان یکی از ثمرات اتکا به دانش و توانمندی جوانان ایرانی با طراحی و ساخت سیستم رانش آن توسط متخصصان جهاددانشگاهی پنجشنبه 19 فروردین 1400 به بهره برداری رسید.

خروج از نسخه موبایل