مدیرجهاد کشاورزی دزفول گفت: برداشت مرکبات از سطح ۶ هزار هکتار باغات این شهرستان با برداشت لیموشیرین آغاز شد

کشاورزی

بهروز قمرزاده بیان کرد: لیموترش، نارنگی، پرتقال، گریپ فروت و لیموشیرین از جمله محصولات مرکبات شهرستان دزفول است که اکنون برداشت لیموشیرین از سطح ۳۰۰ هکتار باغ آغاز شده و پیش‌بینی می‌شود هفت هزار و ۵۰۰ تن محصول از این باغات برداشت شود.

وی اظهارکرد: اگر ساز و کار صادرات لیموشیرین فراهم شود می‌توان سطح زیرکشت این محصول را افزایش داد.

مدیر جهاد کشاورزی دزفول بر ضرورت توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی در بخش مرکبات تاکید کرد و از سرمایه‌گذاران این حوزه به ویژه آبمیوه‌گیری مرکبات دعوت کرد به این مقوله ورود کنند.

ثبت جهانی پرتقال و گل مریم دزفول

قمرزاده با بیان اینکه حدود ۷۳ هزارتن مرکبات از باغات دزفول برداشت می‌شود، گفت: اقداماتی برای ثبت جهانی محصول پرتقال و گل مریم دزفول از طریق میراث فرهنگی استان خوزستان در حال انجام است.

مدیر جهاد کشاورزی دزفول اظهار امیدواری کرد که این محصولات باکیفیت دزفول در فهرست آثار جهانی قرار گیرند و به عنوان برند در دنیا مطرح شوند.

قمرزاده افزود: برداشت حدود سه هزار و ۵۰۰ تن محصول لیموترش از سطح ۳۲۰ هکتار از باغات دزفول از مردادماه آغاز شده و در مراحل پایانی است.

وی ادامه داد: انواع لیمو ترش شامل ارقام لیمو پرشین لایم معروف به لیمو شیشه، لیمو لیسبون یا لیمو ترش سنگی و لمون مایر معروف به لیمو مجاری در دزفول تولید می‌شود.

مدیرجهاد کشاورزی دزفول تصریح کرد: باتوجه به تغییر اقلیم انتظار می‌رود از نظرات کارشناسی محققان مرکز تحقیقات کشاورزی صفی آباد برای سازگاری هرچه بیشتر با تنش‌های گرمایی در باغات مرکبات و نخیلات استفاده و از سایه بان و دیگر راهکارهایی که محققان ارایه می‌دهند در سطح باغات استفاده شود.

وی افزود: تغذیه، آبیاری درست درختان مرکبات و رعایت نکات فنی در راستای مقابله با تنش گرمایی درختان مرکبات تاثیر بسزایی دارد که باید موردتوجه باغداران دزفول قرار گیرد. سالانه بیش از ۷۳ هزار تن محصول از ۲۰ نوع مرکبات در سطح بیش از ۶ هزار هکتار برداشت می‌شود.

46

خروج از نسخه موبایل