عمومیکسب و کار ایرانیان

مزایا و معایب گودبرداری به روش تاپ دان

برای ساخت ساختمان‌های مختلف از روش‌های گودبرداری زیادی استفاده می‌کنند. یکی از این روش‌ها گودبرداری و اجرای سازه به روش تاپ دان است که شما در آن به جای حفاری خاک از سطح زمین به پایین از روش‌های دیگری برای این کار استفاده می‌کنید. معمولا در روش تاپ دان شما خیلی سریع می‌توانید گودبرداری ساختمان خود را انجام دهید و استحکام سازه خود را تضمین کنید.

گودبرداری و اجرای سازه به روش تاپ دان مزایایی دارد که توانسته است توجه مهندسان ساختمان‌سازی زیادی مانند را به خود جلب کند. به طوری که این شرکت در حال حاضر از روش گودبرداری تاپ دان برای ساخت پروژه‌های عمرانی خود استفاده می‌کند.

منظور از گودبرداری به روش تاپ دان چیست؟

در حال حاضر روش‌های گودبرداری زیادی وجود دارند که گودبرداری تاپ دان، گودبرداری به روش انکراژ، گودبرداری به روش میخ‌کوبی، گودبرداری به روش جزیره‌ای و غیره از جمله آن‌ها هستند که در این بخش قصد داریم گودبرداری تاپ دان (Top-Down) یا بالا-پایین را برای شما معرفی کنیم.

در گودبرداری به روش تاپ داون از اسکلت خود سازه برای پایدارسازی گود استفاده می‌شود.

این روش از گودبرداری یکی از روش‌های متداولی است که در آن خاکبرداری را از سطح زمین تا تراز صفر- صفر پی ساختمان انجام می‌دهند. سپس در داخل این خاکبرداری ها فونداسیون سازه را اجرا می‌کنند و طبقات مختلف را در آن می‌سازند. این روش برای اولین بار در سال 1935 در ژاپن معرفی شد و از آن زمان تاکنون موفق شده است توجه شرکت‌های مهندسی زیادی را به خود جلب کند.

در واقع در گودبرداری و اجرای سازه به روش تاپ دان شما ساختمان را از بالا به سمت پایین می‌سازید و در آن ابتدا با حفاری‌های مختلف در بخش‌هایی از زمین ستون‌های ساختمان را اجرا می‌کنید. بعد از آن بخش افقی ساختمان را اجرا می‌کنید. در این روش می‌توانید از اجزای خود سازه برای پایداری دیواره خاکی گودبرداری استفاده کنید. در حال حاضر گودبرداری‌های شیب‌دار، مهاربندی، خرپای فولادی، میخ‌کوبی، انکراژ و گودبرداری جزیره‌ای از نوع گودبرداری‌های تاپ دان هستند که شما در آن می‌توانید تمام قسمت‌های مختلف ساختمان را به صورت یکجا بسازید.

مراحل اجرای گودبرداری و اجرای سازه به روش تاپ دان

در گودبرداری‌های معمولی شما ساخت ساختمان را از پایین به بالا شروع می‌کنید؛ اما در روش تاپ دان شما از بالا (تراز طبیعی زمین) به سمت پایین (تراز شالوده) انجام می‌دهید.

  1. در مرحله اول از گودبرداری و اجرای سازه به روش تاپ دان شما محل قرارگیری بتن‌های ساختمان را بر روی سطح زمین مشخص می‌کنید. بعد از آن چاه‌هایی به قطر ستون ساختمان تا تراز صفر – صفر حفر می‌کنید.
  2. بعد از آن که به تراز صفر- صفر رسیدید در قسمت انتهایی آن‌ها آرماتور‌بندی ریشه‌ ستون‌ها را شروع می‌کنید و آن‌ها را در درون چاه قرار می‌دهید. بعد از آن بتون‌ریزی را شروع کرده و آن‌ها را در درون چاه می‌ریزید.
  3. بعد از آن که ستون‌ها در داخل چاه‌ها خشک شدند با کف زمین رگلاژ شدند شما می‌توانید ساخت سقف طبقه هم کف را شروع کنید. در واقع دال بتنی سقف و ستون‌های سازه در زیر آن می‌توانند به عنوان یک شالوده موقت قرار بگیرند.
  4. بعد از آن که شما سقف طبقه هم کف را درست کردید و به مقاومت نهایی خود رساندید می‌توانید با کمک ماشین‌آلات حفاری با ایجاد رمپ حفاری خود را تا سقف طبقه زیرین ادامه دهید. وقتی به سقف طبقه زیرین رسیدید می‌توانید دوباره دال سقف را با رگلاژ کف زمین اجرا کنید. البته شما در این میسر علاوه بر این که می‌توانید سقف طبقات زیرین همکف را شروع کنید می‌توانید سقف طبقات بالا را نیز ادامه دهید.
  5. حال بعد از آن که سقف طبقه زیرین همکف سفت شد می‌توانید دوباره به کمک دستگاه‌های حفاری این روند را تکرار کرده و تا به تراز صفر-صفر زمین برسید.
  6. بعد از آن که شما به تراز کف شالوده و رگلاژ کف پروژه رسیدید می‌توانید ماشین‌آلات حفاری را بیرون آورده و آرماتوربندی شالوده نهایی سازه را شروع کنید. همچنین در این بخش لازم است قسمت انتهایی دیوار‌های حائل محیطی را آرماتوربندی کنید و با بتن‌ریزی گودبرداری ساختمان را تمام کنید. در این جا شما می‌توانید سرعت ساخت ساختمان را افزایش دهید؛ زیرا هم چنان که طبقات زیرین را با حفاری می‌سازید می‌توانید برای ساخت طبقات بالاتر از سطح زمین نیز اقدام کنید.

کاتالوگ گروه رویش

برای دریافت کاتالوگ گروه رویش کافیه? ““? کلیک کنید.

معرفی گودبرداری به روش تاپ دان(Top-Down) توسط گروه رویش در صدا و سیما

مزایای استفاده از روش تاپ دان (Top-Down)

آموزش طراحی تاپ دان |ایران تاپ دان

با توجه به مطالبی که در مورد گودبرداری و اجرای سازه به روش تاپ دان ذکر شده است شما تا حدودی به مزایای این روش پی برده‌اید؛ اما خوب است بدانید که این روش به غیر از مطالب ذکر شده در بالا مزایای دیگری نیز دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

  1. یکی از بهترین مزایا روش تاپ دان این است که شما می‌توانید ساخت ساختمان را در آن به صورت همزمان در سطح زیرین و بالا همکف شروع کنید. این کار می‌تواند روند ساخت و ساز شما را شتاب دهد.
  2. در روش تاپ دان شما سازه حائل موقت را حذف می‌کنید. این کار باعث صرفه‌جویی در هزینه‌های سرمایه‌گذاری ساختمان می‌شود.
  3. گودبرداری و اجرای سازه به روش تاپ دان منجر به صرفه‌جویی در زمان شما می‌شود؛ بنابراین برای ساخت پروژه‌های سریع می‌توانید از این روش استفاده نمایید.
  4. یکی از مزایا روش گودبرداری تاپ دان این است که سطح آلودگی را به حداقل می‌رساند و شما می تولید خسارت‌های زیست‌محیطی کمتری را به محیط اطراف وارد کنید.
  5. با مقایسه تاپ دان با دیگر می‌توانید متوجه شوید که حجم بتن مصرفی در آن بسیار کاهش می‌یابد. لذا این کار می‌تواند در هزینه گودبرداری ساختمان و کاهش خارج شدن کربن شما کمک کند.
  6. اگر شما برای گودبرداری ساختمان خود از روش تاپ دان استفاده کنید در آن میزان ایجاد مزاحمت در ترافیک خیابان‌های اطراف به حداقل می‌رسد. به خصوص در مراحلی که پروژه مربوط به سیستم حمل و نقل عمومی باشد شما با استفاده از راه‌حل‌های مختلف می‌توانید آن را خیلی زود احیا کنید.
  7. در پروژه‌هایی که امکان نصب پشت‌بندها وجود ندارد و جابجایی خاک در آن زیاد است شما می‌توانید از روش گودبرداری و اجرای سازه به روش تاپ دان استفاده کنید.
  8. یکی از مزایا استفاده از روش گودبرداری به روش تاپ دان این است که شما از آن ‌می‌توانید برای ساخت ساختمان‌هایی با طبقات زیرین زیاد استفاده کنید.
  9. استفاده از روش تاپ دان می‌تواند میزان نشت را کاهش دهد.
  10. در روش تاپ دان شما نیازی به فضای کاری بزرگ ندارید و با حذف هزینه سازه نگهبان می‌توانید در پروژه کاری خود صرفه‌جویی نمایید.
  11. استفاده از استرات‌های موقت برای حفاظت دیواره‌ها و ساخت زیرزمین در حفاری‌ها ضرورت ندارد؛ زیرا شما در آن از خود ساختمان اصلی می‌توانید به عنوان استرات های موقت استفاده کنید. همان طور که می‌دانید استفاده از استرات موقت می‌تواند شرایط کاری شما را پیچیده کند و از نظر ساخت ساختمان بسیار گران باشد.
  12. تاثیر شرایط بد آب و هوایی با ساخت زیرزمین طبقه همکف از بین می‌رود. در حالی با می‌توانید متوجه شوید که در آن‌ها تاثیر مخرب آب و هوا تا تمام شدن مراحل گودبرداری و ساخت ساختمان تا طبقات همکف  از بین نمی‌رود.
  13. شما با ایجاد سقف اولین زیرزمین می‌توانید از آن برای تجهیز کردن مداوم کارگاه و عدم نفوذ به معابر پیرامون استفاده کنید.
  14. یکی از مزایا روش تاپ دان این است که شما در آن می‌توانید به صورت همزمان فعالیت‌های ساخت سازه، تاسیسات برقی و مکانیکی را در طبقات زیرین و روی زمین انجام دهید. این کار می‌تواند سرعت اجرا شما را افزایش دهد و برنامه زمان‌بندی شما را کوتاه کند.
  15. استفاده از روش تاپ دان در ساخت سازه‌های زیرزمینی و برج‌های بلند با زیرزمین‌های عمیق کاربرد دارد.
  16. یکی از مزایا گودبرداری تاپ دان این است که شما از آن می‌توانید در زمین‌های سست استفاده کنید. معمولا  در این زمین‌ها  شما   برای اجرای گودبرداری خود نیاز به سازه نگهبان دارید تا از ریزش خاک دیواره گود جلوگیری کنید.
  17. استفاده از روش گودبرداری تاپ دان در شهرهای بزرگ و در مسیرهای پرتردد بسیار پرکاربرد است و شما می‌توانید از آن‌ها در فضاهای محدود استفاده نمایید.
  18. روش تاپ دان یکی از روش‌هایی است که شما می‌توانید آن‌ها را در ساختمان‌هایی به دلایل مختلف امکان ساخت از پایین به بالا وجود ندارند، قابل اجرا کنید.
  19. شما در روش تاپ دان نیازی به دریافت اجازه همسایگان خود ندارید یا در مواقعی که برای دریافت رضایت آن‌ها به مسائل قضایی و حقوقی برخورد کردید می‌توانید از آن استفاده نمایید.

معایب گودبرداری به روش تاپ دان

  1. برای اجرای پی‌های عمیق در این روش باید هزینه زیادی را پرداخت کنید.
  2. اگر مدت زمان ساخت طبقات زیرزمین شما افزایش یابد، احتمال جابجایی افقی دیوارهای نگهدارنده و یا نشست زمین وجود دارد. به دنبال آن نیز  امکان افزایش خزش در خاک‌های نرم زیاد می‌شود.
  3. یکی از معایب روش تاپ دان این است که شما در آن برای اجرای طبقات زیرزمین نیاز به سیستم تهویه هوا و سیستم روشنایی دارید. در واقع اگر شما نور کافی برای عملیات گودبرداری خود نداشته باشید نمی‌توانید جزئیات آن را به درستی انجام دهید.
  4. شما برای گودبرداری به روش تاپ دان نیاز به نیروی متخصص دارید و همچنین اجرای کار در آن بسیار سخت است.
  5. شما برای دسترسی به گودها نیاز به بازشو دارید. این کار می‌تواند کار شما را سخت کند.
  6. در اسکلت فلزی که معمولا از اتصالات پیچ و مهره استفاده می‌کنند در صورتی که شما اجزای مختلف ساختمان را به درستی وصل نکرده باشید و المان‌های مختلف در جای دقیق خود قرار ندهید ممکن است تیر و ستون‌ها به درستی در جای خود قرار نگیرند.
  7. شما در روش تاپ دان عملیات خاک‌برداری را نمی‌توانید به صورت پیوسته انجام دهید.
  8. یکی از معایب روش گودبرداری تاپ دان این است که معمولا در طبقات زیرزمین ارتفاع طبقات کم است. به همین دلیل شما نیاز به ماشین‌آلات حفاری خاصی دارید. لذا می‌توان بیان کرد که سرعت اجرایی طبقات زیرزمین در این روش از پایدارسازی گود کم است.
  9. در این روش لازم است شما امتداد انتهای ستون‌ها و ابعاد آن‌ها را برای تحمل بارهای وارد بر سازه افزایش دهید. این کار می‌تواند هزینه ساخت و ساز شما را زیاد کند.
  10. در طبقات زیرین به دلیل محدودیت فضای کار زمان خاکبرداری بسیار زیاد است و شما باید هزینه بیشتری را برای آن بپردازید.
  11. شما باید موقعیت قرارگیری و ابعاد بازشو‌ها را پیش‌بینی کنید تا شرایط لازم برای بیرون کشیدن ماشین‌آلات حفاری را از طبقات زیرین در نظر بگیرید.
  12. یکی از معایب روش تاپ دان این است که امکان احتمال انحراف بیش از حد در ستون‌ها و دیوارهای حائل محیطی در حین اجرای روش تاپ دان وجود دارد.
  13. در صورتی که میزان نشست آب در روش تاپ دان زیاد باشد شما به سطح بیرون دیوارها دسترسی ندارید.

خلاصه

در حال حاضر روش‌های زیادی برای گودبرداری وجود دارند که روش گودبرداری و اجرای سازه به روش تاپ دان یکی از آن‌ها است. در این روش شما ساخت ساختمان را از بالا به پایین شروع می‌کنید. به این طریق که ابتدا ستون‌های ساختمان را با ایجاد چاه‌های حفاری درست می‌کنید. بعد از آن سقف طبقه هم کف را قرار داده و بعد از آن می‌توانید ساخت و ساز خود را به صورت همزمان در طبقات زیرین و بالا ادامه دهید. در نهایت وقتی به تراز صفر- صفر رسیدید می‌توانید با آرماتوربندی سازه خود را محکم کنید.

گروه رویش اولین برند خود تحت عنوان CFTIRAN را ثبت نمود و به صورت تخصصی اقدام به طراحی و اجرای سازه‌های CFT نمود.

استفاده از این روش مزایای زیادی دارد. به طوری که می‌تواند در هزینه و زمان شما صرفه‌جویی کند. با این حال سرعت ساخت پروژه شما را افزایش می‌دهد. جهت اجرای این گونه گودبرداری‌ها در ساختمان‌های مختلف می‌توانید از مهندسان داخلی مانند گروه رویش استفاده کنید. آن‌ها ضمن این که می‌توانند یک مشاوره مهندسی خوبی برای شما باشند در اجرای این ساختمان‌ها با هزینه کم و سرعت بالا به شما کمک خواهند کرد.

برای اطلاعات بیشتر کافیه با شماره در ارتباط باشید.

 

دکمه بازگشت به بالا