اقتصادیکسب و کار ایرانیان

مطالبه مهریه چه شرایط و مراحلی دارد؟

یکی از موضوعات حقوقی مهم و پر چالش که می توان گفت به یک معضل بزرگ در جامعه تبدیل شده است موضوع مهریه است که با توجه به، به روز رسانی شدن قوانین آن بی شک برای به اجرا گذاشتن مهریه و هزینه های آن شما نیازمند با یک و کار بلد در این زمینه هستید که مجموعه ی ما این را در اختیار شما قرار خواهد داد. جهت پیدا کردن بهترین وکیل حقوقی در کرج روی لینک ضربه بزنید.

اجرا گذاشتن مهریه به صورت اینترنتی |برای گرفتن مهریه از کجا شروع کنیم

اجرا گذاشتن مهریه چگونه است؟

ازدواج آثار مالی به دنبال دارد که مهم ترین آن مهریه است. مهریه مالی است که با انعقاد نکاح، مرد متعهد می شود که به همسر خود بپردازد. مهریه می تواند سکه ، پول ، مال منقول و غیر منقول و حتی انجام کاری مشخص از جانب مرد باشد. باید توجه داشت که مهریه باید مشخص و معین باشد. و مهریه دین است و بر عهده ی مرد می باشد. جهت چوگونگی گرفتن بهترین وکیل کرج همراه ما باشید.

بر اساس گزارشات مستر وکیل، مهریه می تواند به صورت عندالمطالبه یا عندالاستطاعه باشد. عدم تعیین مهریه در نکاح دایم موجب بطلان نمی باشد. اما در عقد نکاح موقت حتما باید مهریه معین شود در غیر این صورت این امر موجب بطلان عقد می شود.

هزینه به اجرا گذاشتن مهریه

برای به اجرا گذاشتن مهریه باید توجه داشت که در قانون جدید مهریه، مهریه تا 110 سکه تمام بهار آزادی ضمانت اجرای جلب دارد مثلا اگر مرد تا 110 سکه را پرداخت کند و مابقی را پرداخت نکند امکان جلب و زندانی کردن شوهر وجود ندارد در این صورت مابقی مهریه می تواند با معرفی اموال مرد به دادگاه صورت بگیرد.

زن یا وکیل او می تواند اموال مرد را به دادگاه معرفی کند برای توقیف اما اموالی قابل توقیف خواهند بود که جز مستثنیات دین نباشند.

مهریه باید خصوصیاتی داشته باشد و اگر این خصوصیات را نداشته باشد مهریه باطل است اما تاثیری در عقد نکاح دایم ندارد. از جمله این ویزگی ها:

چه مهریه ای قابل اجرا گذاشتن است

1-مهریه باید جنبه ی مالی و ارزش مالی داشته باشد. و اگر ارزش مالی نداشته باشد مهریه باطل خواهد بود.

2- مهریه باید مشخص و معین باشد و اگر این گونه نباشد باطل است.

3- مهریه باید قابل تملک باشد.

4- مهریه باید مشروع باشد.

سوالی که پیش می آید این اشت که آیا بعد از فوت شوهر تکلیف مهریه چه می شود؟

از بین نمی رود و زن مهریه خود را از ماترک همسر اخذ می کند و دادگاه بر اساس اموالی که از شوهر به جا مانده است مهریه ی همسر او را پرداخت می کند. و نکته بسیار مهم این است که وراث مرد هیچ تکلیفی در پرداخت مهریه نخواهند داشت.

حال اگر عقد نکاح فسخ شود سرنوشت مهریه چه میشود؟ در این جا باید بین دو حالت قایل به تفکیک شویم ، اگر نکاح قبل از عمل نزدیکی بین زن و مرد به فسخ منجر شود به زن مهریه تعلق نمی گیرد اما اگر  زن و مرد قبل از فسخ با یکدیگر نزدیکی انجام داده باشند بعد از فسخ نکاح تمام مهریه به زن تعلق خواهد گرفت.

مراحل به اجرا گذاشتن مهریه

شاید حال تفاوت بین مهریه ی عندالمطالبه و مهریه ی عندالاستطاعه ذهن شما را درگیر کرده باشد تفاوت این دو نوع مهریه در این است که در نوع اول زن مالک مهریه است و هر وقت که بخواهد می تواند برای آن درخواست بدهد و تا میزان 110 سکه باید حتما پرداخت شود اما در نوع دوم مهریه زن وقتی می تواند برای مهریه درخواست بدهد که مرد از نظر مالی تمکن و استطاعت مالی داشته باشد که در این صورت موظف به پرداخت مهریه می باشد.

حال باید مراحل به اجرا گذاشتن مهریه را بررسی کنیم:

مهریه به دو روش می توان مطالبه شود:

1-از طریق اجراییه ثبت: باید به این نکته توجه داشت که زن ملزم است در ابتدا به اجرای ثبت مراجعه کند و درخواست مطالبه ی مهریه را بدهد و دیگر نمی شود برای مطالبه ی مهریه مستقیما به دادگاه مراجعه کرد. زن با مدارک لازم به دفتر خانه ای که عقد در آن جا به ثبت رسیده است می رود و با پرداخت هزینه ی اجراییه مطالبه ی مهریه را ثبت می کند. و دفترخانه نیز اظهار نامه ای به زوج می فرستد تا ظرف 10 روز به اداره ی ثبت مراجعه کرده و مالی را برای پرداخت مهریه معرفی کند.

2- از طریق دادگاه: همان طور که گفته شد برای نمی توان مستقیم به دادگاه رفت و وقتی که از طریق اجراییه ثبت نتوان از مرد مهریه را دریافت کرد دادگاه می تواند در مورد مهریه تعیین تکلیف کند.

پس از مطالبه ی مهریه، مرد می تواند درخواست اعسار بدهد و در صورت قبول درخواست وی پرداخت مهریه به صورت قسطی صورت می گیرد.

یک نکته ای که باید به آن توجه داشت این است که در صورت بخشش مهریه دگیر به هیچ وجه قابل مطالبه نمی باشد.

-هزینه ی به اجرا گذتشتن مهریه به عهده ی زوجه می باشد و با توجه به خواسته ی زوجه این هزینه محاسبه می گردد.

اجرا گذاشتن مهریه بعد از طلاق

مهریه به عنوان یک حق قانونی بعد از عقد برای زن در نظر گرفته می شود که می تواند بعد از عقد آن را از همسر خود دریافت نماید.  به طور کلی می توان گفت مهریه عندالمطالبه می باشد. بسیاری از افراد تصور می کنند مهریه به هر اندازه ای که باشد قرار نیست که آن را دریافت کرد، بر همین اساس هنگام خواستگاری هر رقمی که بخواهند را در نظر می گیرند، اما بعد از شروع زندگی ممکن است مشکلاتی ایجاد شود  و آن زمان متوجه شوید که چرا مبلغ مهریه را بالا گفته اید.

اجرا گذاشتن مهریه بدون طلاق یکی از مواردی است که زن می تواند در حین زندگی دادخواست آن را ارائه دهد. البته لازم به ذکر است که بگوییم افراد منفعت طلب زیادی در جامعه وجود دارد که تنها بخاطر مهریه ای که تعیین می شود تن به ازدواج می دهند.

قانون به اجرا گذاشتن مهریه

مهریه را می توان بر اساس سکه یا وجه نقد تعیین کرد، وجه نقدی که تعیین می شود بر اساس نرخ روز محاسبه می گردد و باید آن را با مبلغی که محاسبه شده است اختیار زن قرار دهید. برای ازدواج هایی که بعد از مدتی به طلاق ختم می شود بسیاری از افراد ممکن است مهریه خود را به اجرا بگذارند. اجرا گذاشتن مهریه به صورت اینترنتی امروزه به امری رایج تبدیل شده و دیگر نیازی به مراجعه به دادگاه برای دادخواست مهریه نیست.

چرا به وکیل برای اجرا مهریه نیاز داریم

هر چیزی که باید پول نقد برای آن پرداخت شود می تواند به عنوان مهریه انتخاب شود. مهریه هایی که به صورت سکه تعیین می شوند برای درخواست اخذ آن ها، دادگاه از دو روش می تواند استفاده نماید. می توان از وکیل دادگستری کمک گرفت  و یا اینکه هر دو طرف بدون اخذ وکیل از طریق اداره اجرای ثبت برای دریافت و پرداخت مهریه اقدام نمایند.

بسیاری از افراد ممکن است تصور کنند با درخواست مهریه می توانند مردها را در دستان خود قرار دهند و آن ها را تحت فشار قرار دهند.  این تصور کاملا اشتباه است و با تحت فشار گذاشتن مردها نمی توان زندگی سابق را برگرداند.

در طلاق توافقی امکان گرفتن مهریه است

بنابراین اگر تصمیم قطعی برای طلاق دارید می توانید به صورت توافقی برای به اجرا گذاشتن مهر خود اقدام نمایید و مراحل راحت تری را در پیش رو دارد، اما زمانی که بدون توافق طلاق صورت می گیرد بدون شک با مشکلات زیادی رو به رو خواهید بود و ممکن است پرداخت مهریه ماه ها طول بکشد.

اموال قابل توقیف شوهر بابت مهریه

1- آپارتمان، زمین، مغازه، و به طور کلی هر نوع ملک و مال غیر منقول

2-  خودرو یا هر نوع وسیله نقلیه

3- کلیه حسابها و سپرده های بانکی

4- سهام شرکتها و اوراق بهادرار

5- اموال موجود نزد شخص ثالث متعلق به بدهکار

نکته – در حال حاضر به موجب بخشنامه قوه قضایی امکان مطالبه مهریه از طریق دادگاه در بسیاری از شهرها ابتداء وجود ندارد و متقاضی مهریه باید از دفترخانه ازدواج درخواست صدور اجرائیه کند و در اداره اجرای ثبت درخواست خود را پیگیری نموده و شوهر را ممنوع الخروج نموده یا اموال وی را توقیف کند.

مدت زمان لازم برای توقیف اموال بابت مهریه چقدر است ؟

زمان لازم برای توقیف اموال بابت مهریه اصولاً خیلی زیاد نیست و در شرایط عادی طی 10 روز می توان اینکار را انجام داد.

فقط باید توجه داشت که برای جلوگیری از انتقال اموال یا پنهان کردن آن از سوی زوج اولاً دادخواست توقیف اموال بابت مهریه جدای از مطالبه مهریه و قبل از آن تقدیم نمایید و ثانیاً حتماً در دادخواست تقاضا نمایید که قبل از ابلاغ اجرا گردد.

آیدا چم سورکی

آیدا چم سورکی هستم متولد 1381 تحصیل کرده در رشته علوم تربیتی و علاقمند به نویسندگی و فعال در شبکه های اجتماعی
دکمه بازگشت به بالا