مطالعات مربوط به ماهی‌ها در «سدهای کشاورزی» کرمانشاه انجام می‌شود

ساسان شاه‌محمودی در گفتگو با خبرنگار روابط عمومی کرمانشاه، در خصوص برنامه ذخیره سازی بچه ماهی‌ها اظهار کرد: در سدهایی که به عنوان سد کشاورزی فعالیت می‌کنند می‌توانیم فعالیت مربوط به ماهی‌ها را انجام دهیم.

وی افزود: سدهای کشاورزی با انجام مطالعات امکان‌سنجی می‌شوند، یعنی مساحت، عمق، دما، بن و فولور، آب و خاک هم مطالعه می‌کنیم.

رئیس اداره تولید و پرورش آبزیان شیلات استان کرمانشاه تصریح کرد: آب در طی یک دوره یک ساله یا ۱۸ ماهه مطالعه می‌شود که شرکت‌های مطالعاتی به آن مطالعات امکان سنجی می‌گویند.

شاه‌محمودی ادامه داد: توان بیولوژیکی برای تنظیم غذای طبیعی خود سد استفاده می‌شود، آب سد در اثر تابش نور خورشید و ورود کودهای عادی و معدنی به داخل سد باعث سبز شدن آب سدها می‌شود.

وی افزود: سبز شدن آب سد نشانه غنی بودن آن از نظر شرایط فیزیکی و شیمیایی است؛ برای پیشگیری از ایجاد مشکل سبزینگی‌ها در داخل سدهای کشاورزی تعدادی ماهی رهاسازی شده و ماهی‌ها کنترل بیولوژیکی را انجام داده و جلبک‌ها را مصرف می‌کنند.

شاه‌محمودی ادامه داد: زمانی که ماهی‌ها جلبک‌ها را می‌خورند جلبک‌ها تبدیل به گوشت شده و در نهایت کم می‌شوند و شرایط آب به شرایطی مطلوب می‌رسد.

رئیس اداره تولید و پرورش آبزیان شیلات استان کرمانشاه گفت: پایین دست آن ماهی هم وجود دارد، آب به سد پایین می‌رود و برای کشاورزی استفاده می‌شود، همچنین برای عملیات آبزی پروری نباید از این سدها استفاده شود.

وی ادامه داد: ماهی‌ها برای پالایش و ضدعفونی کردن آب‌ها هستند، وجود برخی سلول‌ها باعث می‌شود که ماهی ماده‌ای ترشح‌ کند تا محدوده خود را ضدعفونی کند.

شاه‌محمودی گفت: اگر دمای آب مناسب باشد در یک دوره پنج ماهه ماهی‌ها قابلیت این را دارند که در بازار به فروش برسند.

وی ادامه داد: رهاسازی ماهی‌ها بستگی به بیولوژی سد دارد، مجوز باید از محیط‌زیست و آب منطقه‌ای گرفته شود و زمانی که پروانه اخذ شود سدها را می‌توان ماهی‌دار کرد.

رئیس اداره تولید و پرورش آبزیان شیلات استان کرمانشاه اذعان کرد: کمیته‌ای به نام کمیته آبزی پروری وجود دارد که متشکل از محیط‌زیست، شیلات، آب منطقه‌ای و دامپزشکی است که مطالعات را بررسی‌ کرده و بر اساس آنها مجوز صادر می‌کنند.

شاه محمودی گفت: مجوز به بخش‌های خصوصی داده می‌شود و در بخش های خصوصی هم آب منطقه‌ای فراخوان مزایده می‌دهد، افراد متقاضی برای اجاره سدها در سامانه‌ثبت نام کرده و کارشناسان رسمی دادگستری قیمت اجاره سد را مشخص می‌کنند.

رئیس اداره تولید و پرورش آبزیان شیلات استان کرمانشاه ادامه داد: سدها به مدت سه تا پنچ سال به یک تعاونی یا یک بهره بردار واگذار شده و بهره بردار می‌تواند از امکانات سد استفاده کند.

شاه‌محمودی ادامه داد: هر هکتار ۴۰۰ نهایت ۵۰۰ بچه ماهی ظرفیت دارد و اگر سد خیلی بزرگ باشد در هر هکتار ۶۰۰ تا ۷۰۰ بچه ماهی ریخته می‌شود، همچنین در یک استخر سه هزار بچه ماهی می‌توان ریخت.

خروج از نسخه موبایل