نحوه بک آپ گیری از اطلاعات سایت

بک‌آپ گیری از اطلاعات سایت امری بسیار حیاتی است که هر وب‌مستر و مدیر سایت باید به آن توجه ویژه‌ای داشته باشد. با بک‌آپ گیری منظم و منسجم، امکان بازگردانی سریع داده‌ها در صورت بروز هرگونه مشکل فنی یا حمله‌ی سایبری فراهم می‌شود. روش‌های مختلفی برای انجام بک‌آپ وجود دارد که شامل استفاده از ابزارهای آنلاین، تنظیمات دستی از طریق پنل مدیریت سایت، یا حتی استفاده از اسکریپت‌های خودکار می‌شوند. هرکدام از این روش‌ها نقش مهمی در اطمینان حاصل کردن از امنیت داده‌های سایت ایفا می‌کنند.

مجتمع فنی تهران نیز آموزش‌های جامع و عملی در حوزه شبکه را برگزار می‌نماید، که شامل اصول بک‌آپ گیری اطلاعات و امنیت داده‌ها نیز می‌شود. این آموزش‌ها به دانشجویان این امکان را می‌دهند تا با استفاده از بهترین روش‌ها و ابزارها، اطلاعات خود را به درستی بک‌آپ بگیرند و از آسیب‌پذیری‌های احتمالی جلوگیری نمایند.

در این مقاله قصد داریم نحوه بکاپ‌ گیری با افزونه داپلیکیتور را برای شما توضیح دهیم. اما در ابتدا می‌خواهیم در مورد خود افزونه داپلیکیتور و اینکه چرا باید از سایت خود بکاپ بگیریم با شما صحبت کنیم و بعد از آن به‌سراغ نحوه بکاپ گیری با داپلکیتور خواهیم رفت و آن را به‌صورت کامل و مرحله‌به‌مرحله دنبال خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

برنامه نویسی |بک آپ

داپلیکیتور چیست؟

یکی از افزونه‌های مهم و پرکاربرد که در طراحی سایت از آن استفاده می‌کنند، داپلیکیتور می‌باشد. با استفاده از داپلیکیتور شما می‌توانید کپی، انتقال یا شبیه‌سازی سایت را از یک مکان به مکان دیگر انجام دهید. افزونه داپلیکیتور وردپرس این امکان را به شما می‌دهد که سایت خود را از یک هاست به هاست دیگری انتقال دهید. همچنین با استفاده از این افزونه می‌توانید از کل سایت یا بخشی از آن بکاپ بگیرید.

منظور از بکاپ گیری این است که اگر سایت شما مشکلی پیدا کند یا اینکه بخشی از سایت شما پاک شود به‌آسانی می‌توانید با استفاده از این بکاپ سایت خود را به حالت قبلی باز گردانید. این افزونه دارای دو نسخه رایگان و پولی می‌باشد.

چرا باید از سایت بکاپ بگیریم؟

یکی از مهمترین نیازهای مدیران سایت‌های اینترنتی، نگهداری از اطلاعات آنها می‌باشد. امروز همه کارها با اینترنت انجام می‌شود، هر شخص، شرکت یا سازمانی برای خود یک سایتی راه‌اندازی کرده که از طریق آن با دیگران در ارتباط است و اطلاعات آنها را در خود ذخیره می‌کنند. اطلاعاتی که ممکن است با حذف کردن آنها یک سایت یا یک کسب‌وکار آنلاین از بین برود و کاربران خود را از دست بدهد. برای جلوگیری از این اتفاق شما می‌توانید از سایت خود بکاپ بگیرید تا در صورتی که برای سایت شما مشکلی پیش آمد خیلی راحت با استفاده از افزونه داپلیکیتور سایت خود را باز گردانید.

در این بخش قصد داریم با استفاده از افزونه داپلیکیتور از سایت خود بکاپ گرفته و به‌صورت مرحله‌به‌مرحله برای شما توضیح دهیم.

مرحله اول: نصب و راه‌اندازی افزونه برای بکاپ گیری

در ابتدا باید افزونه داپلیکیتور را نصب و راه‌اندازی کنید. برای انجام این کار می‌توانید به قسمت پیشخوان وردپرس خود بروید و گزینه افزونه‌ها را انتخاب کرده و دکمه افزودن افزونه را بزنید و در قسمت جستجو نام افزونه داپلیکیتور را جستجو کرده و نصب کنید.

مرحله دوم: معرفی تنظیمات ابتدایی بکاپ گیری با داپلیکیتور

بعد از تنظیم کردن موارد بالا روی گزینه Next در پایین همان صفحه بزنید تا مرحله بعدی ایجاد بکاپ از سایت وردپرس آغاز شود.

مرحله سوم: بررسی کردن فایل‌های سایت شما

در این مرحله از بکاپ گیری با داپلیکیتور، افزونه ما شروع به اسکن همه فایل‌های موجود در سایت شما می‌کند. این کار ممکن است با توجه به حجم سایت شما و تعداد فایل‌هایی که در سایت وجود دارد کمی طول بکشد، که در آخر تصویری مانند زیر برای شما نمایان می‌شود که باید روی دکمه Build کلیک نمایید.

مرحله چهارم: تمام شدن بکاپ گیری و دریافت فایل‌ها

بعد از کلیک کردن روی دکمه Build فرآیند بکاپ گیری با داپلیکیتور آغاز می‌شود و مدت زمان کامل شدن این فرآیند به حجم فایل‌های روی هاست و همچنین منبع هاست شما بستگی دارد. پس باید مدتی را برای تکمیل این فایل منتظر بمانید.

اکنون شما به‌راحتی از سایت خود بکاپ گرفته‌اید و می‌توانید این بکاپ را به جای دیگر انتقال دهید و آن را برای حفظ اطلاعات خود نگهداری نمایید.

شما می‌توانید برای دیدن بکاپ‌های خود مرحله زیر را طی کنید.

برنامه نویسی |بک آپ

انتقال و بازگردانی بکاپ گیری با داپلیکیتور

بعد از گرفتن بکاپ با افزونه داپلیکیتور احتمالا نیاز دارید تا نحوه بازگردانی این بکاپ تهیه شده را نیز بدانید. در ادامه قصد داریم شما را با نحوه این کار به‌صورت مرحله‌به‌مرحله آشنا کنیم تا به‌راحتی بتوانید در عرض چند دقیقه آن را بازگردانید.

بعد از تمام شدن فرآیند بکاپ گیری با افزونه داپلیکیتور دو فایل را در اختیار شما قرار می‌دهد. برای بازگردانی بکاپ گرفته شده باید هر دو فایل را در محل موردنظر آپلود کنید.

با انجام دادن این کارها فرآیند نصب مانند تصویر زیر برای شما آغاز می‌شود که در این صفحه وضعیت هاست شما را بررسی می‌کند، یک سری نیازها و نکات را برای شما نمایش می‌دهد.

برای رفتن به مرحله بعدی تیک گزینه پایین صفحه را بزنید و دکمه Next را انتخاب کنید. با کلیک کردن روی این دکمه فرآیند اکسترکت کردن در افزونه داپلیکیتور شروع می‌شود و با تمام شدن این فرآیند به مرحله بعد انتقال پیدا می‌کند. فرآیند اکستراکت احتمالا با توجه به حجم فایل شما چند دقیقه طول بکشد پس منتظر بمانید تا کار پایان یابد.

مرحله سوم: ساخت دیتابیس برای بازگردانی بکاپ

مرحله چهارم: تغییر دادن آدرس و عنوان سایت در هنگام بازگردانی بکاپ

بعد از وارد کردن اطلاعات دیتابیس در مرحله قبلی، افزونه اطلاعات شما را در دیتابیس جدید وارد می‌کند و بعد از تمام شدن این فرآیند وارد مرحله‌ای مانند تصویر زیر می‌شوید. در این قسمت شما می‌توانید عنوان یا آدرس وب‌سایت خود را ویرایش کنید البته ناگفته نماند این مورد را می‌توانید از منوی پیشخوان نیز تغییر دهید. برای رفتن به مرحله بعدی روی دکمه Next بزنید.

برنامه نویسی |بک آپ

مرحله آخر: بازگردانی بکاپ گیری با داپلیکیتور

چه مواردی بعد از بازگردانی بکاپ از سایت با استفاده از افزونه داپلیکیتور باید رعایت شود:

  • به شما پیشنهاد می‌شود اطلاعات ورود به وردپرس را بعد از اتمام راه‌اندازی تغیر دهید.
  • می‌توانید بعد از بازگردانی بکاپ گرفته شده افزونه را پاک کنید.
  • بعد از وارد شدن به منوی پیشخوان به قسمت تنظیمات رفته و پیوندهای یکتا را انتخاب کنید، روی دکمه ذخیره کلیک کنید.
  • بعد از ورود به منوی پیشخوان وارد بخش افزونه‌ها شده و از فعال بودن افزونه‌ها مطمئن شوید.

نتیجه‌گیری

در این مقاله کامل نحوه بکاپ گیری با داپلیکیتور را برای شما توضیح دادیم. افزونه داپلیکیتور یکی از افزونه‌های مهم و پرکاربرد در سایت‌های وردپرسی است که با آن می‌توانید برای گرفتن بکاپ از وب‌سایت خود استفاده کنید، در صورتی که اتفاقی برای بخشی از سایت یا کل سایت افتاد دیگر نگران نباشید با این کار می‌توانید وب سایت خود را به حالت قبلی بازگردانید.

 

دکمه بازگشت به بالا