نعیمی: نودانشجویان حتما برای چالش‌هایشان به مراکز مشاوره دانشگاه‌ها مراجعه کنند

در آیین استقبال از نودانشجویان دانشگاه خواجه نصرالدین طوسی؛

نعیمی: نودانشجویان حتما برای چالش‌هایشان به مراکز مشاوره دانشگاه‌ها مراجعه کنند

معاون امور دانشجویان گفت: برخی دانش آموزان گلایه دارند که مشکلاتشان به گوش خانواده‌ها رسیده است، در صورتی که فضای دانشگاه متفاوت است و حتی مسائل دانشجویان به سازمان امور دانشجویان هم منتقل نمی‌شود، بلکه مشاوران درصدد حل چالش‌های دانشجویان بر می‌آیند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، آیین استقبال از دانشجویان نو ورود سال تحصیلی ۱۴۰۳_ ۱۴۰۴ دانشگاه خواجه‌نصیرالدین طوسی صبح امروز (پنج‌شنبه، ۲۶ آنلاین ۱۴۰۳) با حضور حمیدرضا تقی راد سرپرست دانشگاه خواجه‌نصیرالدین طوسی، ابراهیم نعیمی معاون امور دانشجویان داخل سازمان امور دانشجویان،  حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمد طهماسبی مسئول نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه خواجه‌نصیرالدین طوسی و ۹۰۰ دانشجوی جدیدالورود به همراه خانواده‌هایشان در تالار شهید ضرغام ورزشگاه آزادی برگزار شد.

ابراهیم نعیمی معاون امور دانشجویان داخل سازمان امور دانشجویان در این برنامه، ضمن تبریک به پذیرفته‌شدگان دانشگاه‌ها با بیان اینکه، مراکز مشاوره و سلامت دو سالی است که از درمان به پیشگیری حرکت کرده است؛ گفت: مراکز مشاوره مستقر در داخل دانشگاه آماده ارائه خدمات به تمام دانشجویان است؛ بنابراین از تمام نودانشجویان درخواست می‌کنم برای حل مسائل خود حتماً به آنها مراجعه کنید. 

وی افزود: طرح سرآغاز ویژه دانشجویان ساکن خوابگاه‌های دانشگاهی را راه‌اندازی کرده‌ایم که مشاوران در مدت زمان ۱۰ دقیقه با دانشجویان خوابگاهی صحبت می‌کنند تا مشکلاتشان که اصلی‌ترین آن غم غربت است را رفع کنند.

 نعیمی در بیان این مسئله که قطعاً، فضای دانشگاه معیار‌های سلامت را بیش از حد داراست، گفت: دلیل کیفیت پایین غذای دانشجویی با غذای منزل در این است غذای خانه با عشق و برای چند نفر محدود تهیه می‌شود، اما در دانشگاه برای چند هزار نفر آماده خواهد شد، اما در هر صورت غذای دانشگاه از سلامت کافی برخوردار است. 

معاون امور دانشجویان داخل سازمان امور دانشجویان خطاب به نودانشجویان گفت: از همین ابتدا علم‌آموزی و ادب در مقابل استاد را رعایت کنید تا ارتباطتان در بخش‌های مختلف با استادان حفظ شود. استقلال و تمایز یافتگی از معیار‌های سلامت روان است و دانشجویان باید بدون وابستگی به والدین مسئولیت خود را در اجتماع ایفا کنند و حتماً هزینه‌های زندگی را رعایت کنند. 

 نعیمی ادامه داد: برخی دانش آموزان گلایه دارند که مشکلاتشان در دوران مدرسه به گوش خانواده‌ها رسیده است، در صورتی که فضای دانشگاه متفاوت است و حتی مسائل دانشجویان به سازمان امور دانشجویان هم به علت رازداری مشاوران منتقل نمی‌شود، بلکه مشاوران درصدد حل چالش‌های دانشجویان بر می‌آیند؛ بنابراین به مشاوران اعتماد کرده و به آنها مراجعه کنید. چرا که از نظر حقوقی لازم است که مشاوران برخی از مسائل حاد دانش آموزان که سنین کمتر از ۱۸ سال را شامل می‌شود را حتماً به گوش والدین برای جبران آن برسانند؛ اما همین امر به هیچ عنوان در داخل دانشگاه اتفاق نمی‌افتد. 

معاون امور دانشجویان داخل سازمان امور دانشجویان گفت: این فرمول در ذهن نودانشجویان باشد که تلاش بیشتر و توقع کمتر منجر به رشد و خوشبختی می‌شود، برخی‌ها بدون تلاش زیاد توقع بسیاری دارند که معلوم است نتیجه آن مثبت نیست. 

نعیمی با بیان این مسئله که نودانشجویان در زمان ورود به دانشگاه دچار چه مسائلی می‌شوند؟ گفت: وقتی وارد دانشگاه می‌شوید فضا بزرگ‌تر می‌شود و افرادی با خرده فرهنگ‌های مختلف و عقاید مختلف در کنار هم قرار می‌گیرند، پس باید کنار هم زیستن را تجربه کنید تا بتوانید با هم کنار بیاید، قرار نیست اگر اختلاف نظری داشتید منجر به یک دعوای بزرگ شود، باید یاد بگیریم با وجود اختلاف نظر، اما در صورت بحران مسئله حتماً به مراکز مشاوره مراجعه کنیم. 

معاون امور دانشجویان داخل سازمان امور دانشجویان گفت: دانشجویان عزیز خودتان باید از پس مسائل زندگی خود بر بیایید و حتماً هزینه زندگی خود را مدیریت کنید، معمولاً دختران خوابگاهی چند ماه اول زندگی در خوابگاه در کنار هم به علت غم غربت گریه می‌کنند، در صورتی که باید استقلال خود را حفظ کنید. 

وی ادامه داد: طرح تاد را با نام تجارب ارزشمند دانشجویی داریم، یعنی دانشجویانی که توانسته‌اند مشکلات و مسائل خود را به تنهایی حل کنند، از خود فیلم دو تا سه دقیقه‌ای ضبط کرده‌اند که هم اکنون تعداد آنها به ۱۷۰ عدد رسیده است که همه آنها مسائل عمومی تمام دانشجویان را شامل می‌شود، پس برای مشاهده به سایت سازمان امور دانشجویان مراجعه کنید. 

نعیمی بیان کرد: مراکز مشاوره سلامت و سبک زندگی دانشگاه کانون همیاران سلامت دارد و دوره‌های مختلف به دانشجویان آموزش داده می‌شود که می‌توانید برای پیوستن به آنها حتماً مراجعه داشته باشید. 

معاون امور دانشجویان داخل سازمان امور دانشجویان گفت: اگر دچار علائمی مانند احساس ناامیدی، عدم تمرکز حواس، کم خوری و پرخوری مفرط، غیبت‌های بسیار و … بودید حتماً باید به مراکز مشاوره مراجعه کنید. 

 نعیمی درباره مهارت‌های اصلی که دانشجویان باید در درون دانشگاه‌ها فرا بگیرند، گفت: تمام دانشجویان باید تعامل مطلوب با دیگران را فرا بگیرند. برای ارتباط صحیح و سالم با دیگران مؤلفه‌هایی وجود دارد که بخشی از آن شخصی و بخشی دیگر یادگیرانه و اکتسابی است. 

معاون امور دانشجویان داخل سازمان امور دانشجویان افزود: شرایط هورمونی باعث تمایز در ویژگی‌های نودانشجویان می‌شود. مثلاً تستوسترون جرئت، جسارت، قاطعیت و پرخاشگری و شرایط مربوط به صفات ثانویه وابسته به جنسیت مذکر تولید می‌کند و بر عکس صفات ثانویه جنسی وابسته به مونث تولید می‌کند که تمام این موارد نیازمند یادگیری و آموزش است. 

 نعیمی اضافه کرد: چالش‌های مختلفی که در طول زندگی برایتان به وجود می‌آید که قطعاً باید آنها را به درستی شناسایی کرده و از فرصت‌های موجود برای حل آنها استفاده کنید. سازگاری با افراد، شرایط و واقعیت‌های مختلف و تاب‌آوری در برابر فشار‌های متعدد و فشار‌های روانی در قالب استرس مسائلی است که به کمک مراکز مشاوره حل می‌شوند. 

معاون امور دانشجویان داخل سازمان امور دانشجویان گفت: فقط مردمی که در قبرستان هستند مشکل ندارند، اگر مشکل دارید یعنی زنده هستید و باید آنها را به درستی ببینید و شناسایی کرده و برای حل آنها اقدام کنید. آدم بی مشکل انسان سالم نیست، بلکه آدمی است که مشکل دارد و باید آن را حل کند؛ بنابراین مراکز مشاوره دانشگاه‌ها درصدد حل چالش‌های دانشجویان هستند.

دکمه بازگشت به بالا