علمی و پزشکی

نقشه بلندپروازانه چین برای ساخت موشکی استثنایی/ عکس

چین اخیرا طی مراسم «روز فضایی چین»(Space Day of China) در شهر هفئی، از طرح‌هایی برای پیکربندی موشک کاملا قابل استفاده مجدد «لانگ مارچ ۹»(Long March ۹) رونمایی کرد. «سازمان ملی فضایی چین»(CNSA) قصد دارد تا اواخر دهه ۲۰۳۰، آزمایش این وسیله نقلیه را که شباهت زیادی به موشک «استارشیپ»(Starship) شرکت «اسپیس‌ایکس»(SpaceX) دارد، آغاز کند.

با توجه به اینکه چین هنوز یک پرتاب نیمه قابل استفاده مجدد را انجام نداده است، پیکربندی کاملا قابل استفاده مجدد، موضوعی قابل توجه به شمار می‌رود. این دستاوردی است که اسپیس ایکس در سال ۲۰۱۴ به آن رسید.

موشک لانگ مارچ ۹

موشک لانگ مارچ ۹، یک موشک فوق سنگین سه مرحله‌ای است که از ماموریت‌های ماه و اعماق فضا پشتیبانی می‌کند. چین نخستین بار در سال ۲۰۱۶ توسعه این موشک را آغاز کرد و برنامه اولیه این بود که موشک را کاملا قابل مصرف کند. در سال ۲۰۲۲، طرح موشک قابل مصرف به یک طرح مرحله اول قابل استفاده مجدد تبدیل شد.

انتظار می‌رود که لانگ مارچ ۹ تا حدودی قابل استفاده مجدد باشد و در اوایل دهه ۲۰۳۰ عرضه شود. سازمان ملی فضایی چین بلافاصله پس از آن، آزمایش پیکربندی موشک دو مرحله‌ای کاملا قابل استفاده مجدد را آغاز خواهد کرد.

مشخصات موشک لانگ مارچ ۹ به شرح زیر هستند.

۱۱۴ متر ارتفاع

۶۱۰۰ تن رانش صعود

توانایی حمل ۱۵۰ تن بار به مدار پایین زمین

چین به طور گسترده‌تر در حال افزایش سرمایه‌گذاری در برنامه‌های فضایی و قمری خود است. این کشور امسال از طرح‌های مفهومی یک فرودگر قمری رونمایی کرد و نخستین فرود خدمه ماه خود را تا سال ۲۰۳۰ اعلام کرد.

۱۰ سال پیش رو

اگرچه سازمان ملی فضایی چین، نقشه‌هایی را مبنی بر عرضه یک وسیله نقلیه فوق سنگین ارائه می‌دهد اما توسعه واقعی موشک به سختی امکان‌پذیر است. در همین حال، آمریکا با موشک «سامانه پرتاب فضایی»(SLS) خود به قابلیت حمل سنگین دست یافته و اخیرا با پرتاب موشک استارشیپ توسط اسپیس‌ایکس، گام‌هایی را به سوی ارائه یک موشک کاملا قابل استفاده مجدد برداشته است.

جدول زمانی موشک لانگ مارچ ۹ نشان می‌دهد که چین بیش از یک دهه از آمریکا در زمینه موشک‌های سنگین و قابل استفاده مجدد عقب است.

۵۸۵۸

دکمه بازگشت به بالا