علمی و پزشکی

نمی‌توان پیش‌بینی مطلقی از کرونا داشت/احتمال بروز موج‌ هشتم و بالاتر وجود دارد

رئیس آزمایشگاه کیشور کووید۱۹ در انستیتو پاستور گفت: هنوز احتمال موج هشتم یا بیشتر از این ویروس وجود دارد، اما همه چیز بستگی به این دارد که چه نسخه ای از ویروس وجود داشته باشد. پس یک هفته است که آخرین موج کرونا در ایران است.

دکتر مصطفی صالحی وزیری با روابط عمومی گفتگو کردوی درباره روند کنونی شیوع ویروس کرونا در کشور گفت: نوع جدید آمیکرون با نام BA2.75 هنوز در ایران شناسایی نشده است. در حال حاضر شایع ترین نوع کووید-19 در جوانان (بیش از 90 درصد) سویه BA5 است و در سایر نقاط جهان سویه BA5 گسترده و غالب است.

وی درباره روند بررسی نمونه های آزمایشگاهی ویروس کرونا از نظر شناسایی نوع زیر توضیح داد: با توجه به هزینه قابل توجه تست های توالی یابی به روش NGS و با توجه به محدودیت بودجه، درصد ارسال نمونه های مثبت به من تصمیم دارم آزمایشگاه مرجع محلی اسکن شود.

وی درباره سیر موج هفتم ویروس کرونا در کشور توضیح داد: اگر ایران را با کشورهایی که برای اولین بار این ویروس در آنها شناسایی شد مانند آفریقای جنوبی مقایسه کنیم، چنین موج بزرگی از ویروس را تجربه نخواهیم کرد، اما در general it is pamundur to predict معلوکی داشت; زیرا ویروس به ما نشان داده است که هر لحظه ممکن است اتفاق غیرمنتظره ای رخ دهد.

این ویروس شناس تاکید کرد: احتمال وجود موج هشتم یا بیشتر از کرونا وجود دارد، اما همه چیز بستگی به این دارد که چه نوع ویروسی ظاهر شود که عوامل دیگری نیز بر آن تأثیر می گذارد. بنابراین یک هفته است، آخرین موج کرونا در ایران.

رئیس آزمایشگاه آزمایشگاه کووید۱۹ کیشوری در انستیتو پاستور در پاسخ به این سوال که آیا امکان انتشار مجدد موج بعدی ویروس کرونا با سویه‌های قدیمی وجود دارد، گفت: نمی‌توانم این احتمال را رد کنم. اما احتمالش زیاد نیست.” اگر تکامل ویروس را در نظر بگیریم، ویروس به سمتی حرکت می‌کند که می‌تواند مسری‌تر و کمتر بیماری‌زا باشد. اما برخی جهش ها می توانند در ویروس ایجاد شوند تا سویه هایی با سرعت های مختلف ایجاد کنند. اگر تصادف اتفاق نیفتد، احتمالاً پرش خطرناکی نخواهیم داشت. اما این موضوع اصلا قطعی نیست. تنها چیزی که ما در مورد آن اطمینان بیشتری داریم این است که میزان مرگ و میر کمتر خواهد بود. زیرا سیستم ایمنی بدن انسان در این مدت با انتشار ویروس کرونا تحریک شده است و پاسخ ایمنی سلولی می تواند از شدت بالای ویروس جلوگیری کند.

به آن اشاره کرد ممکن است در فصل پاییز شاهد شیوع و شیوع سایر ویروس های تنفسی از جمله آنفولانزا باشیم.وی گفت: در این مدت تقریباً 2 سال و نیم که ویروس کرونا اصلی‌ترین عفونت تنفسی بود، به دلیل رعایت پروتکل‌ها و استفاده از ماسک، سایر ویروس‌های تنفسی فرصت انتشار و انتشار کمتری داشتند، اما اکنون در شرایط عادی و کاهش انطباق با پروتکل ها به احتمال زیاد علاوه بر ویروس کرونا، تعداد زیادی از موارد آنفولانزا نیز مشاهده می شود، بنابراین این موضوع خود ممکن است یک چالش باشد.

وی درباره طراحی مجدد واکسن‌های کرونا علیه سویه‌های جدید ویروس از جمله میکرون گفت: اگر واکسن مناسبی برای جلوگیری از شیوع ویروس وجود دارد، باید واکسن ها را بازنگری کنیم، اما واکسن های موجود همچنان در کاهش مرگ و میر موثر است.

پیام پایانی

دکمه بازگشت به بالا