بین المللی

«نمی‌دانم» و «به یاد نمی‌آورم»؛ پاسخ‌های مشاور بلینکن به مسئله خروج آمریکا از افغانستان

مشاور وزیر خارجه آمریکا در جریان جلسه پرسش و پاسخ کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا از جواب دادن به سوالاتی پیرامون خروج آشفته و پر هرج‌ومرج‌ آمریکا از افغانستان طفره رفت و به عباراتی نظیر «نمی‌دانم» و «به یاد نمی‌آورم» بسنده کرد.

به گزارش روابط عمومی، روزنامه انگلیسی دیلی میل توانسته به متن مصاحبه «درک شولت» مشاور وزیر امور خارجه آمریکا در جلسه شهادت کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا که پشت درهای بسته برگزار شد، دسترسی پیدا کند. این مصاحبه در کنار ده‌ها پرسش و پاسخی قرار دارد که به عنوان بخشی از تحقیقات این کمیته درخصوص خروج آشفته آمریکا از افغانستان و کشته شدن ۱۳ تن از نیروهای آمریکایی انجام شده است.

طبق آنچه دیلی میلی نوشته است، «درک شولت» مشاور آنتونی بلینکن گفت که به یاد نمی‌آورد کدام همتایان خارجی در زمان خروج پر هرج‌ و مرج‌ آمریکا از افغانستان با او همکاری کرده‌اند.

او هم‌چنین در ادامه این جلسه شهادت ادعا کرد که نمی‌تواند به یاد بیاورد آیا «وندی شرمن» معاون وقت وزیر خارجه آمریکا در برنامه خروج مشارکت داشته است یا خیر.

شولت افزود: «شاید او (وندی شرمن) در این برنامه دخیل بود اما من دقیقا به یاد نمی‌آورم!»

معاون بلینکن هم‌چنین ادعا کرد یادداشتی را که توسط «دفتر امنیت دپیلماتیک» برای دولت «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا آماده شده بود و براساس آن به چالش‌های حفظ سفارت پس از خروج نیروهای آمریکایی پرداخته شده بود، به یاد نمی‌آورد.

او همینطور گفت که نمی‌تواند جزئیات «فرآیند برنامه‌ریزی محتاطانه» برای خروج یا «چهار گزینه» مربوطه را به خاطر بیاورد.

درک شولت در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا این گزینه‌های مربوطه چیزی را هم درخصوص احتمال کنترل افغانستان توسط طالبان برجسته می‌کند یا خیر، گفت: «من به یاد نمی‌آورم.»

با روی کار آمدن مجدد طالبان در اواسط اوت ۲۰۲۱، نیروهای آمریکایی از افغانستان خارج شدند و این کشور تحت حمایت آمریکا به دست طالبان افتاد.

دیلی میل می‌نویسد که پاسخ‌های معاون آنتونی بلینکن، «مایکل مک‌کال» رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان را به اندازه‌ای خشمگین کرد که او پاسخ‌های سربالای درک شولت را «فراموشی ساختگی» خواند.

یه گفته یکی از دستیاران ارشد در کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان، یافته‌های این تحقیقات قرار است در ماه اوت منتشر شود و این گزارش در سه ماه قبل از انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا (ماه نوامبر) به رای‌دهندگان، نحوه مدیریت جو بایدن را درخصوص خروج شتاب‌زده و آشفته نیروهای آمریکایی از افغانستان یادآوری خواهد کرد.

انتهای پیام

کارگروه خبری مطالب بین المللی

نویسنده اخبار بین‌المللی با تمرکز بر رویدادهای اقتصادی جهانی. با توجه به دانش در زمینه اقتصاد جهانی، به شما اخبار مهم و تحلیل‌هایی را درباره تغییرات اقتصادی جهانی ارائه می‌دهم. با استفاده از روش‌های تحلیلی منحصر به فرد، به شما نکات کلیدی اقتصادی را بیان می‌کنم.
دکمه بازگشت به بالا