هزینه تعمیرات ماشین لباسشویی در سال 1403 چقدر است؟

بعد از خراب شدن ماشین لباسشویی سوالات زیادی بوجود می آید و یکی از مهم ترین آنها هزینه تعمیر لباسشویی چقدر است؟ آیا برای تعمیرات لباسشویی تعرفه خاصی وجود دارد یا هر تعمیرکار می تواند مبلغ دلخواه را از مشتری دریافت کند؟ اصلا چطور متوجه شویم تعمیرکار قیمت نجومی برای خدمات خود داده یا کاملا منصفانه است؟ در ادامه ابتدا لیست قیمت تعمیرات ماشین لباسشویی در سال 1403 که بر اساس اطلاعات ارائه شده توسط چندین مرکز تعمیر لوازم خانگی اعلام شده است را قرار می دهیم. این قیمت ها میانگین هستند و بر اساس فاکتورهای مختلفی افزایش یا کاهش خواهد داشت. به همین دلیل فاکتورهای مهم و تاثیرگذار در هزینه تعمیر لباسشویی برندهای مختلف را بررسی می کنیم.

قیمت و هزینه تعمیر ماشین لباسشویی در سال 1403

قیمت های ارائه شده در جدول زیر به صورت میانگین هستند و برای تعمیرات لباسشویی در تهران می توان از آنها استفاده کرد.   

هزینه نصب ماشین لباسشویی

450.000  تومان

هزینه تعویض فیلتر و جرم گیری ماشین لباسشویی

350.000  تا 420.000 تومان

هزینه تعویض پمپ تخلیه لباسشویی

380.000  تا 750.000 تومان

هزینه تعویض شیر برقی ماشین لباسشویی

350.000  تا 850.000 تومان

هزینه تعمیر تایمر ماشین لباسشویی

480.000  تا 550.000 تومان

هزینه تعمیر هیدرواستارت

500.000  تا 950.000 تومان

هزینه تعویض لاستیک درب

400.000  تا 1.300.000 تومان

هزینه تعمیر تعویض میکروسوئیچ

400.000  تا 950.000 تومان

هزینه تعویض بلبرینگ و کاسه نمد

1.900.000  تا 2.900.000 تومان

هزینه تعویض کمک فنر لباسشویی

480.000  تا 720.000 تومان

هزینه تعویض موتور اصلی (موتور اورجینال برند)

1.000.000  تا 2.600.000 تومان

هزینه تعویض موتور ماشین (دست دوم) سالم

850.000  تا 1.500.000 تومان

هزینه تعویض و تعمیر آبکش

900.000  تا 1.800.00 تومان

هزینه تعویض دیگ پلاستیکی فلزی

2.500.000  تا 5.000.000 تومان

هزینه تعویض خرطومی دیگ ماشین

300.000  تا 530.000 تومان

 

فاکتورهای مهم در محاسبه هزینه تعمیرات لباسشویی

در برخی از مواقع بعد از تعمیر ماشین لباسشویی اختلافاتی بین تعمیرکار و مشتری به دلیل بالا بودن قیمت پیش می آید. این در حالیست که تعمیرکاران اغلب با نرخ های اتحادیه خدمات ارائه می دهند. دلیل این اختلاف در بسیاری از مواقع عدم اطلاع مشتری از فاکتورهای متعدد تاثیرگذار در محاسبه هزینه تعمیر ماشین های لباسشویی است. چند عامل مهم در این زمینه نقش دارد که عبارتند از:

مدل ماشین لباسشویی

یکی از اصلی ترین فاکتورهای مهم در قیمت گذاری تعمیرات لباسشویی، مدل دستگاه است. ماشین های لباسشویی مدل های مختلف نیمه اتوماتیک، اتوماتیک، صنعتی و دوقلو درب از بالا و درب از جلو دارند که سیستم داخلی آنها متفاوت است. تعمیر هر یک از مدل ها نیاز به مهارت خاصی داشته و برخی از آنها از قبیل لباسشویی های صنعتی تخصص زیادی نیاز دارد. به همین دلیل تعمیر لباسشویی صنعتی نسبت به نیمه اتوماتیک و اتوماتیک گران تر است. مدل های نیمه اتوماتیک سیستم داخلی ساده تری داشته و به همین دلیل تعمیر آنها نسبت به اتوماتیک ارزان تر است.

برند ماشین لباسشویی

فاکتور مهم بعدی، برند لباسشویی است، چون طراحی سیستم داخلی و قابلیت های آنها با هم فرق دارد. هر یک از برندها قابلیت های متفاوتی را در محصولات خود ارائه داده و به همین دلیل تعمیر برخی از آنها بسیار پیچیده است. به همین دلیل است که در برخی از مواقع هزینه تعمیر ماشین لباسشویی سامسونگ گران تر از لباسشویی های پارس است!

تعمیر یا تعویض قطعات داخلی

تعمیرکاران باتجربه و حرفه ای تا حد امکان تعمیر قطعات را به تعویض آنها ترجیح می دهند. چون تعمیر قطعه ارزان تر از خرید قطعه سالم و نو است و قطعا تعمیر به نفع مشتری خواهد بود. در حالت کلی اگر نیاز به تعویض قطعه باشد، مشتری نه تنها باید هزینه خرید قطعه سالم را پرداخت کند، بلکه مبلغی نیز برای تعویض و نصب آن نیز باید ارائه شود.

یکی از دلایلی که قیمت های ارائه شده توسط تعمیرکاران برای تعویض قطعات با هم فرق دارد، اصل و اورجینال بودن یا نبودن قطعات استفاده شده است. به دلایل مختلف ممکن است تعمیرکار قطعه غیراورجینال و بی کیفیت را با قیمت ارزان برای دستگاه استفاده کند. کم بودن هزینه خرید قطعه در یک نگاه ممکن است برای مشتری خوشحال کننده باشد، اما این قطعات خیلی زود مجدد خراب شده و حتی ممکن است به سایر بخش های لباسشویی نیز آسیب های جدی وارد کند.

تعمیر در محل یا تعمیرگاه

به عنوان یکی دیگر از پارامترهای مهم در تعیین هزینه تعمیر ماشین لباسشویی می توان به محل ارائه این خدمات اشاره کرد. اگر ماشین لباسشویی را به تعمیرگاه انتقال داده اید، تعمیرکار فقط هزینه تعمیر یا تعویض قطعه را از شما دریافت می کند. اما در شرایطی که تعمیرکار به منزل یا محل مورد نظر مشتری مراجعه می کند، علاوه بر هزینه تعمیر یا تعویض قطعه، مبلغی را به عنوان هزینه ایاب ذهاب دریافت می کند.

هزینه ایاب ذهاب تعمیرکار در شهرهای مختلف با هم تفاوت دارد. به همین دلیل هزینه ها در تهران بیشتر از شهرهای کوچک هستند. علاوه براین، میزان فاصله تعمیرگاه تا منزل شما نیز می تواند هزینه را تحت تاثیر قرار دهد. به همین دلیل توصیه می شود از خدمات شعبه های نزدیک به محل زندگی خود برای تعمیر لباسشویی استفاده کنید. بسیاری از تعمیرگاه های معتبر در حال حاضر در بخش های مختلف شهرها شعبه فعال داشته و تعمیرکاران آنها به صورت سیار فعالیت دارند. در نتیجه هزینه ایاب ذهاب کمتری دریافت خواهند کرد.

گارانتی تعمیرات

بعد از خرید ماشین لباسشویی هر یک از برندها مدت زمان خاصی را به عنوان گارانتی برای تعمیر رایگان تعیین می کنند. اگر برای تعمیر دستگاه از خدمات نمایندگی های آن برند استفاده کنید، هزینه دریافت نخواهید کرد. اما تعمیرات در سایر تعمیرگاه ها گارانتی های برند را شامل نمی شود.

لازم به ذکر است، برخی از تعمیرگاه ها بعد از اتمام تعمیر ماشین لباسشویی برای کیفیت خدمات خود گارانتی ارائه می دهند. در این صورت، اگر در مدت زمان گارانتی همان خرابی و قطعه مجدد خراب شود، در اغلب مواقع بدون دریافت دستمزد تعمیرات انجام خواهد شد. ارائه گارانتی جزو سرویس های ویژه تعمیرگاه ها است و یک قانون نیست.

سخن آخر

علاوه بر مواردی که در طول متن به آن اشاره شد، تورم نیز عامل مهمی در تعیین قیمت و هزینه تعمیرات ماشین لباسشویی به شمار می رود. به همین دلیل نرخ ها هر ساله تغییر می کند و نمی توان تعرفه های سال های قبل را ملاک برای پرداخت هزینه به تعمیرکار در نظر گرفت. تعرفه ها همگی از توسط اتحادیه تعمیر لوازم خانگی ارائه شده و تعمیرگاه های دارای مجوز فعالیت باید بر همین اساس خدمات ارائه دهند.

دکمه بازگشت به بالا