هشدار درباره پرتوگیری‌های پزشکی غیرضرور / اهمیت «تیروئید بند سربی» در رادیولوژی‌ دندانی

مدیر برنامه های سلامت انرژی هسته ای و امواج الکترومغناطیسی (سلامت پرتوی) وزارت بهداشت نسبت به تشعشعات غیرضروری پزشکی هشدار داد و گفت: قدیمی بودن تجهیزات پزشکی پرتو، عدم نگهداری و سرویس به موقع این دستگاه ها، کمبود پرسنل پرتوپزشکی و بخش های رادیولوژی، عدم احداث ساختمان های مناسب پرتودرمانی و پرتودرمانی، قرار گرفتن بیشتر در معرض تشعشعات بدن و… از عوامل مضر در این زمینه.

مهندس علی قرانی در گفتگو با روابط عمومی، وی همزمان با “کشف اشعه ایکس” گفت: ویلیام کنراد پدیده ای را کشف کرد که در آن زمان ناشناخته بود و به آن اشعه ایکس می گفتند، اما پس از مدتی دانشمندان متوجه شدند که این پرتوها امواج الکترومغناطیسی هستند.طول موج بسیار کوتاه است در سال 2012، انجمن های رادیولوژی اروپا و آمریکا با همکاری کالج رادیولوژی آمریکا، روز درگذشت آقای رونتگین را در 8 نوامبر (17 آوریل) به عنوان روز رادیولوژی نامگذاری کردند.

وی با اشاره به اینکه اشعه ایکس از جمله پرتوهای یونیزه ای است که توانایی قابل توجهی در آسیب رساندن به بافت های بیولوژیکی و بدن انسان دارد، تصریح کرد: البته این اشعه با توانایی بالایی که در آسیب رساندن به موجودات زنده (گیاهان و جانوران) دارد، خدمات بسیاری نیز دارد. نقش بی بدیلی در همه امور زندگی به ویژه در تشخیص و درمان بسیاری از بیماری ها داشته است و امروزه به ویژه با پیشرفت فناوری های فنی و مهندسی، این تشعشعات نه تنها در علوم پزشکی، بلکه به طور گسترده در سایر علوم نیز وجود دارد. زمینه های (کشاورزی، هوانوردی، بهداشت و پیشگیری، ایمنی و امنیت، تولید انرژی و …) مورد استفاده قرار می گیرد.

وی تاکید کرد: ماهیت پرتوهای ایکس مشابه نور و فرابنفش است و تنها تفاوت آن با سایر پرتوها سطح انرژی و فرکانس متفاوت آنهاست. اشعه ایکس فرکانس کمتری با طول موج کوتاهتر و انرژی بیشتر دارد. بنابراین به راحتی در مواد و اجسام مختلف نفوذ می کند به گونه ای که حتی در مواجهه با بدن انسان به راحتی از سایر بافت ها و یا حتی خود بافت ها عبور می کند.

وی با اشاره به اینکه روز به روز بر دانش گسترده استفاده از اشعه ایکس در تصویربرداری و درمان افزوده شده است، گفت: بیشترین استفاده از این انرژی در موارد پزشکی است که هم در تشخیص و هم در تشخیص کاربرد دارد. رفتار. این پرتو توانست خدمات مهمی به بشر ارائه دهد و حتی جان بسیاری را نجات دهد. اما در صنعت، کشاورزی و غیره نیز کاربرد دارد.

گورانی ادامه داد: اشعه ایکس منبع انرژی بسیار قدرتمندی است و کاربرد گسترده ای دارد، بنابراین بدیهی است که در صورت عدم استفاده صحیح، علمی، تحت شرایط خاص و تحت کنترل شدید از این منبع انرژی می تواند آسیب های جبران ناپذیری به افراد وارد کند. ; بنابراین یکی از شروط اصلی استفاده از این انرژی عدم رعایت اصول دقیق حفاظت از افراد در برابر تشعشعات است. لازم به ذکر است که در میان طیف وسیعی از کاربردها، اشعه ایکس تنها در تشخیص و درمان بیماری ها استفاده می شود، زیرا اشعه ها مستقیماً به بدن انسان (بیمار) هدایت می شوند. در صورت غفلت از اصول حفاظت علمی، آسیب های جدی و جبران ناپذیری به فرد وارد می شود.

گورانی برای روشن شدن ابعاد تشعشعات انسانی از مصارف پزشکی، تشعشعات را به دو دسته تشعشعات ضروری و مفید و تشعشعات غیرضروری و مضر تقسیم کرد و گفت: تشعشعات ضروری، تشعشعی است که بنا به تشخیص باید به آن داده شود. بیمار حتی توسط یک متخصص. آآنچه که تشعشعات غیرضروری است این است که همانطور که از نامش پیداست غیرضروری و فقط مضر است و لازم است با اقدامات مدیریتی، فنی و فناوری تا حد امکان این انرژی را به صفر رساند. شایان ذکر است که قرار گرفتن در معرض غیر ضروری بیشتر زمانی اتفاق می افتد که قرار گرفتن در معرض ضروری باشد.

وی عوامل اصلی تشعشعات غیرضروری در مراکز پرتو درمانی را طبقه بندی کرد و اظهار داشت: خطاهای انسانی که می تواند به دلیل عدم آگاهی و اطلاعات استفاده کنندگان از دستگاه ها و تجهیزات پرتوزا و یا حتی خطاهای عمدی، بی احتیاطی، عدم توجه و عدم توجه جدی رخ دهد. پرسنل باید دستورالعمل ها و رویه های تعریف شده در استفاده از این تجهیزات و مواد، تجهیزات و دستگاه های غیر به روز، تجهیزات و دستگاه های فرسوده، استفاده نادرست از تجهیزات حفاظت فردی (به ویژه برای بیمار و همراه بیمار را رعایت کنند. ) در حین تصویربرداری یا درمان، وجود نقص ایمنی در ساختار، امکانات، درب و پنجره مراکز رادیولوژی و رادیوتراپی، عدم آگاهی و اطلاع مردم از روش های حفاظت از بیمار و بیمار همراه که باید توسط کارکنان مراکز رادیولوژی و رادیوتراپی طبق وظیفه قانونی به درستی انجام شود.

مدیر برنامه تشعشعات وزارت بهداشت تصریح کرد: گاهی به دلیل خرابی دستگاه بیش از نیمی از بدن در معرض تشعشعات قرار می گیرد تا ناحیه کوچکی که درج اشعه غیرضروری است. این نکته است بسیار مهم است که دستگاه ها و تجهیزات همیشه به روز و کارآمد باشند که این موضوع نیاز به نظارت بیشتر دارد. مشکل دیگر این است که گاهی اوقات دستگاه مشکلی ندارد اما کاربر و شخصی که مسئول قرار دادن بدن در معرض تشعشع است دقت کافی را ندارد و قسمت خروجی اشعه به درستی در نقطه مورد نظر تنظیم نمی شود. این یک خطای انسانی است که به ندرت اتفاق می افتد.

وی با تاکید بر اینکه علت آسیب پرتوهای پزشکی ناشی از تشعشعات غیر ضروری است، تاکید کرد: مشکل اصلی در این قسمت است که عوامل زیادی را در بر می گیرد. تجهیزات قدیمی رادیوتراپی، عدم نگهداری و سرویس دهی به موقع این دستگاه ها، ناکافی بودن پرسنل بخش های رادیوتراپی و رادیولوژی، عدم ساخت سازه های مناسب برای رادیوتراپی و پرتودرمانی، قرار گرفتن در معرض اشعه در قسمت های بیشتری از بدن و… همگی از عوامل مضر هستند. در این منطقه . .

گورانی تصریح کرد: مراکز درمانی فردی جزء ایمن ترین گروه مردم دنیا هستند. زیرا آگاهی کافی از اثرات پرتوها دارند و از خود محافظت می کنند و همچنین هر دو ماه یکبار میزان قرار گرفتن در معرض آنها کنترل می شود و سالانه آزمایشات پزشکی لازم را برای اطمینان از سلامت خود انجام می دهند. بتری که در 20 سال گذشته آسیب جانی ناشی از تصادف نداشته ام.

وی با انتقاد از عدم توجه به حفاظت از بیماران و همراهی بیماران با تجهیزات حفاظتی مناسب برای سایر نقاط بدن که قرار نیست در معرض تشعشعات قرار گیرند، گفت: گاهی این موضوع به حدی مغفول می ماند که مردم از آن بی اطلاع هستند. مثلا وقتی می خواهیم از دندان تصویر رادیولوژیکی بگیریم غده تیروئید گردن باید با پوشش مناسبی پوشانده شود تا از رسیدن اشعه به آن جلوگیری شود.بدن انسان است. اهمیت این موضوع از نظر بهداشتی و ایمنی محدود است اگر دندانپزشک این قصور را انجام دهد، جریمه مرکز تعلیق است.

وی تاکید کرد: مردم می توانند شکایات بهداشتی و ایمنی خود را از عملکرد مراکز و موسسات رادیولوژی و رادیوتراپی به صورت مستقیم به معاونت بهداشتی دانشگاه های علوم پزشکی ارائه و یا با شماره تلفن 190 پیگیری کنند.

وی افزود: موضوع مهم بعدی تشعشعات اتاق زیر شیروانی است، یعنی اگر دیوارها، درها و پنجره ها از موادی ساخته نشده باشد که مانع تشعشعات اتاق زیر شیروانی شود، حتی افرادی که از راهرو عبور می کنند بدون اطلاع در معرض تشعشعات قرار می گیرند. آی تی.

گورانی به منزور بیان آن تعمی کے در کیشور بی‌رویه از برتو در امور مدیکی زیاد است بیان کرد: به عنوان مثال در برخی از اورژانس های بیمارستان های دولتی از هر بیماری که به اورژانس مراجعه می کند تصویر رادیولوژیک می گیرند حتی در مواقعی که اصلاً لازم نبوده است و این نیز در زمره اسکن های غیر ضروری یا متأسفانه برخی از شرکت های بیمه پس از اتمام تعمیرات دندانپزشکی برای پرداخت هزینه های دندانپزشکی و بایگانی فایل پیوست، فرد را ملزم به گرفتن عکس اشعه ایکس اضافی می کنند.. بدیهی است که این اقدام با توجه به تعداد زیاد صدمات دندانی و نیاز گسترده به ترمیم دندان در کشور غیرعلمی بوده و علاوه بر تحمیل هزینه های هنگفت هر ساله به مردم، مزایای قابل توجهی را برای مردم به همراه دارد.

و تاکید کرد: اگر چه متخصصان و پرسنلی که به تشخیص پرتو درمانی و پرتودرمانی اهمیت می دهند افرادی مودب و متعهد هستند و با تلاش فراوان خدمات بسیار خوبی ارائه می دهند اما این مراکز محل کسب و کار و درآمد هستند و برخی از صاحبان این مراکز احتمالاً آن را دوست دارند بنابراین در مواردی می توان فعالیت های تجاری انجام داد; بنابراین ایجاد کمیته علمی توجیهی استفاده از پرتوها به گونه ای ضروری است که این کمیته به صورت مستمر بر میزان استفاده از فناوری های تشعشعی تجویز شده توسط پزشکان محترم در قالب یک برنامه ملی نظارت داشته و به منظور جلوگیری از استفاده غیرعلمی نوشته شود. .

وی با اشاره به استفاده گسترده و روزافزون از تشعشعات در حوزه بهداشت و درمان، بر لزوم نظارت دقیق بر این مراکز تاکید کرد و گفت: این امر یکی از الزامات پیشگیری از آسیب های فراوان به افراد و تامین سلامت آنان است. در این رابطه، این مسئولیت به قوانین و مقررات وزارت بهداشت و وزارت بهداشت و ایمنی سازمان انرژی اتمی اهمیت دارد. در وزارت بهداشت با توجه به اهمیت فراوان استفاده اصولی از فناوری های پرتویی، از 5 دهه پیش با ایجاد ساختارهای سازمانی تحت عنوان سلامت، مقابله با انرژی هسته ای و امواج الکترومغناطیسی (سلامت پرتوی) در معاونت بهداشتی وزارت بهداشت و درمان و همچنین مشابه آن در تمامی گروه های بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی عکس گرفت. همچنین علاوه بر آموزش 63 کارشناس و خرید تجهیزات و دستگاه های اندازه گیری تشعشعات (دزیمتر) لازم در قالب برنامه مدون، با همکاری سازمان حفاظت در برابر تشعشعات انرژی اتمی، نظارت و ضوابط قانونی در این مراکز انجام شد. .

پیام پایانی

خروج از نسخه موبایل