علمی و پزشکی

همکاری ۷ نهاد علمی و اجرایی برای توسعه طب ایرانی و گیاهان دارویی

وزارت بهداشت ایران و گروه طب مکمل ، به همراه دانشگاه علوم پزشکی ایران ، تفاهم نامه ای را بین پنج مؤسسه تحقیقاتی و اجرایی به منظور توسعه فرهنگ رشد و مصرف گیاهان دارویی و ترویج یک شیوه زندگی سالم مبتنی بر طب ایرانی امضا کرده اند.

به گزارش روابط عمومی ، تفاهم نامه همکاری بین وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی ایران و گروه پزشکی مکمل ، معاون وزیر ساخت و ساز و توسعه شهری و روستایی وزارت امور داخلی ، دانشگاه علوم پزشکی ایران ، دفتر مرکزی گیاهان دارویی و طب سنتی است. موسسه مطالعات تاریخ طب سنتی و تکمیلی میزبان نشستی بین رئیس جمهور ، معاون وزیر میراث فرهنگی ، وزارت میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی ، معاون وزیر جهاد کشاورزی وزارت جهاد و معاون وزیر فرهنگ و میراث اسلامی بود. یکی از اهداف مهم آن توسعه فرهنگ بهداشتی مبتنی بر آموزه های پزشکی ایرانی و ترویج گردشگری سلامت در حوزه پزشکی ایران به منظور ارتقاء کیفیت زندگی در جامعه و ارتقاء یک سبک زندگی سالم است.

تهیه و برنامه ریزی برای استفاده عملی از گیاهان دارویی مهم و حیاتی به منظور توسعه ، تکثیر ، محافظت ، احیا ، توسعه و استفاده از فرهنگ کشت و مصرف گیاهان دارویی و محصولات طبیعی و سنتی. تکثیر ، آموزش و توسعه فرهنگ تولید و مصرف محصولات طبیعی و سنتی و گیاهان دارویی ، با تمرکز بر روی گیاهان طبیعی و گیاهی کشور ، استفاده از گیاهان دارویی در فضاهای سبز عمومی و شهری ، شکل گیری تنوع آنها و استفاده از برخی از خواص آنها ، اولویت های توسعه و پتانسیل ها جنبه های علمی و فنی ارتقاء فرهنگ مصرف این محصول از جمله اهداف تفاهم نامه این هفته در زمینه گیاهان دارویی و محصولات طبیعی و سنتی است.

دکتر محمدرضا شمس اردکانی مشاور وزیر و مدیرکل دفتر داروهای تکمیلی وزارت بهداشت ایران با تأکید بر لزوم همکاری در زمینه گیاهان دارویی در انستیتوی بررسی تاریخچه طب پزشکی اسلامی و طب مکمل تأکید کرد. وی برای توسعه همه جانبه و موفقیت آمیز این مؤلفه فرهنگی و متمدن کشور سنتی ایران گفت: “طب ایرانی یک میراث گرانبها است که دارای کاربردهای مهمی برای کشور و مردم آن است و بایگانی با همه دستگاههای تصمیم گیری برای غنی سازی این دانشکده غنی پزشکی همکاری نزدیک دارد. گذشت ، سرعت دستیابی به هدف مورد نظر را افزایش می دهد.

وی با ابراز خرسندی از امضای تفاهم نامه با مؤسسات ، که هر یک از مهمترین جنبه های طب سنتی را در بر می گیرد گفت: “توسعه گردشگری بهداشتی مبتنی بر داروی ایرانی ، ترویج گیاهان دارویی و ارتقاء شیوه زندگی سالم براساس آموزه های پزشکی. ایران یکی از اهداف مهم این تفاهم نامه است که مطابق با سیاست های کلی بهداشتی اعلام شده از سوی مقام معظم رهبری و مفاد سند ملی گیاهان دارویی و طب سنتی اعلام و امضا شد.

دکتر جلیل کوهپای زاده ، رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران ، گفت که این تفاهم نامه هفتگی نشان می دهد که طب سنتی چقدر گسترده است و نه طب سنتی. ما معتقدیم که طب سنتی از جمله وزارت بهداشت و برخی دانشگاه های علوم پزشکی کشور دارای دانشکده طب سنتی است اما امروز این رشته از نظر نام و ارزش آن مورد توجه قرار نمی گیرد.

وی با بیان اینکه در زمینه طب سنتی جایی برای تفکر و همکاری وجود دارد گفت: “انشاءالله … ما می توانیم در این تفاهم نامه با سازمان های همکار همکاری کنیم و شاهد وقایع موفقیت آمیز در زمینه طب سنتی باشیم و کار تیمی موفقی را ارائه دهیم. آنها گیاهان دارویی هستند و در سالهای آینده می توانیم مکانی مناسب برای طب سنتی در سیستم مراقبت های بهداشتی ایجاد کنیم.

کوهپایه‌زاده توسعه پزشکی سنتی را مأموریت دانشگاه علوم پزشکی ایران توصیف کرد و گفت: “با تأسیس دانشکده پزشکی ایران و پژوهشگاه تاریخ پزشکی ، طب سنتی و مکمل ، سعی کردیم این مأموریت را بپذیریم ، اما هنوز راه درازی نداریم.” ما باید به اهداف خود برسیم.

“این تفاهم نامه فرصتی عالی برای تقویت سلامت مردم است.” “رویکرد ما به دانشگاه علوم پزشکی ایران همیشه ملی بوده است و اگر مفاد این تفاهم نامه رعایت شود ، کل کشور از آن سود خواهد برد.”

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران با بیان اینکه هنوز تولید داروهای گیاهی به سطح صنعتی و تجاری نرسیده است ، اظهار داشت: در این حالت نمی توان به خوبی استقبال کرد و باید تولید ، جمع آوری ، ارائه ، فرهنگ و تحقیقات را ارتقا بخشیم. در این زمینه کارهای زیادی باید انجام شود.

وی افزود: ما به طور سنتی داروهای گیاهی و عطرهای گیاهی را مدیریت می کنیم زیرا هنوز استانداردهای لازم برای نحوه ارائه و فروش آنها را رعایت نمی کنیم ، بنابراین برای مدیریت علمی این مراکز باید افراد را آموزش دهیم.

دکتر امیرحسین جمشیدی ، معاون دانشکده پزشکی ، دانشگاه علوم پزشکی ایران ، اظهار داشت: “امروز یک روز فوق العاده برای طب ایرانی و محصولات طبیعی و گیاهان دارویی است.” “تلاش هایی برای ترویج و توسعه فرهنگ رشد و مصرف گیاهان دارویی انجام شده است. اصلاح روش زندگی افراد مبتنی بر داروی ایرانی منجر به امضای هفت مجموعه درباره این موضوع در کاخ مشیر الدوله خواهد شد.

براساس این وب سایت ، این است: دانشگاه علوم پزشکی ایران و ستاد توسعه علم و فناوری در بهداشت ، جهاد کشاورزی ، کشور ، میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی ، فرهنگ و رهبری اسلامی ، گیاهان دارویی و طب سنتی. جمهوری با امضای این تفاهم نامه متعهد شد که برای دستیابی به این اهداف با هم همکاری کنند.

رئیس پژوهشگاه تاریخ پزشکی ، طب سنتی و مکمل ، با استفاده از فرصت های فضای مجازی و شبکه های اجتماعی ، مردم را از اهمیت گیاهان دارویی ، محصولات طبیعی و داروی ایرانی آگاه ساخت ، پروژه های تحقیقاتی را در این موسسه انجام داد و آموزش هایی را برای همکاران انجام داد. وی توصیه های فنی را به عنوان یک تعهد دانشگاه علوم پزشکی ایران در این تفاهم نامه ذکر کرد و ادامه داد: معاون وزیر ساخت و ساز و توسعه شهری و روستایی وزارت امور داخلی در پی ترویج فرهنگ پزشکی ایران با استفاده از توان شهرداری ها و روستاها است.

وی از وزارت کشور خواست تا به شناسایی ، ایجاد انگیزه و ساماندهی افراد متقاضی کار و سایر افراد با تجربه در فروش طبیعی و سنتی در تولید و فرآوری گیاهان دارویی کمک کند و سرمایه گذاران را ترغیب به توسعه بر اساس این تفاهم نامه کند. وزارت جهاد کشاورزی به معرفی گونه های گیاهی طبیعی و منحصر به فرد ایران ، گیاهان دارویی گیاه و معرفی مناطق رو به رشد گیاهان دارویی ایران کمک می کند.

جمشیدی با اشاره به نقش وزارت میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی در توسعه گردشگری سلامت ، گفت: بر اساس این تفاهم ، معاون وزیر میراث فرهنگی قول توسعه گردشگری بهداشتی را براساس طب ایرانی و ایجاد موزه های طب سنتی و تاریخ داروسازی داد. معاون وزیر هنر در کنار ما خواهد بود تا آثار ملی مرتبط با طب ایرانی را ایجاد کنیم ، برنامه های فرهنگی و تبلیغاتی را بر اساس طب ایرانی ترتیب دهیم و فرهنگ استفاده از گیاهان دارویی را ارتقا دهیم.

وی افزود: معاون توسعه علم و فناوری رئیس جمهور قول داده است كه مؤسساتی را معرفی كند كه سرمایه گذاری های لازم را در زمینه تولید گیاهان دارویی و طب سنتی انجام دهد ، همچنین سرمایه گذاران علاقمند را معرفی و زمینه لازم را برای برنامه های كسب و كار فراهم كند. . روی گیاهان دارویی و محصولات آنها کار کنید.

رئیس دانشکده پزشکی ایران دانشگاه علوم پزشکی ایران با اشاره به نقش مؤثر دکتر شمس اردکانی ، مدیرکل وزارت پزشکی پزشکی و سلامت مکمل ، در تشکیل این تفاهم نامه ، رئیس دانشکده پزشکی ایران از دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: ارزیابی و نشر معالجه پزشکی ایران و همچنین نیاز گیاهان دارویی در اجرای پروژه‌ها – یکی از وظایف دفتر پزشکی پزشکی کشور ایران و ضمیمه وزارت بهداشت براساس این تفاهم نامه است.

دکتر محمدحسن طالبیان ، معاون وزیر میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی ، گفت: امضای تفاهم نامه هفتگی براساس مفاد این تفاهم نامه است. در نوشتن آثار همکاری می کند.

وی “خانه آقای حسن خان پیرنیا” را به مؤسسه مطالعات تاریخ پزشکی ، طب اسلامی و طب مکمل به فاطمه پیرنیا اهدا کرد که این موسسه قصد دارد با نوسازی خانه و راه اندازی یک دفتر ، به عنوان موزه طب سنتی استفاده کند.

لازم به ذکر است که این تفاهم نامه هفتگی 2 سال پس از امضای آن به منظور ترویج و توسعه فرهنگ رشد و مصرف گیاهان دارویی و بهبود زندگی افراد بر اساس طب ایرانی وارد عمل شد و پس از آن دو طرف توافق کردند که همکاری مشترک خود را ادامه دهند. آنها قابل تجدید هستند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا