علمی و پزشکی

واکسیناسیون ۲۳۰ هزار اتباع غیرایرانی علیه سرخک؛ تاکنون

هه گزارش شفاف، دکتر سید محسن زهرایی، به مناسبت هفته واکسیناسیون گفت: واکسیناسیون پزشکی ترین مداخله بهداشتی برای حفظ و ارتقای سلامت کودکان و سایر گروه های هدف در جامعه است.

وی افزود: طی سال های گذشته کشورهایی که از ابتکارات و ادمات انتخاب برانی ررنامه و تلاش کردند. برای مثال در مناطق مختلف سازمان جهانی بهداشت برنامه هفته واکسین مطرح شد که در ابتدا از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۰ در دو یا سه سازمان بهداشت جهانی و سپس در برخی از مناطق عضو منطقه مدیترانه شرقی که ایران نیز جزو آن است، این برنامه آغاز شد و در نهایت به دلیل نتیجه مطلوب برای جلب مشارکت جامعه و ارتقای برنامه واکسیناسیون، عمل عضو سازمان بهداشت جهانی در گردهمایی سالیانه در اردیبهشت سال 2012، هرسال در تمام دنیا، هفته آخر آوریل، هفته جهانی واکسیناسیون نامگذاری شد.

زهر زهرآلود: زهر سم از همان زهر، سم زهر به هدف زهر است. اول از همه کارکنان بهداشتی و جامعه پزشکی نسبت به برنامه واکسیناسیون و مهم آن، آموزش های کافی را ببینید، دوم، ارائه خدمات و اکسیناسیون به اشکال مختلف از جمله کمپین های واکسیناسیون، واکسیناسیون خانه به خانه و یا برگزاری واکسیناسیون در ساعات خارج از وقت اداری و یا اعزام. تیم های سیار به مناطق دوردست روستایی و اجرای برنامه های آموزشی برای جلب مشارکت جامعه و آموزش خانواده ها و نهایتاً حمایت از سیاستگذاران ارشد سلامت کشور است.

این برنامه در سال جاری، به دلیل تداخل با ماه مبارک رمضان به هفته اول اردیبهشت ماه، در هفته اول اردیبهشت ماه برگزار می شود. و از شنبه هفته هفتم سال نو شاهد جدیدترین اتفاق دنیا هستیم.

بنابر وزارت بهداشت، زهرایی عنوان کرد: در حال حاضر، با طغیان سرخک در همسایه روبرو هستیم که مواردی را نیز در کشور ما مشاهده می کنیم، بنابراین، عملیات واکسیناسیون سرخک برای افراد غیرواکسینه از جمله اتباع افغانستانی، در دستور کار قرار گرفته است. و اجرا شد. ۲۳۰ هزار اتباع غیرایرانی علیه سرخک واکسینه شده اند و این برنامه تداوم خواهد داشت و در هفته آتی که تحت عنوان هفته واکسیناسیون نامگذاری شده است، با قدرت بیشتری انجام خواهد شد.

اداره ادارۀ ایمن سازی و بیماری های قابل آبگیری با واکسن مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت در پایان اظهار کرد: امیدواریم هفته و اکسیناسیون فرصت مناسبی برای اطلاع رسانی منابع ارزشمند برنامه واکسیناسیون در سطح دنیا و ایران باشد و نباید در روند واکسیناسیون وجود داشته باشد. در همان هفته برف شروع به باریدن کرد.

دکمه بازگشت به بالا