وجود بیشتر روایات تبیین کننده تمدن در دین اسلام در زمان امام محمدباقر(ع)

روابط عمومی/خراسان رضوی یک کارشناس مذهبی گفت: بیشتر روایات تبیین کننده وجود تمدن در دین اسلام در زمان امام محمد باقر(ع) است و حضرت با تبیین مسائل کلامی سعی داشتند تا شبهات را از بین ببرند.

حمیدرضا ویژه در گفت‌وگو با روابط عمومی ضمن عرض تسلیت شهادت امام محمدباقر(ع) اظهار کرد: امام هادی(ع) در روایتی روزهای هفته را به زیارت هر کدام از اهل بیت(ع) تقسیم‌بندی می‌کنند و روز شنبه را روز زیارتی پیامبر اکرم(ص) می‌نامند.

وی اضافه کرد: همچنین روز یکشنبه روز زیارت حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه (س) است و روز دوشنبه روز زیارتی  امام حسن (ع)وامام حسین (ع) می‌نامند و روز سه شنبه نیز روز زیارتی امام سجاد(ع)، امام محمد باقر(ع) و امام صادق(ع) است.

ویژه با بیان اینکه وظیفه مشترک این ۳ امام باعث شده تا یک روز زیارتی مشترک داشته باشند، افزود: از آنجایی که روز زیارتی امام سجاد(ع)، امام محمد باقر(ع) و امام صادق(ع) در یک روز است متوجه این نکته می‌شویم که امام هادی(ع) در نظر داشته تا علاوه بر زیارت این ۳ امام بزرگوار این نکته را که وظیفه مشترک و یکسان امام سجاد(ع)، امام محمد باقر(ع) و امام صادق(ع) باعث شده تا در یک روز مشابهه قرار بگیرند را منتقل کنند؛ وظیفه‌ای که این سه امام در قبال جامعه برعهده داشتند نزدیک و مشابه به یکدیگر است.

این کارشناس مذهبی با بیان آموزش و تربیت شاگرد توسط امام سجاد(ع) گفت: امام سجاد(ع) در زندگی خود همواره به دنبال آموزش و توسعه مفاهیم دینی بودند و شرایط ایجاد کلاس خصوصی را به وجود آوردند و به دلیل خفقان و جوی که که آن دوره حاکم بود ایشان غلامانی را خریداری می‌کردند و پس از آموزش آنان را در ماه مبارک رمضان آزاد می‌کردند و این روشی بوده که ایشان با توجه‌ به‌ شرایط زمانه و عصر خود انجام می‌دادند.

ویژه با اشاره به جهاد علمی امام محمد باقر(ع) عنوان کرد: امام محمد باقر(ع) نیز در زمانه خود به واسطه وضعیتی که داشتند و در آن دوران با اضمحلال حکومت بنی امیه  فرصتی پیدا کردند تا علاوه بر کلاس‌های درس خصوصی که ادامه دهنده راه امام سجاد(ع) است کلاس‌های درس عمومی نیز برگزار کنند تا تمام انسان‌ها بتوانند از آن استفاده کنند و مفاهیم دین اسلام را منتقل کنند.

وی در خصوص اینکه بیشترین روایات تبیین از امام محمد باقر(ع) است، بیان کرد: در حوزه مسائل روایی و مباحثی که امروزه وجود دارد بیشتر روایاتی که تبیین کننده تمدن در دین اسلام است در زمان امام محمد باقر(ع) وجود دارد که با منطق و استدلال این مفاهیم تبیین شده است و امام محمد باقر(ع) راهبردی برای ادامه دین اسلام به کار می‌گیرند و با تبیین مسائل کلامی زیادی سعی داشتند تا شبهات را از بین ببرند.

این کارشناس مذهبی ادامه داد: دو مورد از مسائل حائز اهمیتی که در زمانه و عصر امام محمد باقر(ع) وجود دارد تبیین مسائل کلامی و دیگری مسائل فقهی است، بسیاری از مفاهیم فقهی که  امروزه وجود دارد مرهون زحمات امام محمد باقر(ع) است.

ویژه خاطرنشان کرد: همانطور که از نام امام محمد باقر(ع) مشخص است، ایشان شکافنده علوم هستند و یکی از مواردی که برای پیش بردن مبانی دین اسلام به کار گرفتند که باید آن را مورد توجه قرار دهیم  تبیین ایدئولوژی و تبیین احکام است که در زندگی امام باقر(ع) آن را به وضوح می‌بینیم.

وی با بیان اینکه عبد بودن از خصلت‌های برگزیده اهل بیت(ع) است، گفت: یکی از شاخص‌های اخلاقی تمام اولیا و انبیای الهی به خصوص امام محمد باقر(ع) عبد و بنده بودن آن‌ها است؛ تا زمانی که عبد نباشیم تمام مبانی آدمی فرو می‌‎ریزد. انسان در گام اول باید عبد باشد. نیایش‌های شبانه و راز و نیاز این حضرت با خداوند  کاملا معروف است، باید آنقدر این نکته را تکرار کنیم که این عبد بودن را از ایشان بیاموزیم.

این کارشناس مذهبی بیان کرد: یکی دیگر از شاخصه‌های اخلاقی امام محمد باقر(ع) تلاش ایشان برای امرار معاش است. امام برای معاش خانواده خود تلاش می‌کردند؛ متاسفانه امروزه در حوزه دینداری برخی از انحرافات موجود است که تلاش برای امرار معاش به معنای دنیاگرایی است، در صورتی که امام محمد باقر(ع) می‌گفتند که به این صورت نیست بلکه با بهبود شرایط زندگی دنیوی به دنبال بندگی باشیم دنیا مزرعه آخرت است و باید در تمام شرایط تلاش خود را داشته باشیم.

ویژه با اشاره به راهکارهایی برای شناخت بهتر امام محمد باقر(ع) گفت: در گام اول بهترین راهکاری که مطرح می‌شود این است که انسان‌ها در زندگی خود نسبت به شناخت امام تحقیق و مطالعه داشته باشند که عموم و همگان می‌توانند از این روش استفاده کنند، اما گام دوم که از مهمترین راهکارهای شناخت اهل بیت(ع) است، ایجاد باور و پیوند  قلبی با اهل بیت(ع) است که باعث ایجاد باور می‌شود.

وی افزود: با توسل و ارتباط دلی وقلبی با امام باقر(ع) برخی از معارف و شناخت‌ها را یاد می‌گیریم که جنس این شناخت با شناخت اول متفاوت است. امیدوارم همگی توفیق بهترین ارتباط با اهل بیت(ع) را  به‌خصوص امام باقر(ع) که در واقعه کربلا نیز حضور داشتند را داشته باشیم.

انتهای پیام

خروج از نسخه موبایل