وجود ۲.۷ میلیون نفر زیر سقف لرزان در کشور

روابط عمومی/لرستان نماینده شرکت بازآفرینی شهری ایران گفت: بیش از 87 هزار نفر در زیر سقف لرزان خرم آباد زندگی می کنند.

رضا حیدری امروز پنجمین روز از ماه در جلسه ستاد آموزش و شهرسازی زلزله زدگان لرستان سخنرانی کرد و جلسات کمیته امداد امام خمینی (ره) در سالن برگزار شد و با اشاره به اینکه بر اساس دستورات مقام معظم رهبری باید به وظایف اولویت دار و فوری مورد توجه ویژه قرار گیرد، بیان کرد: نوسازی بافت های فرسوده یکی از کارهای اولویت دار و فوری است.

وی افزود: مشارکت در بازآفرینی شهری بر این اساس است که ایران جزو ده کشور سیاه جهان است و 90 درصد جمعیت کشور در معرض خطرات بلایای طبیعی هستند و می خواهیم پیگیری کنیم تا بمب دیگری در هیچ کجای ایران اتفاق نمی افتد.

نماینده شرکت بازآفرینی شهری ایران با بیان اینکه در ایران 2.7 میلیون نفر زیر سقف زندگی می کنند، گفت: هر 10 سال یک بار زلزله ای به بزرگی 6 ریشتر و بالاتر در کیشور رخ می دهد.

شهرستان های دورود، بروجرد و خرم آباد علیرغم وجود کویرهای گرم از زلزله مستثنی نیستند.

حیدری هدف از مشارکت در بازآفرینی شهری در ایران را تقویت، احیاء و ارتقای مقاومت این سازه ها عنوان کرد و تصریح کرد: در لرستان متاسفانه شهرهای دورود، بروجرد و خرم آباد علیرغم وجود زلزله از زلزله مستثنی نیستند. جنگل ها

این کار را انجام دادیم: این کار را انجام دادیم.

بسته عقلامی شوریا کیریتری و سورزازی

نماینده شرکت عمران و شهرسازی ایران گفت: برای پیشبرد این اهداف متولیان باید بسته تشویقی در نظر بگیرند که خوشبختانه شورای عالی معماری و شهرسازی بسته هایی را در نظر گرفت که شهرداری ها، سازمان نظام مهندسی و راه استانی را می طلبد. و ادارات شهرسازی با متقاضیان همکاری کنند و مردم را تشویق کنند که بتوانند خانه های خود را بسازند.

حیدری با بیان اینکه شورای عالی معماری و شهرسازی پرداخت وام نوسازی را برای ساکنان و سازندگان بافت فرسوده در نظر گرفته است، گفت: این وام بدون سپرده است و بانک ها باید با مردم همکاری داشته باشند و این موضوع وجود نداشته است. شهرسازی افزود: همچنین تسهیلات ودیعه موقت مسکن به مدت نوسازی به مبلغ 60 میلیون تومان با بازپرداخت 36 ماهه به افرادی که قصد نوسازی ساختمان را دارند ارائه می شود.

وی گفت: تخفیف پروانه ساختمانی یکی از مزایای بسته های تشویقی است که شهرداری های شهرستان های استان باید در کمتر از یک ماه مجوز صادر کنند و از 50 تا 100 درصد تخفیف های خوبی به متقاضیان ارائه کنند.

نماینده شرکت شهرسازی ایران افزایش تراکم ساختمانی، ساده سازی پارکینگ ها و ضوابط معماری را از دیگر مزایای بسته های تشویقی شورای عالی معماری و شهرسازی برشمرد و خطاب به دستگاه های خدمات رسان گفت: منتظر یک نفر هستیم. تخریب سازه و استفاده از انشعابات قبلی بر اساس ماده 11 قانون حمایت از نوسازی و بهسازی بافت های فرسوده از انشعابات قبلی قابل استفاده است و دستگاه های خدمات رسان باید همکاری لازم را داشته باشند و در صورت وجود عدم امکان استفاده از شعب قبلی، این دستگاه ها خارج از نوبت و با تخفیف به متقاضیان خدمات ارائه می کنند.

بند «ک» نظر ۱۱ قانون بودجه ۱۴۰۱

حیدری با بیان اینکه این بنگاه به شدت در ادارات اجرا می شود اما راه و شهرسازی همکاری خوبی با متقاضیان دارد، گفت: تسویه حساب 5 ساله، تخفیف های سازمان، نظام مهندسی و ایجاد کاربری های سودآور در نظر گرفته شده است. وی از دیگر مزایای بسته تشویقی گفت: یکی از مهم ترین بحث هایی که می توانیم در این زمینه برای اهداف خود در نظر بگیریم موضوع بند «ک» تبصره 11 قانون بودجه 1401 است که بر اساس آن وزارت راه. و شهرسازی مجاز به تملک اراضی با اولویت سکونتگاه‌های غیررسمی است که واگذاری افراد به اتمام رسیده و بر اساس نقشه‌های مصوب بافت شهری و ساخت و ساز و هم‌اکنون در مرحله بهره‌برداری قرار دارد، به عهده صاحبان

وی گفت: حتی برای کشورهای موقوفه نیز تدابیری در نظر گرفته شده تا متقاضی بتواند با تایید اداره اوقاف از وام و تسهیلات استفاده کند.

خرم آباد با حدود 500 هکتار زمین شهری ناکارآمد است

نماینده شرکت بازآفرینی شهری ایران بیان کرد: حدود 500 هکتار زیرساخت شهری ناکارآمد در شهرهای لرستان به ویژه خرم آباد وجود دارد.

حیدری افزود: 26 هزار و 497 خانوار در قالب 87 هزار و 589 نفر در این بافت شهری 500 هکتاری زندگی می کنند.

وی خاطرنشان کرد: این افراد به نوعی زیر سقف هستند و باید تمهیدات ویژه ای برای آنها در نظر گرفته شود.

پیام پایانی

دکمه بازگشت به بالا