اقتصادی

پایش هوشمند شبکه‌های توزیع و انتقال انرژی با سامانه بومی

جمعی از متخصصان یک شرکت دانش‌بنیان موفق به بومی‌سازی سامانه‌ای برای پایش، جمع‌آوری داده و تحلیل داده‌های حوزه انرژی شدند که این محصول نیاز حوزه انرژی کشور به این سامانه را برطرف کرده است.

به گزارش روابط عمومی، حسن عزیزی، مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان گفت: این نرم‌افزار ابزاری برای پایش و کنترل ابزار اتوماسیون زیردست به صورت جامع و یک‌پارچه توسط مدیران و اپراتورهای یک مجموعه است. به‌عنوان مثال، در شبکه توزیع برق یا گاز در سطح یک استان، مدیران مجموعه نیاز دارند تا به صورت بلادرنگ از وضعیت تمامی سیستم‌های انتقال، عملکرد صحیح یا ناصحیح دستگاه‎‌ها، قطعی، مصرف و فشار وارد بر شبکه آگاهی داشته باشند و در صورت نیاز، بعضی از سیستم‌ها را از راه دور خاموش یا روشن کنند. این کار با جمع‌آوری و ذخیره اطلاعات از کنترل‌کننده‌ها  از جمله PLC و RTU ‌ از راه دور و نمایش آن در یک رابط گرافیکی انسانی میسر است. این  مجموعه کارها، توسط نرم‌افزار طراحی شده شرکت ما انجام می‌شود.

وی با اشاره به استفاده از این سامانه نرم‌افزاری در فرآیند اتوماسیون، پایش و کنترل شبکه‌های پیچیده‌ صنایع تولید و توزیع آب، برق، گاز و همچنین کارخانه‌های مختلف، افزود: سامانه‌ بومی ما شامل مجموعه عظیمی از ماژول‌های نرم‌افزاری است که در جهت کاربری هرچه بیشتر و بهتر در صنایع مختلف توسط متخصصان شرکت ما توسعه داده شده است.

به گفته مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان، ساخت تجهیزات و تولید این نرم‌افزار با پیچیدگی‌های فنی خاص از اهمیت امنیتی بالایی برخوردار است. با توجه به تحریم‌ها و نیز با توجه به احتمال حملات سایبری، تولید این تجهیزات و نرم‌افزارها که در زیر ساخت‌های حیاتی کشور مورد استفاده قرار می‌گیرند، اهمیت بسیار بالایی دارد.

وی افزود: با توجه به استفاده از این تجهیزات در زیرساخت‌های حیاتی کشور، احتمال خرابکاری و نفوذ از تجهیزات خارجی بسیار بالا می‌رفت که این اتفاق، متخصصان شرکت را بر آن داشت تا نمونه ایمن و بومی این سامانه را طراحی و تجاری‌سازی کنند.

عزیزی از امنیت، به همراه پشتیبانی و توسعه‌پذیری به عنوان مهم‌ترین ویژگی‌های این سامانه بومی یاد کرد و افزود: این سامانه با استفاده از پروتکل‌های صنعتی استاندارد و ایمن با تجهیزات و سخت‌افزارها از طریق بستر ارتباطی شبکه ارتباط برقرار می‌کند، داده را دریافت کرده و اطلاعات لازم را به آنها می‌دهد.

به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری، وی با بیان این‌که این نرم‌افزار بومی تمام مجوزهای امنیتی را در کشور دریافت کرده است، افزود: این شرکت مجوز تولید بار اول را از کارگروه تولید بار اول معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اخذ کرده است.

این فعال حوزه دانش‌بنیان با بیان این‌که با استفاده از این نرم‌افزار، ضمن صرفه‌جویی انرژی، صرفه‌جویی ارزی نیز محقق می‌شود، ادامه داد: محصول ساخت این شرکت، در حدود یک پنجم قیمت نرم‌افزار مشابه خارجی، پایانه راه دور در حدود یک سوم قیمت رقبای خارجی و نرم‌افزار مشابه خارجی در حدود ۵۰۰ هزار دلار است. محصول شرکت ما با قیمت حدود ۱۰۰ هزار دلار عرضه می‌شود. با این محصول ضمن رفع نیاز صنایع و زیرساخت‌های حوزه انرژی، زمینه‌ساز میلیون‌ها دلار صرفه‌جویی ارزی و ایجاد اشتغال مستقیم و غیر مستقیم شده‌ایم.

انتهای پیام

کارگروه تحریریه اقتصادی

درود بر شما! من یک خبرنگار اقتصادی با تجربه هستم و به پوشش اخبار و تحلیل‌های مرتبط با اقتصاد می‌پردازم. با داشتن دانش عمیقی از پیچیدگی‌ها و رویدادهای مختلف در حوزه اقتصاد، تمام تلاشم را می‌کنم تا بهترین اخبار و تحلیل‌های قابل اعتماد را به شما ارائه دهم.
دکمه بازگشت به بالا