پای «ایران» همیشه در میان است!

نام ایران‌زمین و آثار هنرهای تجسمی مرتبط با ایران‌زمین که به میان بیاید، «ایرانِ دَرودی» از جمله نام‌هایی است که به ذهن می‌رسد؛ زنِ نقاشِ نامداری که شُهره است به عاشق ایران بودنش! دَرودی از شناخته‌شده‌ترین نقاشان‌ِ ایرانی است حالا حدود سه سال از درگذشتش می‌گذرد و آثارش همچنان از عشقِ او به ایران حرف می‌زنند.

به گزارش روابط عمومی، سال ۱۹۸۵ میلادی، «ایرانِ درودی» اثری را با نامِ «جاودانه خلیج فارس» خلق کرد. خلیجِ فارس، با آب‌های نیلگونش که از دیدگاه ایرانِ درودی، بستری برای فرزانگان می‌سازد. 

«جاودانه خلیج فارس» گویی برای ایران زمین، اثر و در عینِ حال تعبیری حقیقی است. این عنوان، بر نمایشگاهی که او به عنوانِ با شکوه‌ترین نمایشگاهِ انفرادی‌اش از آن یاد کرده نیز داده شده بود. «باشکوه‌ترین نمایشگاهم در وطنم با ۲۱۱ تابلو در ۹ سالن موزه‌هنرهای معاصر تهران در اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۸۷ به نام «جاودانه خلیج فارس» برگزار شد. این نخستین باری بودی که موزه ۹ سالنش را فقط در اختیار یک نقاش می‌گذاشت. ازدحام جمعیت و در عینِ حال، سکوت احترام انگیزشان عجیب بود. رئیس وقت موزه دکتر حبیب‌اله صادقی تحت تاثیر جمعیت بی‌سابقه و صدای دوربین‌ها بااشک در چشمانش به سویم آمد و در مقابل چشمانِ حیرت‌زده دست مرا بوسید و مرا نقاشِ ایران خواند.»

اکبر عالمی ـ منتقد هنر ـ نیز در افتتاحیه این نمایشگاه از ایران درودّی، سابقه‌ی هنرمندانه‌اش و دلیل نام‌گذاری نمایشگاه گفته بود. به تعبیر او این نام‌گذاری بدان معناست که «ایران» جاودانه می‌ماند؛ شما با «ایران» می‌مانید، خلیج‌فارس جاودانه است و … . 

پای «ایران» همیشه در میان است!
ایران درودی | جاودانه خلیج فارس | 1364 | 65 × 92 سانتی‌متر
۱۹۸۵

بیشتر بخوانید

یک چوب کبریت هم برای غربی‌ها نگذاشت!

ایرانی که عاشق ایران بود!

چه کتابی سر سفره هفت سین «ایران درودی» بود؟

او اما گویی تمام عشقش به ایران‌زمین را در این اثر گنجانده‌ است؛ گفته شده که او درباره اثر «جاودانه خلیج فارس» اینچنین اظهار کرده است.«من این اثر را تحت تاثیر شعری که یک سربازِ ایرانی پیش از مرگش سرود و در روزنامه اطلاعات ۳۲ سالِ پیش چاپ شده بود، خلق کردم. تمام عشقم به ایران‌زمین را در این اثر گنجانده‌ام.»

انتهای پیام 

دکمه بازگشت به بالا