پرونده آب اصفهان روی میز دولت بماند

اصفهان |گردشگری

روابط عمومی/اصفهان استاندار اصفهان با اشاره به اتمام پروژه انتقال آب دریای عمان به اصفهان در شهریور ۱۴۰۴، گفت: این پروژه با حمایت و پیگیری رئیس‌جمهور شهید به نتیجه رسید و برای پیگیری و اتمام آن، مجموعه استان و دولتمردان باید همت کنند که مسئله آب اصفهان از میز دولت کنار نرود.

سیدرضا مرتضوی، امروز سه‌شنبه، ۱۶ خرداد در نشست با خبرنگاران با بیان اینکه سال‌های گذشته در کشور نسبت به فلات مرکزی در حوزه آب تدابیر خوبی اجرا نشده است، اظهار کرد: انباشته‌ای از نارسایی و نارضایتی در این زمینه ایجاد شده بود، چرا که آرزوی انتقال آب به فلات مرکزی از دریای جنوب در دوره قبل و بعد از انقلاب مطرح بوده و در دولت‌های قبل هم به آن پرداخته شده بود و در دولت دوازدهم هم شرکتی برای انجام این کار و انتقال آب از خلیج فارس تأسیس شده بود.

او ادامه داد: با مطالعات فراوان در دولت شهید رئیسی قرار شد که انتقال آب از دریای عمان انجام شود و علی‌رغم آنکه خط انتقال یزد به طول ۳۸۰ کیلومتر ۱۰ سال طول کشید و همین مسئله و تامین اعتبارات، موجب نگرانی و عدم موافقت برخی دولتمردان شده بود، خط انتقال آب در اصفهان به طول هزار کیلومتر، با حمایت رئیس‌جمهور شهید، فاصله دوبرابری خط یزد در دو سال طی را کرد و امروز ما در کیلومتر ۷۶۰ هستیم. سال گذشته فاز دوم با حضور شهید رئیسی افتتاح شد و امروز پروژه با سرعت فوق‌العاده‌ای انجام می‌شود.

استاندار اصفهان با اشاره به اینکه ۴۸ پیمانکار با سرعت بی نظیر در مقاطع مختلف پروژه کار می‌کنند، گفت: افق ما این بود که شهریور ۱۴۰۴ این کار تمام شود، لذا سرعت بسیاری داشته و مجموعه و سازمان‌های مختلف درگیر شدند، همت کردند و با انسجام کار را پیش بردند. زمان اتمام کار شهریور سال آینده است و بر این پایبند و سختگیر هستیم و امید داریم با درایت مجموعه استان و استاندار بعد و توجه شخص رئیس‌جمهور، پروژه به موقع به اتمام برسد. باید توجه داشت این پروژه به هر نحو باید روی میز دولت قرارگیرد.

مرتضوی از پیش‌بینی سه خط و اخذ مجوز تخصیص آب از وزارت نیرو برای دو خط با ۴۰۰ میلیون متر مکعب خبر داد و تاکید کرد: علیرغم برخی گفته‌ها، پروژه‌های دیگر استانداری در دست کار است و هیچ یک از دستور کار خارج نشده، نمونه آن کوهرنگ ۳ است که پمپاژ آن شروع شده است. ۶ و نیم میلیارد متر مکعب آب که وارد سیل خوزستان شد از این منطقه خارج شده بود که اگر تدبیر شده بود، می‌توانست این حجم آب نجات‌بخش منطقه باشد و نه آسیب برای آن.

مرتضوی ادامه داد: پروژه احیای زاینده‌رود طبق پیش‌بینی اسفند آینده به پایان می‌رسد و مسئله اول در آلودگی هوا که موضوع کانون‌های ریزگرد و غبار است، با رفع علت اصلی یعنی خشکی زاینده‌رود و تالاب گاوخونی حل و از اَبَرچالش‌های زیست‌محیطی جلوگیری می‌شود. در حال حاضر همه طرح‌های در دست کار، پیوست مثبت زیست‌محیطی دارند در عین حال هیچ یک در مناطق حفاظت شده محیط زیست نیستند، اگر هم به واسطه این طرح‌ها مشکلی برای محیط‌زیست ایجاد شود، بعد از اتمام پروژه ترمیم و بازسازی خواهد شد. باید توجه داشت که همه این پروژه‌ها مربوط به احیای زاینده‌رود به عنوان محور محیط‌زیست اصفهان هستند.

استاندار اصفهان ابراز امیدواری کرد: سامانه شهید رئیسی در بهار ۱۴۰۴ وارد مدار شده و در شهریور نیز خط دریا را به مدار برسانیم که در این صورت ۶۰۰ میلیون متر مکعب وارد آبخوان می‌شود. با توجه به آنکه برای جاری شدن زاینده‌رود ۴۰۰ تا ۴۵۰ متر مکعب آب نیاز است با جایگزین کردن آب شرب با منبع جدید، منابع تامین شده و رودخانه نیز احیاء خواهد شد. آب صنعت نیز در این طرح حتما از آب‌های غیر متعارف خواهد بود و در حال حاضر قانون برنامه هفتم هم اجازه استفاده آبی غیر از آب‌های غیر متعارف به صنابع را نمی‌دهد.

وی افزود: در زمینه گردشگری، شاهد افزایش بیش از ۱۰۰ درصدی اعتبارات و افزایش ۳۳۰ درصدی گردشگران در استان اصفهان بودیم، همچنین ۲۴۲ مجموعه گردشگری در این دولت احداث و به بهره‌برداری رسیده است. پیش از این دولت تنها ۹ اثر تاریخی کشور ثبت یونسکو بود که با همت مسئولان دولت سیزدهم، ۸ اثر دیگر ثبت شده و تعداد آثار ثبت شده به ۱۷ اثر رسید.

مرتضوی تصریح کرد: یکی از اقدامات مهم و شاخص در این زمینه بازگرداندن کارخانه ریسباف به حوزه فرهنگ شهر و بازپس‌گیری آن از بانک ملی بود که بعد از ۲۰ سال انجام شد؛ همچنین در این دوره ۹۷ هیئت خارجی به اصفهان سفر کردند و تلاش شد از این ظرفیت در بخش‌های مختلف اقتصادی و فرهنگی استفاده شود.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا