پلاستیک سبز گلخانه چیست و چه کاربردی دارد؟

ایجاد یک شرایط ایده‌آل جهت رشد بهتر گیاهان و پرورش آن‌ها یکی از ملزوماتی است که در ساخت گلخانه باید در نظر گرفت. پلاستیک سبز گلخانه در پدید آوردن شرایط مطلوب برای رشد بهتر گیاهان بسیار مؤثر است. در واقع این دسته نایلون‌ها به گونه‌ای عمل می‌کنند که افزون بر فراهم آوردن نور یکنواخت، از گیاهان در برابر اشعه مضر خورشید محافظت می‌کنند. طبیعی است که در انتخاب پوشش گلخانه مناسب، پیدا کردن یک محصول با دوام که از کیفیت بالا هم برخوردار باشد، اهمیت ویژه‌ای دارد. پلاستیک‌های تولید شده معمولی برای استفاده در فضای باز مناسب نیستند اما پلاستیک سبز گلخانه به صورت کاملاً تخصصی جهت استفاده در فضای باز طراحی شده است به طوری که در شرایط محیطی نامساعد از پایداری بالایی برخوردار است. جهت آشنایی با این دسته نایلون‌ها و کاربردهای آن‌ها در این مطلب همراه ما باشید.

پلاستیک سبز گلخانه چیست؟

پلاستیک گلخانه سبز یکی از پرمصرف‌ترین انواع پلاستیک در صنعت کشاورزی است که جهت پوشش گلخانه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. این محصول با بهره‌گیری از مواد اولیه‌ای همچون پلی اتیلن، کوپلیمر، پلی وینیل یا پلی کربنات به صورت تک لایه یا چند لایه جهت استفاده در شرایط‌های مختلف تولید می‌شود.

استفاده از پلاستیک سبز گلخانه در ایجاد گلخانه بسیار اهمیت دارد. چراکه پلاستیک‌های معمولی دوام و ماندگاری پلاستیک گلخانه را ندارند و در برابر شرایط محیطی مختلف و فضای بیرون، خیلی زود پاره و خراب می‌شوند.

کاربرد پلاستیک گلخانه سبز

غالباً کاربرد پلاستیک سبز گلخانه در پوشش دهی گلخانه‌ها به دو منظور صورت می‌گیرد. مورد اول اینکه پلاستیک‌های رنگی بدون اینکه افزودنی به آن‌ها اضافه شود، برخی از تشعشعات مضر نور خورشید را دفع می‌کنند. از طرفی این پلاستیک‌ها در پوشش گلخانه، نور را به شکل مناسب و یکنواخت در کل گلخانه توزیع می‌کنند. رنگ سبز این پلاستیک‌ها نیز با کار گلخانه‌ای و کشاورزی مرتبط است که دلیل دیگری برای استفاده از این نایلون در پوشش دهی گلخانه شده است.

به این ترتیب پلاستیک گلخانه کاربرد گسترده‌ای در پوشش گلخانه و پرورش گیاهان گلخانه‌ای دارد.

اهمیت استفاده از پلاستیک سبز گلخانه

استفاده از پلاستیک گلخانه سبز از جنبه‌های مختلفی اهمیت دارد. با خرید نایلون گلخانه سبز ممکن است در ابتدا هزینه زیادی را پرداخت کنید اما این اطمینان را دارید که از دوام و ماندگاری بالا برخوردار است. این دسته پلاستیک‌ها مختص استفاده در فضای باز هستند به همین دلیل پایداری بالایی در برابر شرایط محیطی دارند. همچنین استفاده از نایلون سبز گلخانه به شما این امکان را می‌دهد که در چند فصول مختلف بدون تعویض نایلون، به راحتی پوشش گلخانه خود را داشته باشید.

به این ترتیب می‌توان گفت اهمیت استفاده از پلاستیک سبز گلخانه در طول زمان بیشتر مشخص می‌شود. علاوه بر موارد ذکر شده دلایل زیادی مبنی بر اهمیت استفاده از پلاستیک گلخانه سبز وجود دارد که در ادامه به بیان چند مورد از آن‌ها به طور مجزا می‌پردازیم.

خواص UV نایلون سبز گلخانه

همانطور که گفته شد اهمیت استفاده از این نوع پلاستیک در طول زمان بیشتر نمایان می‌شود. در واقع ورقه‌های پلاستیکی سبز گلخانه ممکن است از همان ابتدای استفاده متفاوت به نظر نرسند اما بعد از یک مدت طولانی و قرار گرفتن زیر نور خورشید، تفاوت‌ها آشکار می‌شوند.

محصولات پلاستیکی متفرقه زمانی که جهت پوشش گلخانه مورد استفاده قرار می‌گیرند، به دلیل قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نور مستقیم خورشید، شکننده شده و خیلی سریع تخریب می‌شوند. در صورتی که پلاستیک سبز گلخانه در برابر اشعه مضر ماوراءبنفش مقاومت زیادی دارد و با توجه به نوع آن بین ۲ تا ۱۰ سال قابل استفاده خواهد بود.

خاصیت شفافیت و عبور نور در پلاستیک گلخانه

از دیگر قابلیت‌هایی که باعث تمایز پلاستیک سبز گلخانه با پلاستیک‌های معمولی شده است، امکان اضافه کردن مواد افزودنی در طی تولید است. به این ترتیب با افزودن افزودنی به نایلون گلخانه، می‌توان خواصی همچون شفافیت، ضد بخار، مقاومت در برابر اشعه ماورا بنفش و بسیاری از خواص دیگر را در آن ایجاد کرد.

انواع پلاستیک گلخانه در رتبه بندی متنوعی از نظر شفافیت تولید می‌شوند. این پلاستیک‌ها نور را تا محدوده ۸۰ الی ۸۵ درصد از خود عبور می‌دهند. بنابراین با انتخاب این نوع پلاستیک، تولیدکنندگان و پرورش دهندگان گیاهان و محصولات زراعی دیگر، می‌توانند برای گیاهان خود نوردهی مناسب را تأمین کنند.

خاصیت ضد بخار در پلاستیک گلخانه سبز

یکی از عواملی که در رشد گیاهان بسیار مؤثر خواهد بود، آب است. البته آب زیادی نیز ممکن است باعث بروز مشکلاتی همچون آفت، بیماری یا حتی توقف رشد در گیاه شود. افزون بر آن وجود قطرات آب بر روی گیاهان می‌تواند به صورت ذره‌بین عمل کند و اثر سوزاندنی داشته باشد. پلاستیک گلخانه در رفع این مشکل هم موفق عمل می‌کند. چرا که سازندگان و تولیدکنندگان پلاستیک با افزودن خواص ضد بخار به پلاستیک‌های گلخانه مانع از ریزش آب روی گیاهان شده‌اند. بنابراین از این طریق می‌توان از ایجاد قارچ، کپک و پوسیدگی ریشه گیاهان به دلیل وجود آب اضافی جلوگیری کرد.

مزیت استفاده از پلاستیک گلخانه

با توجه به موارد بالا می‌توان گفت استفاده از پلاستیک سبز گلخانه در پوشش دهی گلخانه‌ها مزیت‌های بسیاری دارد که به پرورش هر چه بهتر گیاهان و محصولات زراعی کمک می‌کند. از مهم‌ترین مزیت‌های این پلاستیک می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • ممانعت از تابش شدید اشعه مضر خورشید
  • کمک به حفظ گرما و رطوبت در فضای گلخانه
  • ایجاد پوشش مناسب و یکنواخت گلخانه
  • جلوگیری از رسیدن تنش‌های محیطی به گیاهان
  • مؤثر در کاهش انواع آفت و آلودگی
  • برخورداری از انعطاف‌پذیری بالا و مقاومت در برابر شرایط جوی
  • دارای تنوع در ضخامت و عرض
  • برخورداری از دوام و ماندگاری بالا جهت استفاده در فصول مختلف

جمع‌بندی

پلاستیک سبز گلخانه یکی از انواع پلاستیک‌های تولید شده است که جهت پوشش دهی فضای گلخانه‌ها کاربرد دارد. استفاده از این نایلون مزیت‌های بسیاری دارد. چرا که علاوه بر تأمین نور مناسب، در حفظ رطوبت کافی گیاه نیز مؤثر است. توجه داشته باشید که در رشد و پرورش گیاهان علاوه بر آب و خاک، نور هم نقشی حیاتی دارد. استفاده از پلاستیک سبز گلخانه علاوه بر حفظ گیاه در برابر آسیب‌های فیزیکی و طبیعی، سبب توزیع بهتر نور می‌شود.

دکمه بازگشت به بالا