علمی و پزشکیکسب و کار ایرانیان

پماد هیدروکورتیزون برای قارچ پوستی

پماد هیدروکورتیزون برای درمان قارچ پوستی، تورم، خارش و ناراحتی در شرایط مختلف پوست استفاده می شود. هیدروکورتیزون در دسته ای از داروها به نام کورتیکواستروئیدها قرار دارد. این ماده با فعال کردن مواد طبیعی در پوست برای کاهش تورم، قرمزی و خارش عمل می کند.این دارو برای درمان نیش حشرات، اگزما، درماتیت، آلرژی، بثورات پوستی، خارش بیرونی اندام تناسلی زن و مقعد) استفاده می شود. هیدروکورتیزون تورم، خارش و قرمزی را که می تواند در این نوع شرایط ایجاد شود کاهش می دهد. این دارو یک کورتیکواستروئید خفیف است. در از انواع داروها مانند تتراساکلین مطالب خوبی منتشر شده است. در این مطلب شما را با پماد هیدروکورتیزون آشنا میکنیم.

پماد هیدروکورتیزون برای چیست

پماد هیدروکورتیزون برای درمان نیش حشرات، اگزما، درماتیت، آلرژی، بثورات پوستی، خارش بیرونی اندام تناسلی زن و مقعد) استفاده می شود. هیدروکورتیزون تورم، خارش و قرمزی را که می تواند در این نوع شرایط ایجاد شود کاهش می دهد. این دارو یک کورتیکواستروئید خفیف است.

کرم و پماد هیدروکورتیزون

کرم ها برای پوست های مرطوب و گریه کننده بهتر هستند. پمادها غلیظ تر و چرب تر هستند و برای نواحی خشک یا پوسته پوسته پوست بهتر هستند.اکثر افراد نیاز به استفاده از کرم یا پماد هیدروکورتیزون یک یا دو بار در روز دارند. اگر دو بار در روز از آن استفاده می کنید، سعی کنید قبل از استفاده از آن، ۸ تا ۱۲ ساعت فاصله بیندازید.

Hydrocortisone ointment for skin fungus

هیدروکورتیزون موضعی

اکثر درمان‌های پوستی هیدروکورتیزون خفیف هستند و می‌توانید از داروخانه‌ها خریداری کنید. آنها به این صورت می آیند:کرم‌های مخصوص بثورات جلدی و سایر مشکلات پوستی در کودکان زیر ۱۰ سال فقط با نسخه در دسترس هستند. هیدروکورتیزون به عنوان استروئید (کورتیکواستروئید) شناخته می شود. استروئیدها با استروئیدهای آنابولیک یکسان نیستند. قدرت محصولات از ۰.۱٪ (۱ میلی گرم هیدروکورتیزون در هر گرم) تا ۲.۵٪ (۲۵ میلی گرم هیدروکورتیزون در هر گرم) متغیر است. داروخانه ها کرم پوست هیدروکورتیزون را تا حداکثر ۱% می فروشند.

کرم هیدروکورتیزون قوی تری به نام هیدروکورتیزون بوتیرات وجود دارد. این فقط با نسخه در دسترس است.گاهی اوقات هیدروکورتیزون با مواد ضد میکروبی (مواد شیمیایی که میکروب ها را از بین می برند) مخلوط می شود. این برای درمان مشکلات پوستی ناشی از عفونت های یا قارچی استفاده می شود.

موارد مصرف پماد هیدروکورتیزون

درمان های هیدروکورتیزون پوست را می توان برای درمان تورم، خارش و سوزش استفاده کرد. آنها می توانند به علائم زیر کمک کنند:

  • اگزما
  • پسوریازیس
  • درماتیت تماسی
  • بثورات حرارتی خاردار
  • نیش و نیش حشرات

روش استفاده از پماد هیدروکورتیزون

هیدروکورتیزون به صورت پماد، کرم، محلول (مایع)، اسپری یا لوسیون برای استفاده روی پوست عرضه می شود. هیدروکورتیزون موضعی معمولا یک تا چهار بار در روز برای مشکلات پوستی استفاده می شود. آن را تقریبا در زمان(های) یکسانی هر روز اعمال کنید. از هیدروکورتیزون دقیقا طبق دستور استفاده کنید. کمتر یا بیشتر از آن استفاده نکنید یا بیشتر از آنچه پزشک تجویز کرده است استفاده نکنید. آن را در سایر نواحی بدن خود قرار ندهید یا از آن برای درمان سایر بیماری های پوستی استفاده نکنید، مگر اینکه پزشکتان این کار را تجویز کند.

اگر پزشک شما هیدروکورتیزون را برای بیماری شما تجویز کرده است، اگر علائم شما در ۲ هفته اول درمان بهبود نیافت، با پزشک خود تماس بگیرید. اگر هیدروکورتیزون را بدون نسخه دریافت کردید و وضعیت شما در عرض ۷ روز بهبود نیافت، مصرف آن را متوقف کرده و با پزشک خود تماس بگیرید.برای استفاده موضعی از هیدروکورتیزون، مقدار کمی پماد، کرم، محلول، اسپری یا لوسیون را بمالید تا ناحیه آسیب دیده پوست را با یک لایه نازک یکنواخت بپوشانید و آن را به آرامی بمالید.

این دارو فقط برای استفاده روی پوست است. اجازه ندهید هیدروکورتیزون موضعی وارد چشم یا دهان شما شود و آن را قورت ندهید.ناحیه تحت درمان را نپیچید یا پانسمان نکنید، مگر اینکه پزشک به شما بگوید که باید این کار را انجام دهید. اگر پسوریازیس دارید، پزشک ممکن است یک پانسمان انسدادی را توصیه کند.اگر از پماد هیدروکورتیزون روی ناحیه پوشک کودک استفاده می کنید، آن ناحیه را با پوشک های تنگ یا شلوار پلاستیکی نپوشانید.

نحوه استفاده از پماد هیدروکورتیزون

پماد هیدروکورتیزون را فقط روی پوست استفاده کنید. با این حال، آن را روی صورت یا زیر بغل استفاده نکنید، مگر اینکه توسط پزشکتان تجویز شده باشد. برخی از محصولات برای شرایط مختلف برای پوست سر استفاده می شوند. برای استفاده صحیح از این محصولات، دستورالعمل های روی بسته بندی محصول را دنبال کنید.

قبل از استفاده از پماد هیدروکورتیزون دست های خود را بشویید و خشک کنید. ناحیه آسیب دیده را تمیز و خشک کنید. اگر از لوسیون یا فوم استفاده می کنید، درست قبل از استفاده آن را خوب تکان دهید. اگر از اسپری استفاده می کنید، بسته بندی محصول را بررسی کنید تا ببینید آیا قبل از هر بار استفاده نیاز به تکان دادن دارد یا خیر. مقدار کمی از دارو را روی ناحیه آسیب دیده بمالید و به آرامی مالش دهید، معمولا تا ۴ بار در روز یا طبق دستور پزشک یا بسته محصول. دوز و طول درمان بستگی به نوع بیماری دارد. آن ناحیه را بانداژ، پوشاندن یا نپیچانید، مگر اینکه پزشکتان دستور داده باشد. اگر در ناحیه پوشک نوزاد یا در نزدیکی آن استفاده می شود، از پوشک های تنگ یا شلوار پلاستیکی استفاده نکنید.

پس از استفاده از پماد هیدروکورتیزون، دست های خود را بشویید، مگر اینکه دست ها تحت درمان باشند. از قرار دادن این دارو در چشم، بینی یا دهان خودداری کنید. اگر دارو را در این نواحی دریافت کردید، با آب فراوان بشویید. اگر تحریک رخ داد یا ادامه یافت، فورا با پزشک خود تماس بگیرید.پماد هیدروکورتیزون را فقط برای شرایطی که برای آن تجویز شده یا شرایطی که در بسته بندی محصول ذکر شده است استفاده کنید. بیش از مدتی که بسته محصول یا پزشک تجویز کرده است از آن استفاده نکنید.

هشدارهای مهم در مصرف هیدروکورتیزون

خطر عفونت: هیدروکورتیزون می تواند پاسخ بدن شما به عفونت را تضعیف کند زیرا این دارو سیستم ایمنی بدن شما را ضعیف می کند.واکسن: به دلیل اینکه هیدروکورتیزون سیستم ایمنی شما را تضعیف می کند، هنگام مصرف دوزهای بالای هیدروکورتیزون یا اگر برای مدت طولانی هیدروکورتیزون مصرف کرده اید، نباید واکسن زنده مانند واکسن آبله مرغان به شما تزریق شود. در عوض، ممکن است به شما واکسن های کشته یا غیرفعال داده شود. با این حال، واکسن ممکن است به خوبی کار نکند.

برای قطع این دارو: اگر برای مدت طولانی پماد هیدروکورتیزون مصرف می‌کنید، مصرف آن را ناگهانی قطع نکنید. این می تواند باعث عقب نشینی شود که می تواند مدت زیادی طول بکشد. علائم ترک ممکن است شامل تب، درد عضلات و و ناراحتی کلی باشد. برای جلوگیری از قطع مصرف، پزشک به مرور زمان دوز هیدروکورتیزون شما را به آرامی کاهش می‌دهد یا اینکه آن را کمتر مصرف کنید.

اقدامات احتیاطی قبل از مصرف پماد هیدروکورتیزون

اگر به پماد هیدروکورتیزون، هر داروی دیگر یا هر یک از مواد تشکیل دهنده محصولات موضعی هیدروکورتیزون حساسیت دارید، به پزشک و داروساز خود اطلاع دهید. از داروساز خود لیستی از مواد تشکیل دهنده را بخواهید.اگر یا سندرم کوشینگ (یک وضعیت غیرطبیعی که در اثر هورمون‌های اضافی [کورتیکواستروئیدها] ایجاد می‌شود) دارید یا قبلاً داشته‌اید، به پزشک خود اطلاع دهید.اگر باردار هستید به پزشک اطلاع دهید. اگر با استفاده از هیدروکورتیزون موضعی باردار شدید، با پزشک خود تماس بگیرید.

اگر حساسیت دارید، به پزشک اطلاع دهید. یا سایر کورتیکواستروئیدها (مانند پردنیزون، تریامسینولون)؛ یا اگر آلرژی دیگری دارید.اگر خارش بیرونی اندام تناسلی زنانه همراه با ترشحات واژن دارید، قبل از استفاده از این محصول با پزشک خود مشورت کنید.در صورت عفونت یا زخم در ناحیه درمان، استفاده نکنید. با استفاده از این دارو، عفونت های پوستی می توانند بدتر شوند. اگر قرمزی، تورم یا سوزش بهبود نیافت، به پزشک خود اطلاع دهید.

کودکان ممکن است به اثرات داروهای کورتیکواستروئیدی بیش از حد حساس تر باشند.در دوران بارداری، این دارو باید فقط در صورت نیاز مصرف شود. خطرات و فواید آن را با پزشک خود در میان بگذارید.مشخص نیست که آیا این دارو هنگام استفاده روی پوست به شیر مادر نفوذ می کند یا خیر. داروهای مشابه در صورت مصرف خوراکی وارد شیر مادر می شوند. قبل از شیردهی با پزشک خود مشورت کنید.

اثرات جانبی پماد هیدروکورتیزون

سوزش، سوزش، تحریک، خشکی یا قرمزی در محل استفاده ممکن است رخ دهد. آکنه، رشد غیرعادی مو، برآمدگی های مو (فولیکولیت)، نازک شدن/تغییر رنگ پوست، یا ترک های پوستی نیز ممکن است رخ دهد.اگر پزشک به شما دستور داده است که از این دارو استفاده کنید، به یاد داشته باشید که پزشک شما قضاوت کرده است که مزایای آن برای شما بیشتر از خطر عوارض جانبی است. بسیاری از افرادی که از این دارو استفاده می کنند عوارض جانبی جدی ندارند.

اگر ناحیه تحت درمان شروع به خونریزی کرد، به خصوص اگر از این محصول برای خارش مقعد استفاده می کنید، با پزشک خود تماس بگیرید. واکنش آلرژیک جدی نادر است.اکثر مردم نیاز به استفاده از درمان های هیدروکورتیزون یک یا دو بار در روز به مدت ۱ تا ۲ هفته دارند. اما اگر از داروخانه یا مغازه خریدید، بیش از ۱ هفته از آن استفاده نکنید، ابتدا با پزشک مشورت کنید.

هرگز هیدروکورتیزون را روی صورت خود قرار ندهید، مگر اینکه پزشکتان بگوید مشکلی ندارد و برای شما نسخه ای برای آن تجویز کرده باشد. این می تواند برخی از مشکلات پوستی مانند زرد زخم، روزاسه و آکنه را بدتر کند.فقط در صورت توصیه پزشک از درمان های پوستی هیدروکورتیزون برای کودکان زیر ۱۰ سال استفاده کنید.کرم‌هایی که می‌توانید بخرید، قرار نیست روی چشم‌ها، اطراف قسمت پایین یا اندام تناسلی یا روی پوست شکسته یا عفونی استفاده شوند.

چه کسانی می توانند و نمی توانند از پماد هیدروکورتیزون استفاده کنند

بیشتر بزرگسالان و کودکان بالای ۱۰ سال می توانند از درمان های پوستی هیدروکورتیزون استفاده کنند.از درمان های پوستی هیدروکورتیزون برای کودکان زیر ۱۰ سال استفاده نکنید، مگر اینکه پزشک آن ها را توصیه کند.هیدروکورتیزون برای برخی افراد مناسب نیست. قبل از شروع دارو به داروساز یا پزشک خود اطلاع دهید اگر:تا به حال به هیدروکورتیزون یا هر داروی دیگری واکنش آلرژیک داشته باشیدعفونت پوست یا عفونت چشم داشته باشیددر حال تلاش برای باردار شدن هستید، قبلا باردار هستید یا در حال شیردهی هستید

نحوه و زمان استفاده از درمان های پوستی هیدروکورتیزون

هنگام استفاده از هیدروکورتیزون بر روی پوست خود، دستورالعمل های داروساز، پزشک یا بروشور همراه درمان را دنبال کنید. هیدروکورتیزون به صورت کرم، پماد و لوسیون موجود است.امروزه روش‌های بسیار زیادی وجود دارد که به افراد کمک می‌کند، بتوانند به رضایت از زیبایی خود برسند. البته که انجام عمل‌های زیبایی تنها به هدف افزایش رضایت افراد از وضع ظاهری آن‌ها نیست!

در برخی موارد افراد به دلایلی نظیر تصادف، زیبایی ظاهری خود را از دست می‌دهند و بعد به سراغ عمل های زیبایی می روند. انتخاب بهترین کلینیک تخصصی پوست و مو با وجود تعداد زیادی از این سالن ها در حال حاضر کار راحتی نیست.ما همواره در کنار شما هستیم تا بهترین انتخاب خود را اگاهانه داشته باشید.

دکمه بازگشت به بالا