علمی و پزشکی

پیشگیری از سرطان روده با یک داروی روان‌پزشکی

به گزارش شفاف ، این متخصصان بر این باورند که داروی لیتیوم باعث سلامت سلول های بنیادی در دستگاه گوارش می شود و آنها را در برابر اثرات سوverse جهش های سلولی که باعث سرطان می شوند مقاوم می کند.

این نوآوری منجر به آغاز یک آزمایش بالینی جدید برای لیتیوم ، یک داروی رایج که برای درمان چندین نوع بیماری روانی و جلوگیری از رشد لیتیوم از سرطان روده استفاده می شود ، شد.

این آزمایش افراد مبتلا به ژن “خانواده آدنوماتوز پولیپوز” (FAP) را مورد مطالعه قرار می دهد.

FEP یک بیماری ژنتیکی نسبتاً نادر است که 7 تا 22 نفر را درگیر می کند. اگر کل روده با جراحی برداشته نشود ، این وضعیت همیشه منجر به سرطان روده می شود.

اعتقاد بر این است که بیشتر موارد سرطان روده ناشی از جهش های ژنتیکی است.

سلولهای بنیادی روده ای که دچار جهش EPC شده اند بیش از نمونه های سالم خود بوده و آنها را از بین می برد.

به گفته متخصصان ، این روند منجر به رشد بی نهایت سلولهای جهش یافته و تشکیل توده های سرطانی می شود. بیماران مبتلا به FEP جهش ژنتیکی در EPC دارند و صدها پلیکان و توده غیر سرطانی در روده های خود ایجاد می کنند.

پروفسور لوئیس ورمیلن ، نویسنده اصلی مقاله منتشر شده در مجله Nature گفت: “ما اولین مرحله رشد سرطان در روده را شناسایی کرده ایم.”

“ما دریافتیم که پس از جهش در ژن مهمی که سلولهای بنیادی روده را تنظیم می کند ، این سلولها به سلولهای شبه تبدیل می شوند که سلولهای طبیعی محیط را به طور فعال سرکوب می کنند.” این مفهوم کاملاً جدید است ، زیرا همیشه تصور می شده که سلولهای جهش یافته ، که می توانند به سرطان تبدیل شوند ، به سرعت رشد می کنند یا در برابر مرگ سلولی مقاوم هستند. با این حال ، تحقیقات ما نشان می دهد که سلول های سرطانی می توانند سلول های بنیادی اطراف را سرکوب کرده و از آنها پیشی بگیرند. ما به این رقابت بالا می گوییم.

دکتر هلن ریپن ، مدیر آژانس بین المللی تحقیقات در مورد سرطان گفت: “یافته های پروفسور ورمیلن و تیم وی یک نقطه عطف اساسی در درک ما از سرطان روده بزرگ است.” ما از دیدن نتایج این کارآزمایی بالینی و پیامدهای آینده آن برای مبتلایان به سرطان ارثی بسیار هیجان زده هستیم.

به گزارش ایندیپندنت ، سرطان روده چهارمین نوع شایع سرطان در انگلیس است که هر ساله بیش از 48000 نفر مبتلا به سرطان روده می شوند.

علائم سرطان روده شامل تغییر در عادات روده ، درد شکم و خون در مدفوع است.

دکمه بازگشت به بالا