علمی و پزشکی

پیوند شگفت‌انگیز مغز میمون با کامپیوتر در چین

محققان چینی ادعا کرده‌اند که اولین آزمایش رابط مغز و کامپیوتر (BCI) روی یک میمون توسط آنها نشان‌دهنده پیشرفتی مهم در فناوری BCI چین است. براساس گزارش رسانه‌های دولتی چین، این دستاورد پیشرفت چین در جنگ داغ فناوری با آمریکا را نشان می‌دهد. پیوند مغز کامپیوتر با میمون، سیگنال‌های الکتریکی را به دستوراتی تبدیل می‌کند که می‌تواند به بیماران مبتلا به اختلال عملکرد حرکتی کمک کند تا با محیط خود تعامل داشته باشند و کیفیت زندگی خود را بهبود ببخشند.

سه فناوری اصلی BCI که اکنون در مرحله تحقیق و توسعه قرار دارند، شامل انواع مداخله‌ای، تهاجمی و غیرتهاجمی هستند. BCI مداخله‌ای یک نوع جراحی کم تهاجمی مانند استنت قلب است که مغز را به کامپیوتر متصل کرده و کیفیت نوار مغزی (EEG) بهتری را نسبت به فناوری غیرتهاجمی ارائه می‌دهد. در این آزمایش، تکنسین‌های چینی یک نوار مغزی مداخله‌ای را روی دیواره عروق مغزی میمون با استفاده از جراحی کم تهاجمی برای شناسایی و جمع‌آوری این سیگنال‌ها قرار دادند.

این تکانه‌ها با فعال کردن فرمان، به میمون ها اجازه می‌داد تا از طریق افکار خود یک بازوی رباتیک را کنترل کنند. بااین‌حال، روش مداخله‌ای BCI هنوز برای استفاده بالینی آماده نیست و ممکن است آماده‌سازی آن پنج سال یا بیش‌تر طول بکشد. نتیجه موفقیت‌آمیز این آزمایش بیان‌گر جهشی در فناوری سیگنال نوار مغزی در چین است که از جمع‌آوری غیرفعال به سوی کنترل فعال گام برمی‌دارد.

فناوری تهاجمی BCI معمولا مستلزم جراحی کرانیوتومی برای قرار دادن الکترودها در سراسر ناحیه قشر مغز است که منجر به دقیق‌ترین نوار مغزی از بین سه روش جاری می‌شود. بااین‌حال، این روش تهاجمی مطمئنا به بدن انسان آسیب وارد می‌کند و ممکن است منجر به پاسخ التهابی شود.

به‌گفته ما یونگجی، جراح مغز و اعصاب دانشگاه پزشکی ژوانوو در پکن، اگرچه برخی صحنه‌ها از داستان‌های علمی-تخیلی با استفاده از این فناوری قابل دستیابی بوده، اما برای به بلوغ رسیدن آن به زمان نیاز است. در سال ۲۰۲۰، دانشمندان چینی با موفقیت دو میکروالکترود را در مغز یک بیمار مرد ۷۲ ساله وارد کردند و سیستم عصبی مرکزی او را به یک بازوی مکانیکی متصل کردند. پس از این عمل، او توانست بازوی خود را از طریق تکانه‌های مغزی طبیعی حرکت دهد که اولین روش موفقیت‌آمیز BCI در چین بر روی یک فرد میانسال بود.

پیوند مغز میمون با کامپیوتر و رقابت چینی‌ها با نورالینک

به‌گفته یکی از مدیران چینی، فناوری غیرتهاجمی BCI توسعه یافته در چین نسبت به نمونه موسوم به «نورالینک» که توسط ایلان ماسک سرمایه‌گذاری شده است، برتری دارد. زیرا این نسخه پیشرو در رمزگشایی و برنامه‌های کاربردی سیستمی میان مغز و رایانه است.

اولین آزمایش مداخله‌ای BCI در چین که شامل پیوند مغز میمون با کامپیوتر است، می‌تواند گامی مهم در علم مغز و اعصاب و کاربردهای بالقوه آن در پزشکی باشد. بااین‌حال، اگرچه موفقیت اولین آزمایش حیوانی در این حوزه قابل توجه بوده، اما هنوز راه زیادی برای رسیدن به دستاورد کلینیکی باقی مانده است.

۵۸۵۸

دکمه بازگشت به بالا