پیوند کبد مینیاتوری انسان به موش‌ها

طبق این گزارش شفاف تصور کنید که افراد نیازمند پیوند کبد به جای اینکه منتظر دریافت یک کبد اهدا کننده باشند ، از کبد جدیدی که از سلولهای پوستی خود رشد کرده است دریافت کردند. دانشمندان دانشگاه پیتسبورگ در ایالات متحده در اجرای این ایده گام های بزرگی برداشته اند. آنها توانستند با موفقیت خواهران و برادرهای کوچک رشد یافته از سلولهای پوست انسان را به موشها پیوند دهند.

پیوند عضو به نجات جان بیماران کمک می کند ، اما بسیاری از مشکلات باید برطرف شوند. یكی از این موانع عدم اهداكنندگان است و مانع دیگر این است كه اگر یك عضو اهداكننده پیدا شود سیستم ایمنی گیرنده ممكن است از پذیرش بافت جدید خودداری كند.

یک اندام جایگزین که از سلولهای خود بیمار حاصل می شود قابل رشد است. این کار در صورت نیاز به پیوند عضو انجام می شود. سیستم ایمنی بدن این ارگان را قبول نمی کند زیرا سلولهای خاص خود را تشخیص می دهد.

محققان دانشگاه پیتسبورگ سلولهای کبدی را از سلولهای بنیادی انسان ساخته و سپس آنها را به موش پیوند دادند. سلولهای کبدی انسان در کبد موش ها رشد کردند که همگی از بین رفتند. بنابراین سلول های جدید به آن متصل می شوند و ساختار اصلی بدن را حفظ می کنند.

پوست

محققان سپس خواهر و برادرهای جوان را به پنج موش پیوند دادند و وضعیت آنها را به مدت چهار روز آزمایش کردند. مطالعات نشان می دهد که موش های جدید روی همه موش ها کار می کنند.

دانشمندان دریافتند که این محلولها اسیدهای صفراوی و اوره را ترشح می کنند. آنها همچنین پروتئین هایی را در خون موش ها تشخیص دادند. نتایج این مطالعه نشان داد که این آزمایش موفقیت آمیز نبود زیرا هر 5 موش در جریان خون اطراف بافت همبند مشکلی داشتند. موشها نیز در برابر رد پیوند عضو مقاوم بودند. در نتیجه ، این نتایج ممکن است برای حیوانات دیگر مطلوب نباشد.

“Alejandro Soto-Guterres” ، نویسنده اصلی پروژه ، گفت: “هدف بلند مدت ما ارائه ارگان های جایگزین دهنده دهنده است.”

این مطالعه در ژورنال Cell Reports منتشر شده است.

خروج از نسخه موبایل