چرا ایده‌های بزرگ زیر دوش به ذهن می‌رسند؟

اگر تا به حال برای یکی از مشکلات خود پس از حمام ایده یا راه حلی هوشمندانه داشته اید، تحقیقات علمی ادعا می کنند که این تصادف احتمالا تصادفی نبوده است.

تحقیقات در 15 سال گذشته نشان داده است که افراد به جای اینکه دائماً با یک مشکل دست و پنجه نرم کنند یا به طور ناامیدانه به دنبال یک جرقه بگردند، به احتمال زیاد وقتی در حال انجام کارهای روزمره هستند که نیاز به حداقل تفکر دارند، ایده های درخشانی به ذهنشان خطور می کند. به صورت خودکار اجرا خواهد شد. این باعث می شود ذهن شما درگیر خودآگاهی یا تفکری به نام “جریان آگاهی” شود. چیزی که به گفته کارشناسان خاطرات غیرعادی را بازیابی می کند یا ایده های جدیدی تولید می کند.

کالینا کریستوف، عصب‌شناس شناختی در دانشگاه بریتیش کلمبیا در ونکوور، می‌گوید: «مردم همیشه وقتی ایده‌های جالب و جدیدی در زمان‌های غیرمنتظره به ذهنشان می‌رسد شگفت‌زده می‌شوند، زیرا گفتمان فرهنگی به ما می‌گوید که چنین حادثه‌ای باید برطرف شود. “به هم زدن این یک تجربه کاملاً رایج انسانی در کل جهان است.

محققان نشان داده‌اند که شبکه حالت پیش‌فرض (DMN) – که ده‌ها منطقه مغز را به هم متصل می‌کند – در هنگام حواس‌پرتی یا کارهای غیرفعال فعال‌تر از زمانی است که فعالیت به تمرکز شما نیاز دارد. با توجه به توضیح ساده راجر بیتی، عصب‌شناس در دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا، DMN، “اینطور است که وقتی شما فعالانه درگیر نباشید، مغز به خودش برمی‌گردد.” در مقابل، هنگامی که درگیر یک کار دشوار هستید، سیستم های کنترل اضافی در مغز تفکر شما را متمرکز، تحلیلی و منطقی نگه می دارند.

5858

دکمه بازگشت به بالا