اقتصادی

چرا کالاهای ایرانی دیگر در عراق مشتری ندارد؟

به گفته شفاف ، بر اساس آماری از تجارت کشور در دو ماه نخست سال 1400 ، آمارها افزایش قابل توجهی در صادرات و واردات و تجارت با شرکا را نشان می دهد که این عمده به دلیل کاهش نسبی محدودیت های تاج در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته است.

در حالی که صادرات ایران به کشورهایی مانند چین و امارات متحده عربی رشد چشمگیری داشته است ، این صادرات به عنوان دومین صادرات بزرگ محصولات ایرانی به عراق 13٪ کاهش یافته است و پرسش های زیادی در مورد چرایی این مسئله ایجاد کرده است.

علی شریعتی ، یکی از اعضای اتاق بازرگانی ایران و یک صادرکننده فعال در بازار عراق ، گفت که به نظر می رسد این آمار موقتی است و حداقل تاکنون هیچ نگرانی وجود ندارد.

وی در توضیح اینکه چرا صادرات ایران به عراق در دو ماه اول امسال کاهش یافته است ، گفت: “در دو ماه اول امسال ، ما با دو مسئله مهم در عراق روبرو بودیم.” از سوی دیگر ، ورود ماه مبارک رمضان به عراق بسیار مهم است و به جز موارد اضطراری ، اقتصاد ایران در ماه های مبارک رمضان در بسیاری از بخش ها حداقل کار می کند و این تقاضا برای کالاها و محصولات جدید را کاهش می دهد. .

شریعتی افزود: “اگرچه موضوع مسدود کردن مرزهای مشترک که سال گذشته با آن روبرو شدیم امسال کاهش یافته است ، اما همچنان محدودیت هایی برای اداره تاج در عراق وجود دارد که این امر تقاضای صادرات را نیز کاهش می دهد.”

به گفته یکی از اعضای اتاق بازرگانی ایران ، کاهش آمار صادرات ایران با کاهش محدودیت های تاج و عبور از ماه رمضان جبران می شود و نگرانی در این زمینه وجود ندارد.

وی در پاسخ به این س ofال که آیا آغاز مذاکرات هسته ای و تغییر در دولت آمریکا باعث گرسنگی ایران برای تجارت منطقه ای شده است؟ وی گفت: “وضعیتی که ما با آن روبرو هستیم مسلماً نسبت به سال گذشته بهتر است و حداقل فرصت مذاکره با شرکت های خارجی افزایش یافته است ، اما مهمترین چیز در تجارت تصمیم گیری واقعی و بهبود اوضاع است.” یعنی تا رفع تحریم ها یا اجرای FATF نمی توانیم در مورد رفع موانع صحبت کنیم.

شریعتی گفت: از یک طرف ، ما تجربه دوره بورچام را داریم و از طرف دیگر با محدودیت های سال های اخیر روبرو شده ایم. بنابراین ، به نظر می رسد این روند تا زمانی که تغییری در مرحله عمل ایجاد نشود ، ادامه دارد. با این حال جو روانی مثبت بود و امیدها برای بهبود بهتر شده است.

دکمه بازگشت به بالا