چرخش دیوانه‌وار ماهی‌ها در سواحل آمریکا

غزال زیاری: ساحل فلوریدا کیز در آمریکا در سال ۲۰۲۴ روزگار سختی را سپری می‌کند. در شرایطی که بحران فزاینده تغییرات آب و هوایی این منطقه را تحت تاثیر قرار داده، مسئله دیگری نیز در این منطقه نگرانی‌هایی را ایجاد کرده است. زیست‌شناسی به نام بتانی اوگلیر به نشنال جئوگرافی گفته که در این منطقه ده‌ها گونه ماهی مشاهده شده که به شکلی عجیب و غیرقابل کنترل، در دایره‌های کوچک به سمت ساحل شنا می‌کنند.

این موضوع از فلوریدا کیز پایین دست تا میامی رویت شده و یکی از گونه‌های در خطر انقراضی که چنین رفتاری در آنها مشاهده شده، ماهی اره‌ای دندان کوچک است. این رفتار عجیب از این گونه از ماهی‌ها از ماه نوامبر سال گشته میلادی رویت شده است.

حرکات دایره‌ای مرگبار

در طبیعت، بسیاری از حیوانات در بخشی از رفتارهای عادی‌شان در دایره‌های بزرگ حرکت می‌کنند (حتی گاهی انسان‌ها هم در حال راه رفتن، در منحنی‌های بزرگی حرکت می کنند). اما ماجرای این ماهی‌ها متفاوت است؛ آنها در دایره‌های کوچکی، مثل حرکت هلیکوپتر در یک فیلم اکشن، شنا می‌کنند و این رفتار طبیعی یا سالم به نظر نمی‌رسد؛ گرچه دانشمندان هنوز علت این پدیده را نمی‌دانند ولی رفتار این گونه از ماهی‌ها را نوعی بیماری استنباط کرده‌اند.

در طول این مدت، ماهی‌های مرده زیادی نیز به سمت ساحل سرازیر شده‌اند که از جمله آنها می‌توان به ۲۲ اره ماهی در حال انقراض اشاره کرد. این ماهی‌های محافظت‌شده می‌توانند تا ۳.۵ متر رشد کنند و همین دیدن رنج کشیدن یا مرگ آن‌ها در ساحل را ناراحت‌کننده‌تر می‌کند. این گونه ماهی می‌تواند تا ۲۵ سالگی در اسارت زندگی کند و در طبیعت آزاد تا ۱۴ سالگی هم رویت شده‌اند.

رویت ۲۲ اره ماهی مرده و ۶۰ اره ماهی بیمار، چه از نظر اکولوژیک و چه از نظر شخصی، دانشمندانی که درباره این ماهی‌ها مطالعه می‌کنند را نگران کرده است.

گرچه تنها یک گونه از اره ماهی در این منطقه زندگی می‌کند ولی در کره زمین، پنج گونه اره ماهی داریم. تنها نمونه موجود در این منطقه در دو گروه رویت شده: یکی اره ماهی‌های بزرگتر که در فلوریدا زندگی می‌کنند و دیگری اره ماهی‌های کوچکتر باهاما. البته ده‌ها گونه دیگر (که همه از یک گروه خانواده نیستند) تحت تأثیر این بیماری عجیب قرار گرفته‌اند که طبق گفته دانشمندان، گزینه‌ها را برای آزمایش آنها گسترده کرده است.

بیشتر بخوانید:

آغاز بررسی‌ها برای کشف علت

این دانشمندان درنظر دارند تا از ماهی‌های آزمایشگاهی استفاده کنند تا متوجه شوند که آیا نمونه ماهی صید شده از آب دریا در این مناطق، ماهی آزمایشگاهی را به شنا به شکل دایره‌ای وا خواهد داشت یا خیر. آنها معتقدند که هر چیزی که ماهی را برای این رفتار تحت تأثیر قرار می‌دهد، بر حفظ سلامت سایر ماهی‌ها و دیگر موجودات (حتی انسان‌ها که از ماهی‌ها تغذیه می‌کنند)، تاثیرگذار خواهد بود.

به گفته کمیسیون حفاظت از ماهی و حیات وحش فلوریدا (FWC) ، هیچ مدرکی مبتنی بر دلایل مشکوک معمول بیماری این ماهی (از جمله جزر و مد قرمز ناشی از رشد جلبک‌ها، اکسیژن کم، دمای بالا یا انگل‌ها) وجود ندارد. اما ممکن است منشا این رفتارهای عجیب، سمی به نام سیگواترا باشد که به طور بالقوه توسط مقدار مشخصی از جلبک آزاد می‌شود. هنگامی که دانشمندان آب مناطق تحت تاثیر را آزمایش کردند، متوجه شدند که جلبک سیگواترا در این مناطق بین ۲۵ تا ۳۳ برابر بیشتر از حد معمول است.

طبق گزارش‌های منتشره، این جلبک خاص در مناطق صخره‌ای که از نظر زیست‌محیطی آسیب دیده‌اند، بیشتر رویت می‌شود. در سال ۲۰۲۴، پیدا کردن یک منطقه صخره‌ای که حداقل تا حدودی آسیب ندیده باشد، دشوار است و طبیعتا فلوریدا کیز هم مشکلات زیست محیطی خاص خودش را دارد؛ از جمله عوامل استرس‌زای محیطی مثل سفید شدن مرجان‌ها که عمدتاً نتیجه تغییرات آب و هوایی است و همچنین عوامل انسانی مانند توسعه بیش از حد در نزدیکی مناطق صخره‌ای .

از همین رو دانشمندان به جداسازی و آزمایش متعدد برروی ماهی‌های بیمار در فلوریدا کیز ادامه خواهند داد. ممکن است دلیل رفتارهای عجیب این ماهی‌ها، جلبک سیگواترا باشد و یا یک رویداد مشابه ناشی از جلبک خارج از شرایط معمول.

از آنجا که تغییر آب و هوا یکی از عوامل مهم دراین منطقه است، ممکن است شاهد وقوع دوباره این پدیده در این منطقه یا در مکان دیگری در دنیا باشیم. در نتیجه یافتن دلایل و عواملی که منجر به این رفتارها در منطقه فلوریدا کیز شده، به دانشمندان کمک خواهد کرد تا در صورت مشاهده رفتار مشابهی در بین ماهی‌ها در بخش دیگری از دنیا، بتوانند بهتر متوجه شرایط شوند.

منبع: popularmechanics

۵۸۵۸

خروج از نسخه موبایل