علمی و پزشکی

چند توصیه‌ مهم برای بی خواب‌ها

به گفته شفاف ، به عنوان اپیدمی ویروس کرونا ، قرنطینه در منزل و نزدیک شدن به عید سعید فطر ، بسیاری از افراد کمبود خواب یا تغییر ساعت کار را تجربه می کنند. لازم به ذکر است که کمبود خواب یا تغییر در ساعت می تواند مشکلاتی مانند آلزایمر ، اختلال عملکرد شناختی ، افزایش تغییرات خلقی و اضطراب ایجاد کند. بنابراین برای تنظیم خواب شبانه باید به نکات زیر توجه کنید.

در اولین قدم سعی کنید ساعت زنگ دار را انتخاب کنید که در هر روز هفته استفاده شود. در واقع شما باید ساعت کار را با توجه به ساعت کاری خود در نظر بگیرید. همچنین در این مرحله زمان مشخصی را برای خوابیدن و بیدار شدن تنظیم کنید تا برنامه خواب شما درست باشد.

شرایط خاصی برای خوابیدن وجود دارد که برای خواب منظم و آرام باید این موارد را در نظر گرفت. در واقع وقتی می خواهید بخوابید ، اتاق خواب باید کاملا تاریک و کمی خنک باشد. همچنین اگر تاریکی کامل اتاق خواب امکان پذیر نیست ، استفاده از پرده توصیه می شود. البته برای داشتن یک خواب خوب در شب ، توصیه می شود تمام منابع نور آبی را به مدت نیم ساعت تا یک ساعت قبل از خواب شب خاموش کنید.

برای یک خواب آرام و مداوم ، اتاق خواب را فقط باید برای خواب در نظر گرفت ، نه فعالیت های دیگر مانند تماشای تلویزیون و کار. زیرا سر و صدا و خوابیدن در اتاق خواب خواب شما را مختل می کند.

سعی کنید خود را به مدت 15-30 دقیقه صبح در نور کافی نگه دارید و حداقل 30 دقیقه ورزش روزانه را فراموش نکنید. البته به خاطر داشته باشید که زمان ورزش به زمان خواب نزدیک نیست ، بنابراین می توانید به راحتی بخوابید.

نکات رژیم غذایی برای خواب خوب

توصیه نمی شود که بعد از ظهر قهوه و نوشیدنی های کافئین دار بنوشید و عصرها و شب ها وعده های غذایی سنگین مصرف نکنید. سیگار کشیدن را ترک کن؛ نیکوتین موجود در تنباکو از خواب عمیق در شب جلوگیری می کند.

به هر حال ، فعالیت های آرامش بخشی مانند دوش آب گرم یا مطالعه قبل از خواب بسیار مثر است.

دکمه بازگشت به بالا