علمی و پزشکی

چهره مرگبار اومیکرون به زودی نمایان می شود

به گزارش شفاف، طبق گفته وزیر بهداشت تا دو تا سه هفته آینده وارد پیک Omicron خواهیم شد. این بدان معناست که باید انتظار افزایش مرگ و میر ناشی از کرونا را داشته باشیم. البته این بار سویه Omicron جایگزین دلتا شد. همه ما فکر کردیم هوا سرد است و دیدیم که نیست.

آمار روز گذشته وزارت بهداشت نشان می دهد که بیش از 35 هزار بیمار جدید شناسایی شده اند که از این تعداد 2199 نفر بستری شده اند. تا دیروز ۲۳۹۵ بیمار در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شدند.

لازم به ذکر است که بستری شدن در بیمارستان می تواند خطرناک باشد. از این گذشته، برخی از آنها به بخش مراقبت های ویژه فرستاده می شوند که منجر به افزایش مرگ و میر می شود.

وضعیت قرمز در واحدهای TSA

شبنم تهرانی، معاون بخش عفونی بیمارستان لبافی نژاد گفت: در بخش ها بسیار بالا بود.” زودتر از حد انتظار بود.

وی افزود: برخی متوجه می شوند که اومیکرون همان سرماخوردگی است. آنها در حال بهبودی هستند و شیوع بالای این ویروس منجر به افزایش تعداد مبتلایان شده است.

سرعت حمل و نقل omicron 3-4 برابر بیشتر از سرعت دلتا است

به گفته مسعود مردانی، عضو کمیته ملی علوم کووید 19، سرعت حمل و نقل omicron 3 تا 4 برابر سریع‌تر از گونه دلتا است. بنابراین در خانواده هایی که یکی از اعضای آن مبتلا می شود باعث ایجاد تعارض در همه اعضای خانواده می شود.

وی افزود: هر چه شدت ویروس در جامعه بیشتر باشد، احتمال بروز سویه‌های جدید بیشتر می‌شود، بنابراین باید با واکسیناسیون و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی از شیوع این بیماری بکاهیم.

کووید، یکی از اعضای کمیته تحقیقات ملی نوزدهم گفت: فکر می‌کنم در سه هفته آینده Omicron در کشور به اوج خود برسد و تعداد بستری‌ها و ویزیت‌های سرپایی بسیار بیشتر شود.

مردانی گفت: سویه های امیکرون مورد توجه ویژه کودکان و نوجوانان است و طبق آمار 20 درصد مبتلایان در گروه سنی اطفال هستند و در حال حاضر اکثر بخش های اطفال فعال هستند.

پیک Omicron برای 3 هفته آینده

بهرام عین اللهی وزیر بهداشت با بیان اینکه موج ششم کرونا در کشور آغاز شده و بیمارستان ها در آمادگی 100 درصدی هستند، گفت: فکر می کنیم تا 2 تا 3 هفته آینده به اوج برسیم. .

وی افزود: در صورت مشاهده علائم خفیف نیازی به مراجعه به مراکز درمانی نیست، افرادی که دارای بیماری های اساسی و کسالت عمومی هستند باید به مراکز درمانی مراجعه کنند.

وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: زمانی که وضعیت به اوج خود برسد، قرنطینه هوشمند دیگر معتبر نخواهد بود و باید کاملاً محدود شود.

وی گفت: ما به طور مرتب بسته به شرایط پیشنهاداتی را به ستاد ملی تاج گذاری می فرستیم، اما برخی تایید شده و برخی تایید نشده اند. در زمینه قرنطینه نیز توصیه می کنیم و ستاد کرونا با توجه به شرایط کشور در این زمینه تصمیم گیری کند.

افزایش مرگ و میر عروق کرونا در 2 هفته آینده

محمدمهدی گویا، رئیس مرکز کنترل بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفت: با افزایش تعداد بیماران سرپایی، باید انتظار افزایش بستری‌ها را تا دو هفته دیگر داشته باشیم.

وی افزود: تعداد بستری‌ها در حال حاضر بسیار بیشتر از هفته گذشته است که می‌تواند منجر به افزایش مرگ و میر ناشی از کرونا در دو هفته آینده شود.

علاوه بر این، مسعود یونسیان، استاد اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران، تعداد بستری شدن و مرگ و میر در دو دلتا را با این موضوع که شعبه رو به رشد پیک Omicron هستیم و عود بیش از 100 مرگ در هر سال، مقایسه کرد. شخص وی گفت: آمار فوتی ها در پیک ششم حدود چهار برابر سال گذشته است.

با شرایط فعلی و بهبودی مشاهده شده و عدم توجه جدی به رعایت پروتکل ها و … به نظر می رسد باید منتظر روزهای سخت کرونا باشیم. این روزهای سخت می تواند منجر به افزایش مرگ و میر omicron شود.

دکمه بازگشت به بالا