کاهش ۴۰ درصدی فوتی‌های کرونا با اجرای طرح شهید سلیمانی

طبق گزارش سرگشاده دکتر محمد مهدی گویا وی گفت: “طرح ارزشمند شهید سلیمانی برای کنترل اپیدمی کوید 19 و گسترش برنامه های پیشگیری در سراسر کشور برای ما از اهمیت ویژه ای برخوردار است.”

وی گفت: “برنامه های اجرا شده در این مدت کوتاه در این پروژه نشان داده است که چقدر موفقیت آمیز بوده است. در کمتر از یک ماه ، تعداد مرگ های ناشی از این بیماری حدود 40٪ کاهش یافته است.

گویا ادامه داد: همکاری نزدیک بین بسیج و فقرا و نیروهای بهداشتی تاکنون یک موفقیت ارزشمند برای کشور بوده است. این در شرایطی است که ایران با سخت ترین ، ناعادلانه ترین و سرکوبگرانه ترین تحریم های آمریکا روبرو است. شاید بسیاری از مردم باور نکنند که اجرای چنین طرحی برای ایران چقدر دشوار است.

رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر افزود: هدف اصلی این پروژه مدیریت و کنترل اپیدمی کوید 19 از طریق مشارکت جامعه ، همکاری های بین بخشی ، استفاده از نیروهای بسیج و داوطلبان شناخته شده است.

گویا گفت: “من به عنوان قدیمی ترین مدیر وزارت بهداشت ، بیشترین تجربه همکاری با بسیج را در زمینه کنترل و پیشگیری از بیماری های عفونی کسب کرده ام.” در رابطه با ریشه کنی فلج اطفال ، سالها ما با همکاری نیروهای مقاومت بسیج از خانه های مردم بازدید کردیم و به کودکان زیر پنج سال قطره فلج اطفال را به همه مردم شهرهای کشور و مناطق روستایی دادیم.

وی توضیح داد: اولین سالهای این همکاری مثمر ثمر بود و از سال 2000 تاکنون این کشور حتی یک مورد فلج اطفال با ویروس وحشی ندیده است و ایران تنها همسایه دو کشور در جهان یعنی افغانستان است. پاکستان هنوز از این بیماری رنج می برد.

رئیس مرکز مدیریت بیماری های عفونی ادامه داد: سال گذشته گواهی مربوط به ریشه کنی سرخک را از سازمان بهداشت جهانی دریافت کردیم. این گواهی به این معنی است که بیش از سه سال است که هیچ مورد سرخک و سرخچه در کشور ما ثبت نشده است.

گویا گفت: “اگرچه هیچ كشور دیگری در دریای مدیترانه شرقی به جز جمهوری اسلامی ایران و دو كشور كوچك ، بحرین و عمان ، چنین موفقیتی کسب نكرده است ، اما سال گذشته شیوع سرخك در سراسر اروپا و منطقه ما بیداد می كرد.”

وی افزود: در این حالت دریافت چنین گواهی باورنکردنی است. ما این کار مهم را از سال 2003 و با همکاری و مشارکت نیروی بهداشتی و بسیج با واکسیناسیون 33 میلیون نفر در برابر سرخک به پایان رسانده ایم.

گویا گفت که جهان به نتایج چنین مشارکتی افتخار می کند ، نه فقط ایران. وی گفت: اکنون ما گام مهم بعدی را در مبارزه با بیماری کووید 19 برداشته ایم. برخلاف رسانه های خارجی و ضدانقلاب که هر روز ما را نشان و تبلیغ می کنند ، این بیماری در همه کشورهای جهان در حال شیوع است و فقط چند کشور آن را حفظ کرده اند.

وی گفت: در هفته های اخیر شیوع این بیماری در جهان کاملاً واضح و غیر قابل بحث است و ما شاهد موج شدید این بیماری در جهان از جمله در کشور خودمان هستیم. برخی از رسانه های مخالف ادعا می کنند که این بیماری در سراسر جهان گسترش یافته است و تنها ایران در Covid 19 درگیر است.

گویا ادامه داد: ستاد تاجگذاری ملی در کشور تصمیم گرفته است تا از طریق همکاری افرادی که بیماری را کنترل می کنند ، همکاری سازمان بسیج کم درآمد بسیج و هماهنگی بین ادارات و سایر سازمان ها اقداماتی برای افزایش اطلاعات انجام دهد.

رئیس مرکز بیماری های عفونی گفت: هفت راهکار برای این منظور انتخاب شده است. اولین استراتژی تقویت کنترل بر اجرای پروتکل های بهداشتی و نهادهای اجرای قانون است. استراتژی دوم افزایش تعداد آزمایشات انجام شده در مناطقی بود که به نظر ما بیشترین تأثیر را در کنترل بیماری داشتند و فکر می کردیم افراد بیشتری با بیماری عروق کرونا ویروس قلب یا افراد بیشتری بدون علائم یا علائم بسیار خفیف وجود دارند. این امر به تشخیص و درمان سریعتر بیماری کمک می کند و از انتقال کسی به بیمارستانها جلوگیری می کند.

وی افزود: ما سعی می کنیم شرایط بدون علامت و بدون علامت را تشخیص و درمان کنیم تا این افراد در اسرع وقت شناسایی ، مراقبت ، انزوا و قرنطینه شوند تا به دیگران خصوصاً سایر اعضای خانواده یا همکاران آلوده نشوند. .

رئیس مرکز مدیریت بیماری های عفونی ادامه داد: طرح شهید سلیمانی با دانش و اطلاعات ، از طریق نظارت هوشمند بر بیماران در مناطقی که افراد بیشتری مشکوک به ترافیک Covid 19 و بیشتر هستند ، اجرا می شود.

گویا افزود: استراتژی بعدی در این طرح ایجاد آموزش ، اطلاعات و فرهنگ است. کوید زندگی 19 فرد و اجتماع را تغییر داده است. با نگاه به گذشته ، بسیاری از نگرش ها ، رفتارها و عادت های ما تغییر کرده است. بسیاری از این تغییرات می توانند سالها یا حتی یک عمر ادامه داشته باشند.

وی گفت: “استراتژی بعدی حمایت از گروه های آسیب پذیر است.” همکاری سه جانبه وزارت بهداشت ، بسیج و نیروهای داوطلب مردمی به کسانی که به دلیل بیماری های بزرگ یا سایر مسائل به ویژه در افراد مسن و سالخورده قادر به حضور در مراکز درمانی نیستند ، خدماتی را ارائه می دهد. در این استراتژی ، ما خدمات را به محیط زیست منتقل می کنیم و از آنجا Covid 19 را مدیریت و پیشگیری می کنیم.

گویا افزود: ششم استراتژی ما ایجاد یک سری محدودیت در مشارکت مردم است ، یعنی مردم باید معتقد باشند که این محدودیت ها برای سلامتی خود ، خانواده و افرادی که با آنها زندگی می کنند ، است.

رئیس مرکز مدیریت بیماری های عفونی ادامه داد: اگر می گویید در تعطیلات به مسافرت نمی روید یا در شب یلدا قاعدگی می کنید ، ابتدا باید انگیزه همکاری افراد را فراهم کنیم. یکی از مهمترین راهکارها این بود که محدودیتها بیشتر مورد هدف و اعتباری بیشتر مردم قرار گیرد.

وی گفت: “استراتژی نهایی درمان سرپایی و جلوگیری از مراجعه رایگان آنها به مراکز درمانی و بیمارستان ها است.” برای افرادی که به خدمات پیشرفته بیمارستان احتیاج ندارند و نمی توانند در خانه درمان شوند ، ما در مراکز خدمات تخصصی خدمات ارائه می دهیم. به عنوان مثال ، فرد مبتلا به بیماری است و علاوه بر دارو به اکسیژن نیز نیاز دارد. بنابراین فقط برای تأمین نیاز اکسیژن خود به بیمارستان مراجعه نکنید.

گویا افزود كه به من دستور داده شده است كه به قلمرو سه كشور از جمله استانهای غربی كردستان ، كرمانشاه ، ایلام و همدان مراجعه كنم و فعالیتهای فعلی پروژه شهید سلیمانی را رصد كنم.

وی افزود: هماهنگی بین نیروهای بهداشتی در این استان ها ، دانشگاه های علوم پزشکی ، هلال احمر و بسیج با حمایت خوب استانداران به خوبی برقرار شده است. سازمانها و فرمانداران مختلف در غرب کشور در محل حادثه حاضر شده و این طرح را به خوبی اجرا می کنند.

گویا گفت: “اوضاع بهتر از آن بود كه تصور می كردیم.” تقسیم وظایف به خوبی انجام شده است و هیچ مشکلی فنی وجود ندارد. فقط مشکلات پروژه ، برخی تجهیزات آزمایشگاهی و بودجه وجود داشت. روند مراقبت های سرپایی با شاخص های مشخص و تعیین شده به اهداف زیادی در استان های غربی کشور دست یافته است.

گویا افزود که نتایج برخی از شاخص ها به مرور زمان در دسترس خواهد بود. اما در این استان ها تشخیص سرپایی و به موقع بیماری چهار برابر شده است و ما به دنبال آن هستیم.

وی گفت: طبیعی است که وقتی آزمایشات در مقیاس وسیع انجام می شود ، تعداد تشخیص های سرپایی افزایش می یابد و تعداد مراجعه به مراکز درمانی کاهش می یابد. کشف سرپایی به معنای شیوع بیماری نیست ، اما فعالیت موثر همکاران ما را نشان می دهد که توانستند بیماران را زودتر شناسایی کنند.

رئیس مرکز مدیریت بیماری های عفونی ادامه داد: “یک شاخص بسیار مهم میزان مرگ و میر است که حدود 40٪ در سراسر کشور کاهش یافته است ، در حالی که در استان های غربی (منطقه 3) کمترین میزان مرگ و میر مربوط به Covid 19 را مشاهده می کنیم. در 10 روز گذشته ، در برخی از استان ها ، این تعداد کمتر از تعداد انگشتان دست است.

وی در بیانیه ای گفت: “ما امیدواریم كه برنامه شهید سلیمانی به همین منوال باشد و در روزهای آینده روزی فرا برسد كه وی اعلام كند تعداد كشته شدگان به حد مطلوبی رسیده و بیماری كوئدیچ تحت كنترل كامل است.”

خروج از نسخه موبایل