علمی و پزشکی

کشف بزرگ دختر بچه ۱۱ ساله / هیولایی غول‌پیکر در ساحل

تینا مزدکی: روبی رینولدز که اکنون ۱۵ سال دارد، در سال ۲۰۲۰ به طور تصادفی به بقایای یک فک غول‌پیکر فسیل شده برخورد کرد. محققان بر این باورند که فسیل‌های کشف شده توسط روبی در یکی از سواحل بریتانیا متعلق به یکی از بزرگترین خزندگان دریایی است. دیرین شناسان می گویند این قطعات متعلق به یک نوع خزنده دریایی به نام ایکتیوسور هستند که طول آن را حدود ۲۵ متر تخمین زده می شود، چیزی معادل اندازه دو اتوبوس!

این جانور ماقبل تاریخ همچنین به اندازه طول یک نهنگ آبی است که آن را به یکی از بزرگترین خزندگان دریایی ثبت شده تبدیل می کند. ایکتیوسور حدود ۲۰۲ میلیون سال پیش در عصر دایناسورها در دریاها زندگی می کرد. قطعه دیگری از این جانور قبلاً توسط کارشناس موزه حیات دریایی ژوراسیک در سال ۲۰۱۶ در امتداد ساحل سامرست کشف شده بود.

کشف بزرگ دختر بچه ۱۱ ساله در ساحل

روبی و پدرش که بخش فک فسیل شده این جانور را پیدا کردند، از اینکه چیزی غیر عادی و مهم کشف کردند بسیار هیجان زده و خوشحال شدند. روبی میگوید:«کشف بخشی از این ایکتیوسور غول پیکر بسیار جالب بود. من بسیار مفتخرم که در چنین کشف بزرگی نقش داشتم.» این پدر و دختر پس از کشف فسیل با دکتر دین لومکس، دیرینه‌شناس دانشگاه منچستر تماس گرفتند و در نهایت کارشناسان این موجود را Ichthyotitan severnensis نامیده‌اند که به معنای مارمولک ماهی غول‌پیکر است.

وقتی اولین نمونه در سال ۲۰۱۸ کشد شد، محققان شاهد ویژگی‌های غیرمعمولی بودند که ممکن بود به گونه جدیدی تعلق داشته باشد، اما با توجه به اینکه استخوان کامل نبود و بخشی از آن دچار فرسودگی شده بود، از نامگذاری آن خودداری کردند. این نمونه جدید کامل‌تر است، بهتر حفظ شده است و نشان می‌دهد که اکنون دو تا از این استخوان‌های غول‌پیکر وجود دارد که شکل و ساختار منحصربه‌فردی دارند.

روبی یک دانشمند است که نه تنها خزنده غول پیکر ماقبل تاریخ را پیدا کرده، بلکه به نامگذاری آن نیز کمک کرده است؛ تعداد زیادی نوجوان ۱۵ ساله وجود ندارند که بتوانند چنین کاری انجام بدهند، بنابراین ممکن است «ماری آنینگ» دیگری در راه باشد.

منبع: the sun

۵۸۳۲۳

نشر مقالات علمی

به عنوان نویسنده علمی و پزشکی، هدفم این است که با ارائه محتواهایی مبتنی بر تحقیقات علمی، شما را در مسیر سلامتی بهتر همراهی کنم و بهترین روش‌ها و راهکارها را به شما معرفی کنم.
دکمه بازگشت به بالا