علمی و پزشکی

کشورهای متقاضی واکسن روسی اسپوتنیک وی/ این واکسن کدام تأییدیه‌های علمی را دارد؟

به گزارش شفاف ، اولین بار در 7 ژوئیه اعلام شد که ایران یک واکسن روسی علیه اسپوتنیک خریداری می کند که توسط روسیه برای مبارزه با کرونا ساخته شده است.

دو روز بعد ، اداره غذا و داروی ایران اعلام کرد این واکسن توسط این سازمان تأیید شده است و اولین گروه واکسن اسپوتنیک آن پنجشنبه گذشته وارد کشور شد.

از زمان اعلام خرید واکسن توسط ایران ، حاشیه های زیادی در مورد ایمنی و اثربخشی آن در کشور وجود دارد و واکسن اسپوتنیک طرفداران و مخالفان زیادی پیدا کرده است. حاشیه های مطرح شده سوالاتی را در مورد بسیاری از ایرانیان در مورد ایمنی و اثربخشی واکسن ایجاد کرده است. به همین دلیل ، در این گزارش ، سعی شده است بررسی شود که واکسن Sputnik تاکنون توسط چندین کشور خریداری شده است و چه گواهینامه های علمی در جهان دارد.

Sputnik V اولین واکسن ویروس کرونا است که در مسکو تولید و در بیش از 16 کشور از جمله ایران با بیش از 91٪ کارایی ثبت شده است. تعدادی از کشورها با مسکو قرارداد خرید یا خرید امضا کرده اند. این واکسن را بردارید.

واکسن Sputnik وی در آگوست سال جاری در روسیه تأیید شد و صندوق سرمایه گذاری مستقیم روسیه بودجه واکسن را که در انستیتوی ویروس شناسی گامالیا تحت وزارت بهداشت روسیه تولید شد ، آغاز کرد. این صندوق همچنین برای تهیه و تولید مشترک واکسن اسپوتنیک خود که به چندین کشور ارسال شده است ، با کشورهای مختلف مذاکره کرده است.

چند هفته پیش ، کریل دیمیتروف ، رئیس صندوق سرمایه گذاری مستقیم روسیه ، در مجمع جهانی اقتصاد اعلام کرد که واکسن اسپوتنیک وی به زودی در 25 کشور موجود خواهد بود. دولت مسکو صادرات یا تولید واکسن به سایر کشورها را نیز مورد بررسی قرار داده است و بیش از 50 کشور برای خرید بیش از 1.2 میلیارد دوز واکسن ابراز تمایل کرده اند.

مطالعات نشان می دهد 50 کشور در سراسر جهان بیش از 550 میلیون واکسن اسپوتنیک خریداری کرده اند و می خواهند واکسیناسیون را شروع کنند. براساس وب سایت واکسن Sputnik V ، ایران ، روسیه ، بلاروس ، آرژانتین ، تونس ، بولیوی ، صربستان ، الجزایر ، فلسطین ، ونزوئلا ، پاراگوئه ، ترکمنستان ، قزاقستان ، مجارستان ، گینه و امارات این واکسن را ثبت کرده اند.

سیاستمداران برجسته در برخی از کشورهای اتحادیه اروپا با تأیید این واکسن ، از یک واکسن موثر ، ایمن و موثر صرف نظر از ملیت واکسن حمایت می کنند.

آنگلا مرکل ، صدراعظم آلمان در دیدار با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در مورد واکسن اسپوتنیک خود گفت: “ما اطلاعات خوبی از واکسن روسی داریم ، بنابراین از آنها برای محافظت از مردم اتحادیه اروپا استفاده خواهیم کرد.”

گاردین افزود: آلمان به دلیل تأخیر در برنامه واکسیناسیون این کشور و سهل انگاری شرکت های اروپایی از واکسن های روسی و چینی برای تقویت برنامه ایمن سازی آلمان خود استفاده می کند و سیاست مقامات هر واکسن مفید و موثری است. “کشور سازنده در نظرات استفاده شده است.

علاوه بر این ، مجله معتبر پزشکی Lancet نتایج آزمایشات بالینی واکسن ماهواره ای خود را بررسی و اثربخشی 6 را ذکر کرد. 91٪ واکسن را تأیید کرده اند.

پس از تأیید و تأیید واکسن لاکت توسط رئیس دولت آلمان ، فرانسه قصد خود را برای دریافت واکسن روسی اعلام کرد.

وزیر امور خارجه فرانسه ژان ایو لودریان گفت این واکسن ها ملی نیستند و اگر واکسن اسپوتنیک وی از استانداردهای علمی برخوردار باشد ، توزیع واکسن روسی به فرانسه هیچ مانعی نخواهد داشت.

حامد حسن ، وزیر بهداشت لبنان ، اخیراً ثبت واکسن روسی Sputnik را که برای تزریق اضطراری از طریق بخش خصوصی وی ارسال شده بود ، تصویب کرد. به گزارش سرویس مطبوعاتی وزارت امور خارجه لبنان ، وزیر امور خارجه هفته گذشته با سفیر روسیه در بیروت تماس گرفت و از دولت مسکو خواست 200000 دوز واکسن روسی به لبنان بفرستد.

ماهان گفاری ، محقق دانشگاه آکسفورد در زمینه اپیدمیولوژی و تکامل ویروس ، گفت واکسن روسی Sputnik وی از موسسه گامال با واکسن آکسفورد-آسترازنکا یکسان بوده و دارای واکسنی علیه ویروس های سرماخوردگی است (آدنوویروس AD 26 و AD 5). از سلول به عنوان حامل کد ژنتیکی استفاده می کند. از آنجا که این فناوری مشابه واکسن آکسفورد است ، انتظار می رود این واکسن به اندازه کافی ایمن باشد که برای استفاده اضطراری در کشورهای مختلف تأیید شود.

به گفته این محقق ، گزارش ها از کشورهایی که تاکنون این واکسن را آزمایش کرده اند نشان می دهد که واکسن هیچ عارضه جانبی خاصی ندارد اما باید توجه داشت که جزئیات آزمایشات بالینی مرحله 3 واکسن هنوز به صورت عمومی اعلام نشده است. در انتظار تأیید سازمان بهداشت جهانی. با این حال ، شرکت های غذایی و دارویی در کشورهای مختلف می توانند با کسب اطلاعات کافی از نتایج آزمایشات بالینی و آزمایشات پزشکی و آماری این واکسن ، واکسن را به صورت اضطراری استفاده کنند.

به گفته رویترز ، آمارها نشان می دهد که حدود یک میلیون روس حداقل یک دوز واکسن Sputnik خود را دریافت کرده اند. در سه ماه اول سال جاری ، مقامات قصد دارند 20 میلیون نفر را در برابر 19 واكسن كوید واكسن دهند.

در روسیه ، واکسیناسیون ویروس کرونا در سراسر کشور با معرفی واکسن تولید شده در این کشور در ماه دسامبر به گروه های خاص آغاز شد و این یک ماه پیش به مردم معرفی شد. تاکنون بیش از 8،200،000 دوز این واکسن در روسیه تولید شده و 2،700،000 دوز در مراکز درمانی توزیع شده است.

با این حال ، مطالعات زیادی در مورد جزئیات آزمایش و ارزیابی این واکسن انجام شده است و نتایج این مطالعات راندمان بالا و خطر پایین تزریق واکسن روسی است.

این واکسن توسط م Instituteسسه تحقیقات Gemalia با استفاده از فناوری ویروس حامل ساخته شده و از نظر فنی شبیه به واکسن های دانشگاه آستارازنکا / آکسفورد و واکسن تک لایه شرکت بلژیکی یانسن (متعلق به جانسون و جانسون) است. طبق مطالعه ای که روی بیش از 20 هزار نفر انجام شد ، 75 درصد از افراد مورد بررسی واکسن ماهواره ای دریافت کردند و بقیه دارونما دریافت کردند.

اثر محافظتی این واکسن به ویژه در افراد بالای 60 سال مشاهده شد و شدت بیماری در افراد مبتلا به بیماری ویروس کرونا قلب خفیف بود. از کل دریافت کنندگان واکسن ، فقط سه نفر فوت کردند ، همه آنها یک بیماری حاد زمینه ای داشتند و مرگ آنها مربوط به واکسیناسیون نبود. قابل توجه است که این مطالعه عوارض جانبی قابل توجهی در گروه واکسن نشان نداد.

به طور کلی ، نتایج یک مطالعه از تولید کننده واکسن Sputnik نشان داد که مراحل اول و دوم آزمایش واکسن موفقیت آمیز بوده است. در این مطالعه مشخص شد که این واکسن هیچ عارضه ای ندارد.

طبق نتایج آزمایش فاز سوم این واکسن ، اثربخشی این واکسن 91.6٪ بیست و یک روز پس از اولین دوز واکسن اعلام شد و شدت بیماری پس از اولین تزریق کاهش یافت.

مطالعات قبلی نشان داده بود که به دلیل عدم شفافیت در تولید این واکسن ، نتایج مطالعات اخیر واضح و مثبت بوده است و نشان می دهد که در هنگام واکسیناسیون اصول علمی رعایت شده است که نشان دهنده تولید واکسن مفید دیگری برای مبارزه است بیماری کرون مدرن است.

محققان معتقدند که واکسن Sputnik بی خطر است

این واکسن دو بار در روز و به مدت 21 روز تجویز می شود و بر خلاف سایر دوزهای Covid 19 ، دوزهای اول و دوم متفاوت است ، که نه تنها باعث افزایش اثربخشی می شود ، بلکه اثربخشی آن را نیز افزایش می دهد. تفاوت دیگر این واکسن با واکسن هایی مانند Pfizer و Moderna استفاده از فناوری mRNA جدید است که نیازی به یخچال ندارد و می توان آن را در یخچال معمولی نگهداری کرد.

علاوه بر مزایای دیگر واکسن اسپوتنیک آن ، قیمت این واکسن بسیار کمتر از مدل های آمریکایی است و در کشورهای کم درآمد عرضه خواهد شد. این واکسن در حال حاضر 3 تا 10 دلار قیمت دارد و بسیار ارزان تر از واکسن های Pfizer و Modern است که قیمت آنها بیش از 15 دلار است.

سال گذشته روسیه اولین کشوری بود که واکسن های ملی را به شهروندان خود معرفی کرد و سپس بتدریج سایر کشورها به ویژه آمریکای لاتین از جمله آرژانتین ، برزیل و بولیوی این واکسن را معرفی کردند. روسیه حدود 550 میلیون دوز واکسن خریداری کرده است و تاکنون بیش از 50 کشور تقاضای 1.2 میلیارد دوز را کرده اند.

برزیل 50 میلیون دوز تجویز کرد ، در حالی که کشورهای دیگر 496 میلیون دوز دیگر تجویز کردند. مجارستان تنها کشوری در اتحادیه اروپا است که 2 میلیون دوز واکسن را بدون مجوز سفارش داده است. امارات متحده عربی مجوز واکسیناسیون فوری را در کشور خود صادر کرده است. مکزیک قصد دارد 32 میلیون دوز و هند – 100 میلیون دوز از یک شرکت روسی بخرد. پیش از این ، برزیل و قزاقستان نیز با یک شرکت روسی توافق کردند که این واکسن را به طور مشترک تولید کنند.

واکسن اسپوتنیک روسیه نیز مورد تأیید مقامات بهداشتی ایران قرار گرفته است و امید است طبق رایزنی ها ، ایران و روسیه به طور مشترک این واکسن را تولید کنند.

با این حال ، تولید کننده واکسن “Astrazenka” Oxford پیشنهاد همکاری با یک شرکت روسی در تولید واکسن مشترک را داد که نشان می دهد این واکسن توسط جامعه علمی شناخته شده است.

انتهای پیام /

دکمه بازگشت به بالا