روابط عمومی/اصفهان معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، صنایعدستی و گردشگری کشور گفت: آنچه موردنظر ما است تعامل متفاوت میان کارگاهها و کارخانههای تولید گز بهعنوان جاذبه گردشگری برای آشنایی و کمک به بازار این حوزه است.
علیاصغر شالبافیان در سومین رویداد ملی گز اصفهان که بعدازظهر شنبه (۲۰ مردادماه) در سالن همایشهای هتل عباسی برگزار شد و با رونمایی از نشان ثبت جهانی، ملی و جغرافیایی گز اصفهان همراه بود، بیان کرد: گز تنها یک خوراکی معمولی نیست؛ بلکه یک مؤلفه هویتی برای نشان دادن مهماننوازی اصفهانیها است. مردم اصفهان گز را برای مهمان آماده میکنند و به همین جهت حفظ این مؤلفۀ هویتی در طول این سالها جای تقدیر و تشکر دارد. از نگاه ما صرفاً بناهای تاریخی چیزهای دیدنی نیستند بلکه آن چیزی که میتواند برای آشنایی مردم با نحوه زندگی و دیدنیهای یک شهر جذابیت داشته باشد میتواند جاذبه گردشگری محسوب شود.
او اضافه کرد: کاری که ما انجام دادیم برنامهریزی روی رویدادهای گردشگری بود. رویدادها یک جاذبه هویتی و زمان محور هستند و به همین جهت بهصورت جدی حدود ۱۸۰۰ رویداد از همین چیزهایی که شاید در وهله اول به نظر ما نرسد اما برای گردشگر جذاب است، ثبت و اجرا شد. یک سامانه طراحی شد که به گردشگران بگوید چه چیزی، چه زمانی، کجا و توسط چه کسی در حال برگزاری است؛ به این معنا که بدانیم بهعنوانمثال چرا گز جاذبه گردشگری است و رویدادهایی مانند آن همچون رویدادهای مبتنی بر محصولات کشاورزی مثل انار، زرشک، پسته و رویدادهای مبتنی بر ویژگیهای متمایز یک شهر مثل گز در اصفهان و مؤلفههای میراث ناملموس دیگر مانند بریانی، دوغ و گوشفیل و خورش ماست، برنامهریزی شد. به همین جهت از امسال تورهای بازدید از کارگاههای صنایعدستی را برگزار کردیم.
معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، صنایعدستی و گردشگری کشور تأکید کرد: تولید زنده صنایعدستی یکی از جاذبههای گردشگری است. آنچه در رویداد گز موردنظر ما است، یک تعامل متفاوت میان کارگاهها و کارخانههای تولید گز بهعنوان جاذبه گردشگری برای آشنایی و کمک به بازار این حوزه است و امیدوارم سایر مؤلفههای هویتی و فرهنگی اصفهان ثبت شود.
گز اصفهان، میراث ملموس ۴۰۰ ساله
در این آئین همچنین امیر کرم زاده، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایعدستی استان اصفهان بیان کرد: ما موظفیم از این هویت، اصالت و گزی که ۴۰۰ سال گذشته در اصفهان بهعنوان یک میراث ناملموس پدید آمده و به ما ارث رسیده است، نگهداری کنیم و پاسداشت آن برای ما اهمیت دارد. امروز خوشحال هستیم که با امضای معاون گردشگری وزارتخانه، لوح ثبت ملی رویداد گردشگری گز در اصفهان را رونمایی خواهیم کرد و این رویداد ثبت خواهد شد و هرساله قرار است این رویداد برگزار شود.
رسول سواری، رئیس شرکت شهرکهای صنعتی استان اصفهان نیز گفت: صنایع کوچک، کارگاههایی است که یک تا صد نفر نیرو دارند و همه افرادی که در صنعت گز مشغول به کار هستند زیرمجموعه صنایع کوچکاند. شرکت شهرکها در دو بخش نرمافزار و سختافزار کار خود را انجام میدهد که ایجاد شهرکهای صنعتی و منطقههای کارگاهی وظیفه سختافزاری شرکت شهرکها است و بخش مهمتری از خدمات نیز بخش نرمافزاری است.
او خاطرنشان کرد: صنعت گز یک صنعت دیرینه و اصلیترین صنعت غذایی استان اصفهان است که از دیرباز شکلگرفته و ما بهعنوان یک صنف اصلی وظیفه خود دانستیم که با توجه به حمایتهای نرمافزاری که شرکت شهرکهای صنعتی از صنایع خود انجام میدهد، در استان اصفهان ۶۶ مزیت را شناسایی کنیم که صنعت گز یکی از آن ۶۶ مزیت بود. در اولویتهایی که شرکت شهرکهای صنعتی برای دستور کار خود در ۱۰ سال گذشته قرار داده بود، ۱۵ اولویت مشخصشده بود که ۱۲ خوشه شناسایی و توسعه دادهشده و در مرحله اجرا است. در حال حاضر خوشههای گز اصفهان، فرش دستباف نائین و خوشه پوشاک خورزوق در دستور کار شرکت شهرکهای صنعتی است و در میان این ۳ خوشه فعالیت خوشه گز که مربوط به استان اصفهان است در بهمن ۱۴۰۱ از جهت حمایت شهرک صنعتی کلید خورد.
رئیس شرکت شهرکهای صنعتی استان اصفهان افزود: مدت حمایت ما برای عامل خوشه سهسال است که نیمی از آن گذشته و کمک میکنیم که در زمان باقیمانده مستندسازی دقیق از خوشه گز اصفهان و رفع موانع و مشکلات پیش روی آن نیز، انجام شود. هدف نهایی ما از مطالعات خوشه، اجرا و توسعهاش این است که بتوانیم دو راهبرد اساسی را برای خوشه پیادهسازی کنیم، که راهبرد اصلی ما این است که بازار و توسعه بازار این محصول در سطح بینالمللی و صادرات بیشازپیش آن را داشته باشیم.
به گزارش روابط عمومی، در انتهای سومین رویداد ملی گز اصفهان، از نشان ثبت جهانی گز به نام اصفهان رونمایی شد.
انتهای پیام