عمومی

یکی از شروط کاندیداتوری ریاست جمهوری داشتن برنامه است ،این ۸۰ نفر کی فرصت کردند برنامه بنویسند؟

اعمال مفاد اصل ۱۳۱ قانون اساسی برای انتخاب ریاست جمهوری دولت چهاردهم و ثبت نام ۸۰ تن از چهره‌های سیاسی برای انتخابات ۸ تیرماه۱۴۰۳ سبب طرح این پرسش است که آیا شرایط برای اعمال مصوبه شورای نگهبان و آیین نامه مرتبط با احراز شرایط کاندیداتوری ریاست جمهوری فراهم است؟

با توجه به ابلاغ سیاست‌های کلی انتخابات از سوی رهبر انقلاب و مفاد این ابلاغیه که تعریف و اعلام معیارها و شرایط لازم برای تشخیص رجل سیاسی، مذهبی و مدیر و مدبر بودن نامزدهای ریاست جمهوری باید توسط شورای نگهبان انجام بگیرد .این پرسش مطرح است که ۸۰ داوطلب ثبت نام شده چطور توانسته اند ظرف این مدت کوتاه برای اداره ی دولت طی چهار سال آتی برنامه طراحی کنند؟

بنا به مصوبه ی مذکور شورای نگهبان هم در فرآیند ثبت‌نام داوطلبان و هم بررسی صلاحیت‌ها اقدام می‌کند. در این مصوبه ۱۲ شرط برای تشخیص معیارهای داوطلبان ریاست جمهوری مشخص شده و از داوطلبان نیز خواسته میشود تا آن را مطالعه کنند. بر اساس این مصوبه علاوه بر ارائه ۴ مدرک مانند داشتن مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد یا معادل آن، گواهی عدم سوء پیشنه کیفری و….لازم است شورای نگهبان مدیر و مدبر بودن نامزد مورد نظر را احراز کند در همین راستا هر یک از نامزدان باید نشانه‌ها و دلایلی برای احراز این شرط ارائه کنند؛ از جمله سوابق مدیریتی شخص مورد نظر بررسی می‌ شود.اما مهم‌ترین شرط ارائه برنامه و اسامی مشاوران است که بنا بر گفته‌ی سخنگوی شورای نگهبان این موضوع به صورت کلی بررسی خواهد شد و اعضای شورا وارد حیطه کارشناسی نخواهند شد؛ بنابراین ارائه برنامه و اسامی مشاوران برای تشخیص وصف مدیر و مدبر بودن داوطلبان، توسط اعضای شورای نگهبان است.

با این اوصاف و نظر به اینکه انتخابات ۸تیرماه در شرایطی برگزار خواهد شد که یکسال از دوره‌ی ریاست جمهوری پیشین باقیمانده این پرسش مطرح است که مدعیان کرسی ریاست جمهوری چگونه ظرف یک ماه اخیر قادر به ارائه برنامه و برآورد توانایی مشاوران خویش هستند؟

آیا امکان طراحی یک برنامه‌ی حداقل ۴ساله ظرف این مدت کوتاه میسر است؟

منتشر شده در سایت دیده‌بان‌ایران

وکیل دادگستری-شیراز

دکمه بازگشت به بالا