۱۰علامت نشان‌دهنده کلسترول خون بالا

در حالی که بسیاری از افراد فقط از مضرات این کلسترول آگاه هستند، باید گفت وجود آن برای بسیاری از عملکردهای حیاتی بدن ضروری است. کلسترول برای تولید صفرا ضروری است و همچنین مسئول هضم چربی است. علاوه بر این در تولید بسیاری از هورمون ها نقش دارد و برای تقویت سلامت قلب و عروق مفید است.

بر اساس این گزارش، مشکل اینجاست که با وجود نیاز بدن به کلسترول، افزایش آن صدمات جبران ناپذیری را به همراه دارد. در این میان بسیاری از افراد هنوز از علائم کلسترول بالا در بدن آگاهی ندارند، زیرا این علائم به راحتی قابل مشاهده نیستند و در نهایت منجر به فشار خون بالا، نارسایی کلیه و … می شوند.

بر اساس اعلام دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت، اما برخی از علائم افزایش سطح کلسترول در بدن که نیاز به پیگیری جدی دارد به شرح زیر است:

_ تورم و عدم حساسیت: یکی از علائم اولیه کلسترول بالا، تورم و سوء هاضمه است. این واکنش به این دلیل رخ می دهد که لیپیدهای انباشته شده به طور موثری از گردش خون جلوگیری می کنند و این باعث کاهش اکسیژن و مواد مغذی ماهیچه ها می شود.

_ بوی بد دهان (هالیتوزیس): بوی بد دهان و بوی بد دهان یکی از شایع ترین علائم افراد مبتلا به کلسترول بالا است. کلسترول بالا باعث ایجاد مشکلات جدی در فرآیند هضم غذا می شود و این پدیده خود باعث بوی بد دهان می شود.

_ نفح و سوو حازمه: سطوح کلسترول بد غیرقابل کنترل یا LDL به عنوان یک عامل مهم برای آسیب های جدی به سیستم گوارشی مانند سوء هاضمه و نفخ شناخته می شود. چربی های اضافی در خون و کبد متابولیسم را مختل می کند و از هضم موثر جلوگیری می کند. به خصوص زمانی که غذاهای پرچرب مصرف می شود.

_ سرگیجه و سردرد: کلسترول موجود در رگ ها از گردش خون جلوگیری می کند و اکسیژن خون را کاهش می دهد و باعث سردرد، سرگیجه، از دست دادن تعادل و غیره می شود.

_ مشکلات دید: کلسترول اضافی در بدن منجر به مشکلات بینایی می شود. التهاب چشم، تاری دید و زردی چشم از جمله علائم کلسترول بالا است.

_ يبوست: تشکیل لیپیدها در شریان ها با تأثیر منفی بر فرآیند گوارش منجر به کاهش تحرک روده و یبوست می شود.

_ درد قفسه سینه: این درد همیشه دلیلی برای معاینه پزشکی فوری است. اگرچه بسیاری از بیماری ها به طور مستقیم با درد قفسه سینه مرتبط هستند، اما در بیشتر موارد، این درد با کلسترول بالا همراه است. تشکیل چربی در رگ ها جریان خون را محدود می کند و می تواند باعث فشار خون بالا و افزایش درد قفسه سینه شود.

_ خستگی و ضعف مزمن: احساس ضعف، خستگی و تمایل به خواب در ساعات غیرعادی روز ناشی از تغذیه نامناسب، فعالیت بدنی بیش از حد یا برخی بیماری ها است. با این حال، کلسترول بالا نیز می تواند یک عامل باشد. با توجه به اینکه کلسترول بالا جریان خون را محدود می کند، می تواند منجر به مشکلات روحی و جسمی شود.

_ مشکلات پوستی: لکه های قرمز روی پوست، التهاب و احساس ناخوشایند خارش، از جمله علائم، کنترل نشدن کلسترول است.

_ حساسیت غذایی: تجمع چربی اضافی در شریان ها و کبد می تواند برای برخی افراد با آلرژی های غذایی جدید همراه باشد.

پیام پایانی

خروج از نسخه موبایل